דף הבית / כללי / נחלצים מהפקקים /אילן שמש

נחלצים מהפקקים /אילן שמש

אילן שמש

קבוצת נחלצים מהפקקים קיימה ביום שני האחרון סיור מועמדים בראשון לציון. לסיור הוזמנו כל המועמדים לראשות העיר וראשי הרשימות למועצה, בחרו להגיע יפעת מאירוביץ' חברת "התנועה החברתית הירוקה" ומחזיקת תיק התחבורה הציבורית בעיר, המועמד לראשות העיר וראש רשימת פז – אסף דעבול, וקובי דהן ראש רשימת "העשיה החברתית". מטרת הסיור היתה לחוות את הנסיעה באוטובוס (כלי התחבורה הציבורית הפופולארי ביותר), כנוסע מהשורה, ליצור שיח עם נוסעים, לעמוד על הבעיות בנסיעה באוטובוס, ולנסות לחשוב ביחד ולפצח את בעיות התחבורה והפקקים.

נפגשנו בתחנה המרכזית הישנה. 08:00 בבוקר. אנחנו נוסעים צפונה לאזור. בתחנה מאות נוסעים ונוסעות המחכים לאוטובוסים. מהר מאוד נוצר שיח בין הנוסעים למועמדים. דיברנו על בעיות האיחורים של האוטובוסים, התדירויות הלא מספקות, ומהירות הנסיעה האיטית באוטובוס, ביחס לרכב הפרטי. בנוסף שוחחנו על התנאים הפיסיים של התחנה במיוחד בימי גשם ושמש קשים (זאת לאור מחסה מצומצם מגשם ומחסור בעצים בוגרים המצילים בתחנה), וגם על "הפקקים" של האוטובוסים עצמם בתחנות. חיכינו לאוטובוס 20 דקות. זמן יקר מידי לטעמנו. ההבנה שהתגבשה עוד בעלייה לאוטובוס היא שעל מנת שהאוטובוס יהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי, זמן ההגעה של נוסעי התחבורה הציבורית מפתח הבית עד ליעדם – חייב להתקצר. אבל איך עושים את זה?

נוסעים צפונה. על נתיב התחבורה הציבורית. הנסיעה חלקה, וגם חווית הנסיעה באוטובוס שקטה ונעימה. רמזור אדום. ועוד אחד. לפתע עולה השאלה – מדוע בכלל תחבורה ציבורית שמכילה עשרות ולעיתים גם מאות נוסעים צריכה להמתין ברמזור יחד עם נוסע בודד ברכב פרטי. מדוע אין נסיעה חלקה בתוואי לאוטובוסים? במקביל אלינו אלפי נוסעים מכלים את זמנם בפקקים בכביש 4.

– מהן הבעיות המרכזיות של התחבורה הציבורית?  

אסף דעבול: "הבעיה המרכזית היא אמון הציבור בתחבורה ציבורית – בדגש על זמני נסיעה. נוסעים בתחבורה ציבורית חייבים לדעת שהאוטובוס יגיע בזמן. בדיוק כמו באירופה. נקודה חשובה נוספת היא שיפור התקשורת בין נוסעים לנהגים".

קובי דהן: "אמון הציבור בתחבורה הציבורית. בחודשים האחרונים נסעתי בקו רמת אליהו – שיכון המזרח וחוויתי מצבים קשים מאלו שראינו היום בסיור. לעיתים האוטובסים לא מגיעים במשך שעה שלמה".

יפעת מאירוביץ': "תחבורה ציבורית טובה נמדדת בתדירות גבוהה ואמינות. משרד התחבורה הוא ריכוזי, והתקשורת מולו מוגבלת. אין לעיריה את הסמכות לשנות תדירות / קווים / להאריך את משך הפעילות או להוסיף תחנות ללא תיאום מולו. כדאי שנוסעים יוותרו על הרכב הפרטי שלהם יש צורך שזמני הנסיעה בתחבורה הציבורית יתקצרו, ובנוסף שהחשב הכללי במשרד האוצר יאפשר לנוסעים ברכב הפרטי להמשיך ולקבל "הוצאות רכב" גם למי שבוחר לעבור לתחבורה הציבורית".

-מה לדעתכם יש לעשות בקדנציה הקרובה על מנת לשפר את התחבורה הציבורית:

יפעת מאירוביץ': "בתקופה הקרובה צפויים שינויים רבים בתחבורה הציבורית בעיר, לאור עבודה ממושכת שבוצעה מול משרד התחבורה, שכללה שינויים בקווים והעלאת התדירויות והארכת פעילויות הקווים, והוספת "קווי הזנק"  ישירים אל מקומות התעסוקה. יש לבחון את השינויים ובמידת הצורך לבצע תיקונים. בנוסף, יש לפעול להכנסת לוחות אלקטרוניים המורים את הגעת האוטובוסים, אל התחנות האוטובוסים שבשכונות. דבר אחרון, הצללה בתתנות האוטובוסים, במידה ויש צורך בעיר בהעתקת עצים בוגרים – עצים אלו יכולים להיות מעותקים אל איזור תחנות האוטובסים ובכך לאפשר שהות נעימה בהן".

אסף דעבול: "דבר ראשון – שיתוף הציבור. זאת על ידי עריכת סקר מקיף בצרכי התושבים בנושא תחבורה, חניה, היציאות וכניסות לעיר. בכך, להביא לידי ביטוי את רעיונות הציבור על מנת למצוא את הפתרונות המתאימים. בנוסף, הכנת תוכנית מקיפה וכוללת ורק לאחריה לצאת לביצוע. כמו כן, דרושים קשרים ויכולות עבודה עם המערכת הממשלתית. לסוף, ראשון לציון צריכה להוביל התאגדות ערים בסביבה על מנת לקדם פתרונות תחבורתיים אזוריים".

קובי דהן: "כדי לפתור את בעיית האמון שציינתי קודם לכן, על העיריה להפעיל אמצעי לחץ על אגד. בנוסף על מנת לווסת עומס בתוך העיר יש לקחת שטח בדרום עיר, בדומה לחניון שפירים, ולאפשר לאנשים לחנות את הרכבים שם, ומשם יצאו שטלים לתחנות שונות בעיר. תכנון השכונות החדשות, בערים השונות באיזור, ישפיע על התנועה בראשון לציון, ולכן תכנון זה חייב להיות מסונכרן עם אמצעי התחבורה באיזור (הפרטיים והציבוריים), וכאן המקום להפעיל את השיתוף פעולה בין הערים".

בסיום הסיור המשתתפים חתמו על אמנת התחבורה האזורית, ועל כך ועל יתר החותמים והחותמות באחד מהטורים הקרובים שלנו.

 

להצטרפות לקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי – אילן 054-6661621

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות