דף הבית / חדשות העיר / נחלצים מהפקקים

נחלצים מהפקקים

מלינה דיין

בשכונה שבה אני גרה, גדר ארוכה מפרידה בין השכונה לבית הספר הסמוך, מה שמכפיל לעיתים את זמן ההגעה ברגל לבית הספר. כתוצאה מכך, רבים מעדיפים להסיע את ילדיהם ברכב לבית הספר, על אף המרחק האווירי הקצר. ניסיונות להביא לפתיחת נקודת מעבר בגדר או הסרת הגדר כליל, נתקלו בחסמים משפטיים ובירוקרטיים שונים.

איך הילדים בשכונה שלכם מגיעים לבית הספר ולגן? ברגל או ברכב? ואולי בכלל באופניים? בסקר שנעשה על ידי עמותת "אור ירוק" בשנת 2010 נמצא שכמחצית מהילדים (49%) מגיעים ברגל, וכרבע (24%) מגיעים ברכב פרטי. השאר מגיעים בהסעות מאורגנות (17%), תחבורה ציבורית (11%) או אופניים (3%).

המשמעות בבית ספר יסודי ממוצע, שבו כ-400 תלמידים, היא כ-100 רכבים פרטיים שמצטופפים ומנסים להגיע ליעד מסוים ברחוב מסוים בטווח מצומצם של חצי שעה. כתוצאה מכך, בשעות הבוקר ובימי שישי בצהריים הפקקים ליד חלק גדול מבתי הספר הם גדולים.

הליכה ברגל תורמת לבריאות ומפחיתה את זיהום האוויר והיא מומלצת על ידי כל הגורמים הרלוונטיים, אבל גם מי שמשתכנע ורוצה לבחור בדרך הזאת, מגלה שלא תמיד זה כל כך קל.

שכונות רבות אינן בנויות להקל על הולכי רגל. המדרכות צרות ומלאות מכשולים ומספר אפשרויות המעבר מנקודה לנקודה מצומצם, מה שלעיתים דורש לבצע עיקופים משמעותיים שמאריכים את ההליכה שלא לצורך. גם שבילי אופניים המובילים לבתי ספר אינם קיימים בהרבה שכונות, במיוחד לא בשכונות הוותיקות במרכזי הערים. בנוסף, הורים רבים אינם יכולים להרשות לעצמם לאבד זמן יקר בבוקר ומעדיפים להסיע את ילדיהם ברכבם.

וככל שיותר ויותר רכבים נמצאים בסביבת בית הספר, כך הסביבה הופכת להיות פחות בטוחה להליכה עצמאית של ילדים, וכך נוצר מעגל קסמים שמגביר עוד ועוד את השימוש ברכב ומגדיל את הפקקים: יותר רכבים -> יותר פקקים ויותר מסוכן -> יותר ליווי על ידי הורים שקצרים בזמן -> יותר רכבים וכן הלאה.

את מעגל הקסמים הזה אפשר לפרוץ, אבל הוא דורש לא רק שינוי תפיסתי של תושבים, אלא גם השקעה תשתיתית ותכנונית משמעותית של העירייה, לאיתור נקודות כשל, להנגשת פתרונות ולקידום שינויים מתאימים בתכניות בניין העיר.

הצורך הזה בולט במיוחד בבתי ספר, אבל הוא נכון לכל צורך שהוא: ככל שיקלו עלינו התושבים להגיע ברגל ובאופניים לסידורים, בילויים, מקומות תעסוקה ועוד, כך תורגש הקלה בפקקים וכך הקושי במציאת חניות יהפוך פחות ופחות רלוונטי. מכירים מקום שחסום למעבר להולכי רגל? צרו איתנו קשר

מלינה דיין חברה בקבוצת התחבורה האזורית של המרכזים לצדק חברתי,

להצטרפות אילן:054-6661621

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות