דף הבית / כללי / ילד לא מושלם

ילד לא מושלם

איך לעזור לילדים פרפקציניסטים להתמודד עם כישלון? מרים זיסמן, גננת ותיקה ומדריכת הורים בגישת מיכל דליות, עם טור להורים שבחבורה

בן 6 בוכה בכל פעם שמפסיד במשחק. איך עוזרים לו ? מסיבות שונות, הילד חרד מלאכזב עצמו, או את הוריו. הערך העצמי שלו תלוי בתגובת האחרים אליו וההפסד חושף את כישלונו ברבים.לכולנו יש תמונה אידיאלית של שלמות ואי שלמות. אצל פרפקציוניסטים- החתירה לשלמות, ללא יכולת לקבל משהו שהוא לא מושלם. גם אם חוו הצלחה, הרי היא זמנית וחולפת והרבה מזמנם מוקדש להימנעות מהתיסכול, הימנעות מהתמודדות, או שאפתנות תחרותית, שבה כל הישג הוא זמני וקצר.אם אני לא מושלם- אני חסר ערך, אני לא שווה- תחושה בלתי נסבלת. ברור שהילד הוא לא רק כישלון בחשבון, או הצלחה בספורט. יש בו הרבה יותר, אבל כל כישלון מאפיל על כולו. כדי לעזור להורים לשנות את תפיסת הילד, רצוי שיבדקו את תפיסתם הם. כאדם פרפקציוניסט, עזר לי להבין את המחיר שאני משלמת בעזרת הדימוי של שאיפה להגיע לפסגת הר. רוב הזמן עובר בדרך אל הפיסגה וכשהגענו- מסתבר שיש הר גבוה יותר. מכאן שהמטרות אמורות להיות מחווית הדרך, מהנוף המהמם, מההישג של המאמץ, מהשותף שלי לדרך. הרעיון הוא לתפוס רגעים של שלמות בדרך אל הפיסגה וליהנות מהם. הסתכלות על הכישלון כהזדמנות ללמידה: קיבלתי 40 במבחן- אני יודע 40 אחוז מהחומר. מה נעשה כדי להגדיל את כמות הידע?
התמודדות- כשהילד מרכיב פאזל, לאפשר לו להתמודד ולא להרכיב במקומו. להוות דוגמה להתמודדות עם כישלון: "שברתי כוס, מי שעושה טועה", "כישלון זה לא אסון".
טעויות מצחיקות- היה לי ילד שסירב לטעות בכתיבת מספרים ולכן לא כתב. בעצימת עיניים היינו אמורים, הוא ואני, לכתוב מספרים אחד ליד השני. התוצאות היו משעשעות, אבל הלמידה היתה שכשמשחררים שליטה יש תמורה.
כשילד עושה משהו- להימנע מלהזהיר אותו שוב ושוב. הוא יודע! האזהרות משקפות חוסר אמון בו.
שיחה שבועית- כל אחד מספר על דבר טוב שהצליח והוא גאה בו ועל כישלון שהיה ואיך התמודד איתו..
באוירה שמחה, גאה בהצלחות וביכולת לשתף בכישלונות, נוצר שיח חיובי חדש וחגיגי.
מניסיון, זה עובד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות