דף הבית / כללי / בוקר ראשון בלי אמא

בוקר ראשון בלי אמא

איך לעזור לילד התגבר על קשיי הסתגלות לגן? מרים זיסמן, גננת ותיקה ומדריכת הורים בגישת מיכל דליות, עם טור להורים שבחבורה. אתם מוזמנים לשאול שאלות ב"הורים תועים" בפייסבוק

אמא לבן שנתיים ושבעה חודשים מספרת על קשיי הסתגלות, שמתבטאים בחוסר רצון לצאת מהבית לגן- בכי, ניסיון לברוח. במצלמות הגן היא רואה אותו עומד מהצד ולא שותף לפעילות. יחס הצוות קריר, לדבריה. הגן מונה 30 ילדים, שתי מטפלות קבועות וגננת עד השעה 13:00.
שאלתה: מה עושים? האם להעביר אותו גן? כדי לענות על השאלות, חשוב כמובן להכיר את הרקע של הילד ושל המשפחה. ובכל זאת, כמה נקודות למחשבה שנכונות עבור רוב הילדים:
במפגש של הילד עם גן הילדים, חשוב קודם כל סיפוק הצרכים הרגשיים של הילד. הגננת היא המקום לקבלת הקרבה, החום, האהבה שהילד זקוק להם, בדומה לקרבה שיש לו עם הוריו.
בגילו, האתגרים שעומדים בפניו הם להיפרד בכוחות עצמו מהוריו וליצור קשר משמעותי, מכיל ואוהב עם הגננת/הצוות המטפל בו. קשר כזה ישפיע על התפתחותו הרגשית, החברתית והלימודית ועל התחושה שלו בגן. כששני הפרמטרים לא מתקיימים- יכולת פרידה עצמאית ויכולת להתחבר לגננת- הילד, באופן טבעי, רוצה לחזור למקום המבטחים שלו, להוריו.
כדי לעזור לו להתמודד עם שתי המשימות, כדאי:
לתרגל איתו פרידות שבהן יוכל לחוש חוויות הצלחה- יישאר לזמן מה בחדר ויעסיק את עצמו, יירדם בעצמו, יישאר אצל הסבים האהובים, או אצל חברים (לזמן קצר).
במקביל, לבדוק יצירת תכנית פעולה עם הגננת, שבה כצוות- הורים וגן- שרוצים בטובת הילד, תוכלו לקדם את היכולת שלו ליצור קשר עם הגננת. לעיתים, הורים נבוכים לפנות לגננת, אבל חשיבות השיתוף שלה בקושי וההירתמות הכרחיים לשיפור המצב.
בשיחה המשותפת, לבדוק אם היא מבינה את הצרכים של הילד- בקרבה, חום, מגע. איך היא מגלה אכפתיות והבנה לקושי שלו, האם יש לה רעיונות איך לעזור לו, האם יש לה רעיונות איך אתם, הוריו, יכולים לעזור לו? אולי יהיה נכון לבקש מהגננת להגיע לביקור בית חד פעמי וכך "להביא" את הגן הביתה?
נקודה למחשבה בבחירת גן: האם מצב של שניים וחצי מבוגרים על 30 פעוטים מאפשר באמת לראות את הפעוט? להתייחס אליו רגשית? חברתית?
חישבו על זה כשאתם בוחרים גן.
בהצלחה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט: pixabay

מאז ועד היום: טבעות אירוסין ונישואין

תפריט נגישות