דף הבית / חדשות העיר / נחלצים מהפקקים

נחלצים מהפקקים

מיכל גול

 כשהבת שלי יוצאת הביתה מקורס קצינים קרבי, אני תמיד בסטנד ביי. למה? כי צריך לאסוף אותה ואת התיק (הכבד יותר ממנה) מתחנת הרכבת משה דיין. הסיפור האישי הזה על התלות ברכב פרטי, מובילה לנתון רחב בהרבה:

בשנת 2012 פרסמו משרד התחבורה ומשרד האוצר אומדן שלפיו בשנת 2030 צפוי כל נוסע ברכב לאבד בכבישים יותר מ-60 דקות נוספות בממוצע ביום בגלל הפקקים וסך שעות האדם המבוזבזות בשל הפקקים בדרכים צפוי ל-850 מיליון(!) שעות בשנה. בדו"ח שהוגש למשרד להגנת הסביבה בשנת 2015 נקבע כי הפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים באמצעות השקעות בתשתיות תחבורה ציבורית צפויה להניב תועלת נטו מצטברת של כ-149 מיליארד ₪. הערכה זו התבססה על עלויות הגודש בכבישים, הנזקים הנגרמים מזיהום אוויר, התחלואה הנובעת ממנו והחיסכון בדלק בעקבות הפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים.

בנק ישראל, משרד התחבורה, משרד האוצר וגם ה- OECD, מצביעים על הסיבה הבולטת לגידול בשימוש בכלי רכב פרטיים ולעומס בכבישים: ההשקעה המעטה והלא מספקת בתחבורה ציבורית בישראל לצד שימת דגש של גורמי התכנון והבנייה על השימוש ברכב פרטי.

כיום נעשות באוטובוסים כ-85% מהנסיעות בתחבורה הציבורית. משרד התחבורה קובע את קווי השירות של האוטובוסים וחברות פרטיות וקואופרטיבים מפעילים אותם באמצעות אוטובוסים ציבוריים. החברה המפעילה כל אשכול נבחרה במכרז ובמסגרתו הכתיבה המדינה לחברות את מסלולי הקווים, תדירותם, שעות הפעילות שלהם ועוד. מטרת המעבר למכרזים הייתה יצירת תחרות ועידוד החברות להתייעל ולהציע מחירי כרטיסים נמוכים. ההפרטה המהירה הזאת יצרה בעיה קשה של מחסור בנהגים (אבל זה כבר לטור הבא). כרגע מה שחשוב להבין זה:

אוטובוסים הם אמצעי התחבורה הציבורית הנפוץ ביותר. עבור תכנון קו אוטובוס והפעלתו נדרש זמן קצר ועלות נמוכה הרבה יותר מאלה הנדרשים לתכנון והפעלה של רכבת. לשם שיפור מהיר של המצב בשטח, אוטובוסים הם הפתרון היחיד.

את המשאב הציבורי הנקרא 'כביש' צריך להעביר לשימוש האמצעי הציבורי הנקרא 'אוטובוס'. רק כשנהפוך את התחבורה הציבורית לדרך הניידות המועדפת בישראל, נפסיק את הציפייה הבלתי ממומשת לעוד תשתיות שייתנו מענה. תחבורה ציבורית נוחה, מהירה ויעילה היא דרך הניידות המועדפת לתושב להגיע ממקום למקום. רק כאשר ניגמל מהתלות ברכב בפרטי נצליח באמת לצמצם פערים בחברה הישראלית, להרחיב אפשרויות תעסוקה והשכלה ולהיחלץ מהפקקים.

מיכל חברה בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי,

לפרטים והצטרפות אילן: 054-6661621

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות