דף הבית / כללי / דרושים אנשים עם אומץ לב

דרושים אנשים עם אומץ לב

פרשת "יתרו" עוסקת  באירוע המכונן בחייו של עם ישראל, והוא קבלת עשרת הדיברות בהר סיני.

טרם אירוע מכונן זה מתקיים ביקורו של יתרו במחנה ישראל.

עוברים פחות מחודשיים מיציאת מצרים, אך המידע והחדשות מתפשטים חיש מהר בעולם. ישנו עם חדש שאך אתמול היה עבד, אותו עם נבחר על ידי אלוהים לא מוכר, שהשמיד את המעצמה העולמית החזקה ביותר- מצרים, בחר בעם העבדים והוציאו לחירות.

הראשון שהעז לבוא לביקור מדיני כזה הינו יתרו כהן מדיין חותן משה. יש ליתרו קשרים משפחתיים עם משה ולכן נבחר לעמוד בראש המשלחת המדיינית.

המפרשים חלוקים בדעתם מתי הגיע יתרו, לפני מתן תורה בעודם חונים נגד ההר, או לאחר מתן התורה החוקים והמנהגים.

נראה נכון ללכת עם פירושו של הרמב״ן המוכיח כי יתרו הגיע לפני מתן תורה, ותפס את משה בשלב ההכנות הארגוניות למעמד הר סיני.

יתרו רואה את המעמסה הרבה על משה ונכנס לתפקיד היועץ הארגוני הראשון בתנ״ך. הוא מייעץ למשה לייצר היררכיה ארגונית, לבזר את הסמכות ואת האחריות.

על תפיסה זו אין מחלוקת בין יתרו למשה, אולם יש מחלוקת על תכונותיהם של אותם שופטים.

לפי יתרו הם צריכים להיות – אנשי חיל, יראי אלוקים, אנשי אמת ושונאי בצע. משה מאידך מחליט מעט שונה "ויבחר משה אנשי חיל מכל ישראל וייתן אותם ראשים על העם" (יח׳ כו׳).

לטעמי יש מחלוקת מהותית והבנה שונה של המציאות ושל הצרכים של עם ישראל בין משה ליתרו.

יתרו מגיע מממלכה מסודרת פחות או יותר של עם מדיין. הוא רואה מציאות של עומס עיסוקים על משה וישר מקיש שמדובר כנראה בעומס של תיקים משפטיים רגילים שבין אדם לחברו. לשם כך צריך שופטים שא״א לשחד אותם וקשה יהיה שיטו משפט. לכן ממליץ על אנשים עשירים, שונאי בצע, וכאלה שיחתרו לאמת.

משה רואה שונה את המציאות בה שרוי עכשיו עם ישראל. הבעיות הן של מנהיגות. הנושאים שעל הפרק הם בעיקר ויכוחים על הדרך, על הערכים של החברה ועל הנורמות האזרחיות של הציבור. לכך צריך יותר מנהיגים ופחות שופטים. משה מחפש מפקדים ומנהיגים שהינם בעלי אומץ לב ציבורי, שאינם חוששים להביע את דעתם ואינם חוששים להוביל גם אם זה נגד הזרם, ורצון הציבור. זו התכונה החשובה ביותר ולטעמו של משה היא גם המספיקה. לכן בתפיסתו של משה המנהיגים צריכים לפתור את כל הנושאים שבין אדם לחברו, וגם להנחות ולכוון בנושאים שבין האדם למקום, במצוות ובדינים. עליהם להביא למשה את הבעיות הקשות ובלא קשר להיקפן. זה סוג המנהיגים שמשה צריך טרם קבלת התורה מול הר סיני.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות