דף הבית / כללי / טיפים ועצות שימושיות למניעת מחלות חורף אצל ילדים

טיפים ועצות שימושיות למניעת מחלות חורף אצל ילדים

אילוסטרציה

החורף כבר כמעט כאן. אפשר לחוש ברוחות הסתיו ובמזג האוויר המעט סגרירי. בתקופה זו של מזג אוויר לא יציב ולילות קרירים, נחלשת מערכת החיסון והגוף חשוף יותר למחלות. גופם הקטן של תינוקות וילדים רגיש עוד יותר ולכן הם נדבקים ומפתחים יותר מחלות. גם העובדה שתינוקות וילדים מצויים במסגרות של מעונות יום, גנים ובתי ספר מעלה את שיעור ההדבקה בקרב תינוקות וילדים.
מחלות החורף המאיימות עלינו ועל ילדינו כוללות הצטננות, דלקות גרון, שיעול, שפעת ודלקות של דרכי הנשימה, שנובעות בדרך כלל מנגיף המועבר מאדם לאדם על ידי התעטשות ונזלת, ומופץ באוויר בגני הילדים, במקומות עבודה ובמקומות ציבוריים וסגורים.
אז איך תמנעו מהילדים להידבק במחלות החורף ואיזו תזונה תחזק את המערכת החיסונית שלהם?
ד"ר דורון כרמי, מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים ויועץ למותג "טיפטיפות" – סדרת התרופות המותאמת לפעוטות, בחברת כצט, נותן טיפים ועצות שימושיות למניעת מחלות חורף אצל ילדים:
נגיפי החורף נישאים באוויר. בכל שיעול ועיטוש נפלטים לאוויר כמויות עצומות של וירוסים וחיידקים, שיכולים לשרוד באוויר למשך מספר שעות ולהדביק ילדים אחרים. לכן, חשוב גם במזג אוויר חורפי לפתוח חלון ולאוורר ובכך לדלל את מספר הוירוסים שבאוויר החדר. עדיף שכבה נוספת של בגדים וחלון מעט פתוח.

חשוב להפריד בין ילד חולה לילדים בריאים גם בבית. חשוב במיוחד לא להשכיב אותם לישון באותו חדר.

חשוב להקפיד על הגיינה: לא להעביר מוצצים, בקבוקים, כוסות, כפיות ו את מגבות הרוק וממחטות הנזלת.

יש להקפיד לשטוף ידיים לפני כל ארוחה, אפילו קלה. החיידקים והוירוסים שם, לא אכפת אם אתם אוכלים תפוח, ביסקוויט או ארוחת צהריים מלאה.
למדו את הילד להקפיד על רחיצת ידיים נכונה (שימוש בסבון ומים זורמים למשל כ – 20 שניות).

הקפידו לנקות מקומות רגישים במיוחד, אשר פעוטות באים איתם במגע כמו: רצפה, סיר, ארונות נמוכים, שולחנות כסאות וידיות של דלתות.

צעצוע של ילד חולה מכיל מיליוני וירוסים. עשרות בודדות מהם מספיקות כדי להדביק ילד אחר במחלה.
תזונה נכונה:
ודאו כי הילד מרבה באכילת פירות חורף: פירות הדר, קיווי, גויאבות, מכילים כמות יפה של ויטמין C, בננות עשירות במגנזיום.
הקפידו על צריכה יומית מרובה של ירקות בצבעים שונים, המכילים אנטיאוקסידנטים –חומרים מנטרלי רעלים, המועילים לחיזוק מערכת החיסון של הגוף.
הילדים מבקשים קטשופ? מצוין. הקטשופ ושאר תבשילי העגבניות מכילים פיטוכמיקל הקרוי ליקופן, שהינו נוגד חמצון יעיל, היכול לסייע לחיזוק המערכת החיסונית.
בתינוקות עד גיל שנה הקפידו על הנחיית משרד הבריאות למתן תוסף של ויטמין D במיוחד בחורף, כאשר פחות נחשפים לשמש. ויטמין D חשוב לבריאות העצמות, השיניים, חיוני לספיגת סידן ולמניעת מחלת הרככת (מחלה בה העצמות מתרככות ומתעקמות). מגיל 4 חודשים ועד שנה, הקפידו על תוסף ברזל (כמו טיפטיפות פריפל 3) החיוני לתפקוד מערכות הגוף והתפתחות המח של התינוק..

ילדים ומבוגרים נהנים בחורף ממרק עוף חמים, שבנוסף לבריאות תורם להרגשה הטובה. בניגוד למקובל לחשוב, מרק עוף אינו תרופה לכל בעיה. במקרה שצריך למנוע התייבשות כתוצאה מהקאות ושלשולים, האופייניים בחורף (כתוצאה מנגיף הרוטה וירוס) מומלץ לתת לילד לשתות בשלב מוקדם ככל האפשר תמיסת מינרלים מאוזנת ומוכנה לשתייה, המכילה הרכב מאוזן של סוכרים ומלחים, המאפשרים ספיגה מיטבית של נוזלים ממערכת העיכול. בהמשך מרק עוף עם ירקות ואטריות הוא ארוחה נהדרת.
תנו לקטנים להוציא מרץ. בחורף כולנו נוטים לאמץ התנהגות דובית ולהפוך ל- COUCH POTATOES… שמשמעותו תזוזה מינימאלית והתכרבלות מול הטלוויזיה. חשוב מאד לעודד פעילות גופנית בקרב הקטנטנים. הפעילות הגופנית משחררת חומרים טבעיים הנקראים אנדורפינים, שתורמים להגברת מערכת החיסון ומשפרת את יכולת הגוף להתמודד עם מחלות.

אחרי שהשתוללו, הקפידו שהילדים מקבלים מספיק שעות שינה. שינה ומנוחה חיוניות לגדילה ולהתפתחות, אך גם מאפשרות לגוף אתנחתא לניקוי המערכות וחיזוק המערכת החיסונית.
במיוחד בעונת המעבר, בה מזג האוויר יכול להשתנות באופן קיצוני ובוקר חמים יכול להפוך לאחר צהריים גשום וסוער, מומלץ לשים בתיק עוד בגד ארוך וזוג גרביים לחימום הקטנטנים.
מומלץ להשאיר ילד חולה בבית. ילד חולה בגן מחולל מעגל של הדבקות. אולי תחסכו יום עבודה, אך בסופו של מעגל, ילדים שנדבקו עלולים להדביק שוב את הילד שלכם, שרק עכשיו הבריא. בנוסף ילד חולה אומלל בגן, דורש תשומת לב מיוחדת, מעסיק את הגננת ומונע ממנה לתפעל את הגן.
חם כשלעצמו אינו סיבה לרוץ למרפאה. רוב מחלות החם בילדים מעל גיל שנתיים הנן קלות וחולפות ללא צורך בטיפול תרופתי. כדאי לזכור שפניה למרפאה חושפת את הילד למחלות זיהומיות ,לעיתים קשות יותר ממחלתו המקורית. פנה אל רופא הילדים וקבל הנחיות לגבי המצבים המצדיקים פניה מיידית למרפאה. בשאר המקרים השתמש בתכשיר להורדת חם כגון:טיפטיפות נובימול על פי המינון המומלץ ופנה למרפאה אם המחלה אינה חולפת.

אילוסטרציה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

רז קינסטליך

יום הולדת לראש העיר רז קינסטליך

תפריט נגישות