דף הבית / חדשות העיר / נכס היסטורי נוסף נתרם למוזיאון

נכס היסטורי נוסף נתרם למוזיאון

מי ליאור

הסיר של משפחת שליט מתווסף לשני פריטים מקוריים שנתרמו בעבר למוזיאון ומוצגים בתצוגת המוזיאון בבית שליט, "מנטילה" מטפחת הראש של שרה שליט והתפילין של הבן הבכור אריה ליפא שליט.
כאמור, מאחורי הפריטים המדוברים מסתתר סיפור חיים מרתק של בני הזוג, המלמד על מורשת הרוח הציונית והחלוצית של מייסדי המושבה. אליעזר אלחנן שליט, סוחר תבואות אמיד באוקראינה, שנשא לאישה את שרה לבית אהרונוביץ' פוגלמן, לימים הורים לחמישה ילדים. בדרכם לארץ ישראל בשנת 1882, כל רכושם אבד בפרעות והם הגיעו לארץ חסרי כל. ביפו הצטרף שליט אל "ועד חלוצי יסוד המעלה" ונמנה על מייסדי ראשון-לציון. במושבה הקים משק חקלאי למופת, עסק בגידול גפנים, שקדים ובפלחה, והיה חלוץ מגדלי הזיתים במושבות העבריות, ובתוך כך עסק גם בפעילות ציבורית. שליט נודע כבקיא בגמרא ובספרות העברית של תקופתו וכבעל חוש הומור מפותח. בשנת התרס"ב, 1902, כיהן כסגן יו"ר ועד המושבה. בשנת התרס"ו, 1906, היה חבר בוועד אגודות "אחוזה" ו"ראשוניה". הכין את הנוסח למגילה שנשלחה למשה מונטיפיורי מראשון לציון ליום הולדתו המאה.
רעייתו, שרה שליט נולדה בפולטבה, אוקראינה. מחיי נוחות בפולטבה עברה באחת אל החיים הקשים של ראשית ימי המושבה. ללא סיוע משרתת שאליה הורגלה בגולה, ניהלה את ביתה וגידלה את ילדיה, לרבות האחרים שנולדו כאן בארץ. בנם משה אהרון שליט, תיאר בזיכרונותיו באהבה רבה את דמותה של האם, את אופייה השקט והסובלני ואת יכולתה הבלתי נדלית להוציא מתוק מעז. גם כשפת הלחם לא הייתה מצויה בשפע על שולחן המשפחה, ידעה שרה שליט להעניק לארוחותיה טעם מיוחד והפליאה לערוך שולחן חג גם ללא מפה  וכלי אוכל חגיגיים. בית שליט הוקם בשנה הראשונה לייסוד המושבה.
התרומה באה בעקבות מפגש בביתה של חנה שליט, נכדתם של המייסדים שרה ואלחנן שליט, עם אוצרת המוזיאון יונה שפירא ומנהלת האוספים אפרת הברמן. על המעוניינים לתרום ולהרחיב את הפריטים ההיסטוריים של המוזיאון ליצור קשר עם אפרת הברמן, מנהלת האוספים בטלפון [email protected]

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות