דף הבית / כללי / ביד אחת הסמארטפון וביד השנייה מוחיטו

ביד אחת הסמארטפון וביד השנייה מוחיטו

 

אילוסטרציה

עונת החופשות בפתח ורבים מהנוסעים לחופשה משאירים את הבית ריק מאדם במהלך החופשה. ‏רגע לפני שאתם נוסעים לנופש, חשוב שתוודאו שהבית שלכם בטוח ומוגן מביקורים של אורחים בלתי רצויים.

מדי שנה בתקופת החגים מיליוני ישראלים יוצאים לחופשה בחו”ל, ועוד כמות לא מבוטלת יוצאת לחופשה גם בארץ. התקופה הזו היא חלק ממה שאנשי מקצוע מכנים גם כ "שעון הפשיעה” (חופשות קיץ, פסח וחגי תשרי)  – ימים מועדים לפורענות ובהם נרשמת מדי שנה עלייה משמעותית בפריצות לבתים. למרות זאת רבים מאתנו כלל לא טורחים למגן את הדירות והבתים שלנו, וכמאמר הקלישאה המאוסה – זו פשוט פרצה הממתינה לגנב. אז מה עושים ? מאיפה מתחילים וכיצד ניתן לרתום את הטכנולוגיה לטובתנו?

כלל ברזל ראשון הוא  ‏אל תעדכנו את דף הפייסבוק או האינסטגרם שלכם בדבר יציאתכם לחופשה. כן, כולם מכירים את נוהל הצ'ק אין בנתב"ג – הגעתם לנתב"ג, נכנסתם לפייסבוק או לאינסטגרם וסימנתם צ'ק אין ואפילו טרחתם לעדכן את יעד הנסיעה. אז אחרי שהחברים סיימו לעשות לכם לייקים, הנה עובדה מעניינת שכדאי שתפנימו – פייסבוק היא לא תיבת הדואר הפרטית שלכם, אלא כיכר עיר ציבורית והרגע הודעתם לעולם שאתם לא תהיו בבית לכמה ימים. בנוסף, כל פעם שעשיתם צ'ק אין בנתב"ג הרי שהמידע הזה זמין בחיפוש קל בפייסבוק עצמה – גם אם לא התכוונתם להשאיר את המידע הזה חשוף.

חייכו למצלמה

ניתן למצוא כיום שפע רב של מצלמות אבטחה, חלק פשוטות וחלק מתקדמות, המאפשרות צפייה מכל מכשיר נייד או טאבלט ומכל מקום – כשחלקן אפילו מאפשרות חיבור וצפייה לשירותי מוקד אבטחה חיצוניים,  אשר בשעת חירום יכולים לראות את המתרחש בבית בזמן אמת, לאמת את האזעקה ולנהל את האירוע דרך סיירי המוקד בצורה אפקטיבית. המצלמות החדישות ביותר מספקות תמונה ברזולוציה גבוהה מאוד, יכולת להתקרב בזום אין מבלי לאבד פרטים ולספק תמונה באיכות גבוהה גם בחושך.

למי שלא נולד עם חוש טכנולוגי מפותח וחושש להסתבך השוק מציע מגוון אפשרויות ובניהן את מצלמת ה"רינג" – שילוב של פעמון דלת עם מצלמת אבטחה שארוזים יחדיו בצורה אסתטית ונאה. היתרון ב"רינג" הוא שהמכשיר אינו דורש התקנה מסובכת, אין שם שום חוטים או חיבור חשמלי -פשוט להטעין ולהשתמש. חיישני התנועה המובנים של ה"רינג" מזהים תנועה כשמישהו מתקרב לדלת שלכם, מפעילים התראות ניידות מיידיות ופותחות הקלטת וידיאו HD‏. מערכת השמע הדו כיוונית במכשיר מאפשרת לכם גם להגן באופן יזום על הדירה או הבית – אתם יכולים לשוחח עם שליחים שצריכים להשאיר לכם חבילות ולהנחות אותם מרחוק היכן להשאיר אותן אם אתם לא בבית, למשל, ואפילו להפחיד את כל מי שמתקרב לדלת שלכם בניסיון לאתר משהו שאולי יהיה שווה לגנוב.

אך בעוד מצלמת ה"רינג" מתאימה יותר לדירות בבניינים, מה עושה מי שגר בבית פרטי עם חצר? ולחילופין, כיצד שומרים על עסק קטן בזמן שאתם לא שם? ובכן, אחד מהפתרונות החדישים ביותר הוא מצלמות אנליטיקה המגיעות עם יכולת ניתוח נתונים עצמאית מרשימה וצילום ברמת רזולוציה גבוהה מאוד. המצלמות מאפשרות גילוי מוקדם של פעילות חריגה באזור הבית או העסק ובכך מסייעות למנוע את הפריצה. מצלמת אבטחה אנליטית תדע באמצעות התוכנה הייעודית שלה לזהות דפוסי תנועה חשודים, לעבוד תחת כללים שאתם מגדירים מראש (לדוגמא התראה במידה ומישהו עומד מול הכניסה לחצר), תכנון תרחישים והתניות וגם – להתריע למוקד מבצעי או משתמש אחר בעת פריצה. כלומר, המצלמות הללו מאפשרות להתריע כאשר ישנה התרחשות חריגה ובכך לאפשר לראות מה קורה בעסק בזמן אמת. הן מתאימות במיוחד לבתים פרטיים עם חצר גדולה ולעסקים פרטיים עם מלאים גדולים ויקרים, מחסנים לוגיסטיים, מתחמי רכב, ולמעשה כל מתחם עם שטח פתוח שנדרש עבורו אזור ביטחון ואבטחה מוגברת.

פתרון נוסף לבתים פרטיים המאפשר גילוי היקפי מוקדם לכול ניסיון חדירה לחצר הוא גדר אלקטרונית היקפית המעבירה דיווח למוקד המבצעי כאשר יש נגיעה או ניסיון טיפוס על הגדר. היתרון של גדר אלקטרונית הוא שאין אזעקות שווא מיותרות ויכולתה להשתלב בצמחיה מבלי לגרום לאזעקות שווא.

יש מישהו בבית?

מאחר ואנו חיים בעולם מחובר יש טריק פשוט שיכול לעזור לכם בהרתעה – התקנת נורות חכמות. נורה חכמה היא נורה המחוברת לרשת האינטרנט באמצעות ה WIFI‏  ‏ומאפשרת לכם למעשה לשלוט בה מרחוק. נורות חכמות דוגמת אלו מסדרת Philips Hue‏ יאפשרו לכם לתחזק בקלות את האשליה שיש מישהו בבית בזמן שאתם נמצאים בחצי השני של העולם. תוכלו להדליק ולכבות האור, לשנות את הצבע  – הכול בזמן אמת מהנייד שלכם. נורה כזו, בשילוב מצלמת דלת חכמה, יכולה לספק התרעה ראשונית מספקת, והחלק הטוב? ביד אחת אתם תחזיקו את קוקטייל המוחיטו וביד השנייה תרתיעו פורצים עם הסמארטפון שלכם.

מוצר נוסף ומעניין בקטגוריה הזו הוא מנורה פשוטה המדמה את האורות המרצדים של מסך הטלוויזיה. המוצר הזה המכונה fake Tv‏ מתחבר לחשמל ומדמה את האורות הבוקעים ממסך הטלוויזיה. תוכלו לכוון אותו להידלק בשעות שתרצו באמצעות הטיימר המובנה שלו וכמו במקרה של הנורה החכמה – להמשיך לתחזק את האשליה שלא הלכתם לשום מקום.

לפני סיום ריכזנו לכם כמה כללי אצבע חשובים, וגם כמה וטיפים פשוטים שיעזרו לכם להפחית את הסיכון לפריצה:

  • ‏ראשית, היו מודעים וערניים למה שמתרחש בסביבה הקרובה שלכם ונקטו בפעולות מניעה אקטיביות
  • ‏וודאו שכל פתחי הבית נעולים היטב והמנעולים במצב תקין (פרצה קוראת לגנב, כן?)
  • ‏התקינו דלת כניסה מסיבית. יש לנעול תמיד, גם כאשר שוהים בבית. פורצים בודקים ערנות ומנצלים זאת.
  • ‏אין להשאיר מפתחות בארון החשמל, בבית, מתחת לשטיח או העציץ
  • ‏הפעילו מערכת אזעקה בכל עת! למי שאין ברשותו מערכת אזעקה, מומלץ להתקין מערכת המבוססת על גלאי נפח וגלאים היקפיים המתריעים בעת זיהוי תנועה בבית ו/או גלאים מגנטיים המזהים פתיחת דלתות או חלונות.
  • ‏התחברו לחברת מוקד סיור מקומי הפועל 24/7, אחרת אין אפקטיביות במערכת אזעקה ללא מענה מהיר של ניידת סיור בעת פריצה
  • ‏עדכנו את המוקד המבצעי ובעלי המפתחות על היעדרותכם והוסיפו אנשי קשר
  • ‏התקינו מצלמות אבטחה‏לצורך תיעוד והרתעה
  • ‏אין להשאיר סולם גלוי בחצר הבית, במידה ואין ברירה יש לנעול אותו לעמוד מאסיבי
  • ‏תלו שלטים “מוגן על ידי” “זהירות כלב בחצר” – נמצא כי הדבר מפחית את סיכוי הפריצה
  • ‏אל תכנסו לשאננות –  הימנעו מהשארת  חפצים יקרי ערך באופן הגלוי לעין מחלון נגיש (מפתחות רכב, ארנקים, תכשיטים או מחשבים ניידים וסמארטפונים)
  • ‏הימנעו מהשארת חפצים יקרי ערך וכלי ירייה בכספת הביתית, העבירו לכספת בבנק. ואם השארתם – מומלץ להכין רשימה ואף לצלם ולתעד את תכולת הכספת
  • ‏טשטוש סימנים – בקשו מקרובים או שכנים להגיע לביתכם בשעות שונות, להדליק אורות או תתקינו טיימרים, לאסוף דואר, פליירים, מגנטים ועיתונים – זה מעיד על היעדרות ממושכת.  מה גם ששכנים אלו ישימו לב ויהיו ערניים ומודעים יותר למתרחש בביתכם
  • ‏דבר נוסף חשוב ואחרון מניסיון– לסגור את הברז הראשי של המים והגז

הכותב: קובי אוחיון סמנכ"ל חטיבת המוקד בחברת " מוקד אמון"

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות