דף הבית / כללי / מדד החופש העירוני

מדד החופש העירוני

ראשון לציון מדורגת במקום השישי ב'מדד החופש העירוני' של תנועת "ישראל חופשית"

רונן דמארי

 

"מדד החופש העירוני" שנערך השנה לראשונה בישראל ושאותו ייסדה תנועת "ישראל חופשית" לקראת הבחירות המוניציפליות שהתקיימו השבוע, בחן ומיפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושביהן, ודירג אותן – מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר המרסנת ביותר את החופש במרחב הציבורי שלה.

המדד שנערך בקרב 24 הערים הגדולות בישראל (20 הערים הגדולות יחד עם שתי הערים הגדולות בצפון ושתי הערים הגדולות בדרום במטרה לתת פריסה גיאוגרפית רחבה), בחן שמונה סוגיות המשפיעות על מידת החופש שנוגעת לאורח ולאיכות חייהם של תושבי העיר או לכיסם.

בין היתר נבחנו סוגיות של מסחר ותחבורה ציבורית בעיר בשבת, שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב הכללי, יחס העירייה לקהילת הלהט"ב, הפרדה מגדרית במרחב הציבורי וכן סוגיות צרכניות בהקשר זה, פלורליזם יהודי, פעילותה של הרבנות והמועצות הדתיות בעיר כולל שלילת תעודות כשרות מבעלי עסקים ואופציות של קבורה אזרחית לתושבים ועוד. השקלול הסופי מייצר את הדירוג הסופי של "מדד החופש" – מהעיר המעודדת חופש לבין העיר המרסנת ביותר את חופש הדת והפלורליזם של התושבים.

אחד הנתונים החיוביים ביותר של ראשון לציון ב'מדד החופש' עולה בסוגיית קיומו של מסחר בשבת בעיר. ראשון לציון מקבלת את הציון הכמעט מקסימלי של 8 מתוך 10 היות והחוק מאפשר את פתיחתם של בתי עינוגים ומסעדות בשבת והעירייה אף אישרה בדצמבר 2017 חוק עזר חדש שקובע אזורים נוספים בעיר בהם ניתן יהיה לקיים מסחר בשבת. מבחינת יחסה לקהילת הלהט"ב, מקבלת עיריית ראשון לציון את הציון המקסימלי היות ותומכת באירועי גאווה בעיר, מעסיקה מטעמה רכז לקהילה הגאה, קבוצות איגי פועלת בעיר והעירייה אף תומכת בארגונים נוספים כמו חוש"ן ותהל"ה.

נתון חיובי נוסף עולה בסוגיית הקבורה האזרחית היות ובית עלמין אזרחי חדש משרת את תושביה החל מינואר 2018. עוד באזור הפלורליזם הדתי, המדד מוצא כי פעילות בעיר הן הקהילה הרפורמית 'אחוות ישראל' והן הקהיל הקונסרבטיבית 'אוהל אברהם ושרה'. תקציב העירייה למועצה הדתית אמנם עומד על כמעט 8 מיליון שקלים, אולם שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העירייה הכולל עומד על 0.65% בלבד.

עוד עולה מהמדד כי בסעיף של תחבורה ציבורית בסופי שבוע ראשון לציון דווקא לא מצטיינת, שכן מהעיר יוצאות מוניות שירות לתל אביב, באר שבע ואשקלון ואף מתקיים מיזם "שבוס", אולם כל אלה לא פועלים בתמיכה תקציבית של העירייה. ממצא מעניין נוסף שעולה מהמדד, מצא כי בבריכה העירונית ברמת אליהו ניתנת הנחה של 50% לרוחצים בשעות הרחצה הנפרדת בין גברים לנשים, הנחה שכמובן לא ניתנת לרוחצים בכל ימות השבוע. עוד באשר להפרדה המגדרית, עולה כי לעיריית ראשון לציון אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שמקיימת, והעירייה אף לא השיבה בנוגע לתמיכתה באירועים חיצוניים בהפרדה מגדרית. זאת ועוד, אין פיקוח של המועצה הדתית על שלילית תעודות הכשרות בעיר.

מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אורי קידר, מסר: "מי שחשב שהכח להכריע בשאלות דת ומדינה נמצא רק בממשלה מבין אחרי שקרא את המדד שהוא טעה בענק. ראשי ערים וחברי המועצות משפיעים בצורה דרמטית על חיי התושבים שלהם, וגם מידת החופש בעיר נקבעת על ידיהם במידה רבה. ראשי ערים אמיצים שמובילים ערים חופשיות הם מגדלור של הנהגה שמחוברת לציבור, לצרכיו ולאמונותיו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2024-03-28 בשעה 17.55.04_2aec4d34

חטיבת התרבות בחברה העירונית בנתינה ומשלוחי מנות

תפריט נגישות