n
דף הבית / צרכנות / און יבין מסביר מה זה DeFi – Decentralized Finance?

און יבין מסביר מה זה DeFi – Decentralized Finance?

אחד השינויים הטכנולוגים שצפויים בעתיד להשפיע מאוד על חיי כולנו בתחום הפיננסי הוא DeFi. און יבין מסביר מה זה DeFi ומשמעותו?

DeFi
צילום: freepik

שינויים טכנולוגיים רבי משמעות משפיעים על החיים של כולנו, גם בתחום הפיננסי. אחד הדברים שצפויים להשפיע מאוד, הוא מה שקוראים לו DeFi. און יבין מסביר כי משמעות הביטוי הזה היא Decentralized Finance. על קצה המזלג, מדובר על תהליך הפוך מריכוזיות כלכלית פיננסית (כלומר מתקדמים אל כלכלה מבוזרת). בשורות הבאות תבינו היטב עד כמה זה משמעותי, ומהי כלכלה מבוזרת ויתרונותיה. 

הקשר בין DeFi לבין מטבעות קריפטוגרפיים מאובטחים 

מטבעות קריפטוגרפיים, שביטקויין הוא המוכר ביותר שבהם, מבוססים על טכנולוגיה מוצפנת, מאובטחת ומבוזרת. DeFi – הכלכלה המבוזרת – נשענת על אותה טכנולוגיה. במערכת פיננסית מהסוג הזה שהולך וצומח, לא תוכלו למצוא בשום מקום איזה בנק מרכזי או "גורם על" שמפקח ומחליט באופן ריכוז. אבל זה לא אומר שהדברים לא מסודרים, להפך. כל עסקה ופעולה בכלכלה המבוזרת נרשמים בספר חשבונות מבוזר, שמבוסס על בלוקצ'יין מאובטח. און יבין מדגיש כי זו מערכת שלוקחת את הכוח המונופוליסטי של גורמים ממוסדים כמו בנקים או מוסדות פיננסיים אחרים. במילים אחרות, המונופול על כסף ועל מוצרים פיננסיים נפגע מזה והכל הופך להרבה יותר דמוקרטי – בזכות הטכנולוגיה. 

וכדי להצטרף לכלכלה מהסוג המבוזר, לא צריכים להיות מתכנתים או מומחים טכנולוגיים. כל מי שמשתמש באינטרנט, גולש באתרים, משתמש במנועי חיפוש וכדומה, יכולה להיות חלק מאותה כלכלה מבוזרת. כל המשתמשים מקושרים ביניהם באותה תוכנה משותפת, שמתעדת, רושמת ומאמתת את הפעולות. באופן כזה מונעים פעולות לא לגיטימיות, שכן כל טרנזקציה מופיעה בבלוקצ'יין, אצל כל מי שמחובר לרשת הכלכלה המבוזרת. 

און יבין מתאר כיצד הצרכנים מפיקים תועלת, מכלכלה מבוזרת

הבסיס של הכלכלה המבוזרת הוא לתת לקהל הרחב, לצרכנים הפיננסיים, את הזכות להשתתף במערכת משותפת, עם יתרונות מגוונים. און יבין מסביר כי היתרונות והתועלות כוללים למשל:

  1. חופש בהעברת כספים – כל אחד יכול להעביר סכום כסף רצוי, לכל מי שנמצא במערכת, בקצב מהיר ובלי עיכובים. 
  2. פחות עלויות – הכלכלה המבוזרת, DeFi, חוסכת לקהל הרחב כסף רב. מדובר בחיסכון של אותן עמלות ומחירי עסקה, שהבנקים הגדולים ומוסדות פיננסיים חזקים נוהגים לגבות. 
  3. ללא חסמים – לא צריך יותר מאשר חיבור לאינטרנט, בשביל להיות חלק מהכלכלה החדשה, המבוזרת והטכנולוגית. בניגוד לכלכלה הישנה, אין בנק שיכול לומר לכם שהוא לא מאשר לכם לפתוח חשבון או שהוא לא מאשר לכם להעביר כסף. המשתמשים לא צריכים אישורים של אף אחד. 
  4. לא חייבים להפקיד את הכסף שלכם בבנק כזה או אחר. כלכלה מבוזרת מאפשרת לצרכים לשמור את הכסף והנכסים, בתוך ארנק מאובטח (או ארנקים, ברבים), מהסוג הדיגיטלי. 

מצא את ההבדלים – ריכוז לעומת ביזור בכלכלה 

כעת נבקש להציג בפשטות עוד הבדל יסודי בין הכלכלה הריכוזית לבין DeFi, על בסיס בלוקצ'יין. הכלכלה הריכוזית מנוהלת על ידי תאגידים שהמטרה שלהם הוא למקסם את הרווחים. אלה רווחים שמגיעים מהצרכנים, מאיתנו, מכם, מהציבור הרחב. מערכת ריכוזית מלאה במתווכי משנה שכל אחד מהם גוזר קופון ומייקר את העלויות של פעולות פיננסיות. לעומת זאת, בכלכלה מבוזרת, אין מתווכי משנה. כל פעולה נעשית ישירות, בין צד אחד לבין צד שני. 

לדוגמא, העברת כסף לחו"ל, במערכת ריכוזית, הכסף עובר בין כמה וכמה בנקים או ערוצים פיננסיים שכל אחד גוזר קופון. עלות העסקה מתייקרת. אותו הדבר קורה למעשה בכל תשלום בכרטיס אשראי ובעוד המון פעולות פיננסיות. בכלכלה על בסיס בלוקצ'יין הרשת הפיננסית מאפשרת פעולת "עמית לעמית", באופן ישיר וחסכוני. 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט עמירם בן ישי 239.90סוונטיניין

רשת  WeShoes משיקה את קולקציית קיץ 2024

תפריט נגישות