דף הבית / כללי / נוסעים לת"א

נוסעים לת"א

מאת: אלי בוסקילה


  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "גל גפן" Joffe.dana@gmail.com


נוסעים לתל אביב. לרוב האנשים זה די פשוט. יורדים למטה, נכנסים לאוטו – ונתקעים בפקק. עד לפני 20 שנה זה בדיוק מה שהייתי עושה.

בינתיים חליתי והיום אני מתנייד בכסא גלגלים. המעבר מאדם בוגר על שתי רגליים, לאדם המוגבל פיסית הוא תהליך נפשי לא פשוט. אחת הבעיות המרכזיות הינה הפגיעה בעצמאות ובניידות. כיום אפשריות הנסיעה שלי לתל אביב הן אחרות. בואו נראה מהן.

רכב פרטי – עלות אחזקה של רכב נכה פרטי לא באה בחשבון, והיא כפולה מזו של רכב "רגיל" למעלה מ-4000 שח כל חודש. אין מצב. מוניות נכים "ספשייל" לתל אביב הן בהחלט יכולות להיות אופציה חד פעמית, אך בשל העלות הגבוהה, לא תוכל לשמש כאופציה יומיומית.

אוטבוסים, הן בהחלט אופציה תיאורטית. אבל לא בשבילי. הם אכן מגיעים לתל אביב – אבל הבעיה היא שעבור מרבית האוטובוסים הבינעירוניים – הם לא מונגשים לנכים המתניידים בכסאות גלגלים. עבור האוטבוסים שכן מוגשים (ואילו בעיקר עירוניים) – כאן יש כבר סיפור שלם. נהג האוטבוס, צריך לעצור את האוטובוס, להפקיר את תא הנהג, לעבור לחלק האחורי, להכין את הרמפה, אני צריך לעלות על האוטובוס, לשלם, להיקשר בחגורת הבטיחות, בינתיים הנהג, מקפל את הרמפה וחוזר לתא הנהג. אני בטוח שעבר לכם בראש שני דברים – האחד, כן – בעולם קיימות רמפות אוטומטיות שהיו מקצרות את התהליך ושומרות על בטיחות הנוסעים, בלי להפקיר את תא הנהג. השני – גם כאן אתם צודקים, בגלל הפרוצדורה הכל כך ארוכה, וגם מסוכנת (הפקרת תא הנהג), יש נהגים שפשוט לא מעלים אותנו!

אז מה נשאר לנו? – הרכבת. בהחלט! אבל כדי לתפוס את מקומי בקרון הנכים – אני צריך שמישהו יואיל בטובו להזיז את האופניים החשמליים שלו כדי שאוכל סופסוף להיכנס, ואולי גם להצליח מדי פעם גם להשתמש בשירותים בקרון. לפני כשנתיים רכבת ישראל פרצה את הסכר ואפשרה לכל האופניים באשר הם (ללא מגבלת כמות) להתיישב לידי. ככה, מרכזים את כל הגלגלים יחד.

אל תחשבו שזו הבעיה רק שלי, או של יתר ציבור הנכים. לא. זו הבעיה של כולנו. מחר ברגע אחד, כל אחד ואחת מאיתנו יכול/ה לרדת מדרגה לא נכון, חוסר בתשומת לב של שניה אחת – וכבר יש לי חבר חדש בתחנת האוטובוס על כסא הגלגלים.

 

אנו חייבים רשת תחבורה ציבורית באיזור שתהיה נגישה לכלל הציבור, כולל ציבור הנכים. אני מזמין את מתכנני התחבורה, וראשי הערים להתנסות בתחבורה הציבורית מפתח ביתם עד ליעדם במקום עבודתם, ישובים בכסא גלגלים – ואין לי ספק, כשאלו יבואו לתכנן סוףסוף את הרשת התחבורה הציבורית האיזורית שכלכך נחוצה לנו – נושא הנגישות יהיה על השולחן.

 

להצטרפות לקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי , אילן:  0546661621

אלי בוסקילה.
אלי בוסקילה. צילום: פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל joffe.dana@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

אינסטלטורים מומלצים בראשון לציון לשנת 2020