n
דף הבית / צרכנות / הרעיון מאחורי הראיון: כך תעברו בהצלחה ראיון עבודה אונליין

הרעיון מאחורי הראיון: כך תעברו בהצלחה ראיון עבודה אונליין

"החיים הם לא לחכות שהסערה תחלוף, אלא ללמוד לרקוד בגשם". עם כל השינויים שעוברים עלינו בשנה האחרונה, גם המעבר לראיונות עבודה מקוונים הוא משהו שצריך לדעת לעבור בהצלחה

ראיון עבודה
צילום: PIXABAY

קורות החיים הם כרטיס הביקור שלכם, מטרתם להגיע לראש הערימה ולגרום למעסיק הפוטנציאלי לרצות לראות אתכם. ראיון העבודה הוא שיחת מכירה בה אתם צריכים לשכנע למה דווקא אתם ראויים לקבל את התפקיד ולא כל מיליון דורשי העבודה.

 

מה באמת בודקים בראיון עבודה

דניאלה הירש, יועצת תעסוקתית מוסמכת, אומרת שהרעיון מאחורי הראיון הוא להכיר אתכם כמה שיותר לעומק, בשלושה פרמטרים עיקריים:

  • החלק המקצועי (ידע, ניסיון, מוטיבציה לתפקיד).
  • החלק האישיותי (להכיר אתכם ברמה האישית).
  • התאמה לצוות ולארגון (ערכים, אנרגיות, מוסר עבודה).

ראיון עבודה מרחוק מוגבל יותר מטבעו בהשוואה לראיון פרונטלי, וזאת מכיוון שהכול מצטמצם לגודל המסך שמולכם, ולאיכות הקול והתמונה במכשיר בו אתם משתמשים. אין לחיצות יד, אין ריחות ואין התרשמות כללית מהנוכחות הפיזית שלכם, וגם להיפך: אינכם יכולים לנהל סמול טוק עם השומר ועם המזכירה, וקצת לחוש את הארגון לפני, כפי שהיה קורה בראיון פנים מול פנים.

עם זאת, גם בראיון עבודה מקוון אתם נמדדים בהתאם לקריטריונים שהוצגו וכדאי להתכונן לכך מראש. זה טוב גם לעתיד הקרוב, כאשר ראיונות העבודה הפרונטליים יחזרו לסדר היום ואנשים יחפשו עבודה כמו בימים כתיקונם.

 

האתגרים המרכזיים בראיון עבודה מקוון

אז על מה חשוב לשים לב גם אם אנחנו רואים או נראים על מסך ריבועי קטן?!

  • שפת גוף – מה אנחנו משדרים, קרבה, ריחוק, ברק בעיניים או אולי עייפות? מה מכל זה מודע ומה בתת המודע שלנו?
  • תקשורת – מה אנו אומרים האם אנחנו יודעים להקשיב? ומה עם החיוך?
  • התנהלות טבעית – האם אנו נראים עצבניים? נינוחים? חסרי מנוחה? בהכנה לראיון עבודה עם לקוח ראיתי אותו זז מימין לשמאל ותהיתי האם הוא עצבני, נבוך או לא יודע מה לענות?!
  • קשב – עד כמה אנו קשובים לנאמר לנו? מהי מידת התגובתיות שלנו? האם אנחנו עונים על השאלה או הולכים סחור סחור. הרבה פעמים יש נטייה לדבר ללא הפסקה ללא סימני פיסוק או נשימה רק כדי לא לפספס משהו.
  • מיתוג עצמי – הבלטת היתרונות והערך שאנו מביאים איתנו לתפקיד (או בעברית: למה דווקא אנחנו, למה דווקא עכשיו).
  • הקלטה – יש לזכור שראיון מרחוק ניתן להקלטה ולתיעוד בקלות רבה יותר בהשוואה לראיון רגיל, כך שעלינו להיות ולהיראות במיטבנו. ההמלצה שלי היא להקליט את עצמכם בזום מספרים על עצמכם לחבר או מכר, ואז לצפות ולבדוק איך אתם נראים מבחינת זווית המצלמה, איכות הקול ואיכות התמונה, ובכלל מה אתם אומרים ומה לא? איך אתם יושבים? ועוד.

היתרונות בראיון מקוון הם חיסכון בזמן, אין צורך בהגעה למקום אחר עם רכב (שגוזל גם תשלום על דלק וחניה) וכן הימצאות בסביבתנו הטבעית בבית. יתרון נוסף הוא האפשרות לכתוב תשובות מוכנות מראש למגוון שאלות (שליפים), דבר שאינו אפשרי בראיון עבודה פרונטלי.

 

על מה לשים דגש בראיון עבודה מרחוק

זוכרים את כל הסיפורים על תלמידי בית ספר, שמרשים לעצמם לכבות את הזום באמצע השיעור? מכיוון שראיון עבודה מקוון מתרחש מרחוק, עליכם להישאר ערניים שבעתיים ולהקפיד הקפדה יתרה על דברים שהיו נראים טריוויאליים בראיון עבודה רגיל: קשר עין, הקשבה לדברים הנאמרים, מאור פנים ותגובתיות, דיבור בזמן הנכון, להקפיד לנשום ולבדוק מה רואים מאחורינו (את הגיטרה או אולי תמונה אחרת, ראויה פחות).

כ-38 אחוזים מהרושם הראשוני נוצרים מקצב הדיבור, גובה הדיבור (ווליום), רהיטות השפה וקול בוטח. המטרה היא להקרין ביטחון, התלהבות ואנרגיה מצד אחד, אבל בלי להקצין ולהיראות נלהב יתר על המידה מצד שני.

כ-55 אחוזים מהרושם הראשוני מורכבים משפת הגוף. לדוגמה, משחק עם חפצים או בשיער מעיד על מתח וחוסר ריכוז; שילוב ידיים מעיד על סגירות; ידיים מאחורי הראש מעידות על זלזול; גירוד בפנים מעיד על אי אמירת אמת. אגב, לגברים יש נטייה בזמן ראיון עבודה בזום ללטף או לגרד את הזקן – זה פחות מומלץ.

צלמו את עצמכם ועשו הכנות מקדימות בבית, או אפילו "ראיונות" עם חברים ובני משפחה כתרגול. אם אינכם בטוחים פנו לאיש מקצוע – זה בהחלט שווה.

 

הכנה מנטאלית לראיון עבודה

כמו ברוב הפעמים, החיים הם 10% מה שקורה במציאות ו-90% כיצד אנו מתייחסים לכך. מכיוון שמחשבה ואמונה הן אלו שמקדמות הצלחה, עלינו להתמקד במטרה שלפנינו בגישה חיובית: להישאר אותנטיים ונאמנים לעצמנו, לזהות את מקורות העוצמה והחוזק שלנו, ולדעת כיצד להדגיש הישגים, הצלחות, ערך מוסף שאנחנו נותנים ועוד.

חובה לזכור שאנחנו בראיון עבודה – אך זה לא הנושא. הנושא הוא הכאב של המגייס ועלינו לענות למגייס על הצורך; לכן התנצלויות למינהן או סיפורים עליהם לא נשאלת אינם באמת רלוונטיים.

מהצד היותר פיזי – לפני ראיון עבודה מומלץ לאכול ארוחה קלה שלא תכביד עליכם, ואף לעשות פעילות גופנית קצרה וממריצה. זה בהחלט יכול לסייע להרמת האנרגיה הדרושה למעמד זה, בו מצפים מאיתנו להפגין גם התלהבות.

רוצים טיפים נוספים לצליחת ראיונות עבודה? צרו קשר עם דניאלה הירש: 0544-85-85-11

 

 

 

 

*כתבה שיווקית

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

קרדיט עמירם בן ישי 239.90סוונטיניין

רשת  WeShoes משיקה את קולקציית קיץ 2024

תפריט נגישות