דף הבית / חדשות העיר / נחלצים מהפקקים

נחלצים מהפקקים

און ארד

לפני שנים, כשבני הצעיר עוד הלך לבית ספר יסודי, אחד החברים שלו היה מתקשר אלי לעיתים קרובות לקראת סופי שבוע ושואל האם אנחנו לא מתכוונים לצאת לטיול. הכוונה לא הייתה לאיזה טיול מרשים ליעד מרוחק, אלא לגיחה קצרה לאחת החורשות כאן בסביבת רחובות. למשפחתו, עולים חדשים מרוסיה, לא היה את הממון הדרוש לרכישת ואחזקת רכב פרטי. על כן, בהעדר תחבורה ציבורית, הילד היה מרותק בסופי שבוע לדירתם ולסביבתה הקרובה. אז הבנתי לראשונה, שהגבלת ניידות היא אחד ממאפייני העוני הבולטים. אדם שמוגבל בתנועתו, חי חיים שונים לחלוטין מאדם החופשי לנוע. בעולם מודרני, חופש התנועה חייב להיות זכות יסוד.

הדוגמה הנ"ל קשורה בשבת, אולם גם ביתר ימות השבוע מצב התחבורה הציבורית בישראל רחוק מלספק. כך למשל, אפילו בשעות העומס ולמרות פקקי התנועה הכבדים, הנסיעה לגוש דן הצפוף עדיין מהירה יותר ברכב פרטי מאשר בתחבורה הציבורית.

למצב זה השלכות כבדות משקל: התחבורה הציבורית הלא אפקטיבית מונעת ממחוסרי רכב פרטי להגיע לחלק ממקומות התעסוקה האטרקטיביים. הם מנותקים מזרם החיים, מתקשים לצאת לבלות, לטייל, לבקר חברים וקרובים ובכך גוברת "תחושת התקיעות שלהם". לכן, רבים מחזיקים ברכב פרטי למרות הנטל הכבד על התקציב המשפחתי, המגביר עוד יותר את הקושי הכלכלי.

לעיתים עולה טיעון שלפיו תחבורה ציבורית צריכה להשתלם כלכלית, אולם מאז המחאה החברתית החלו רבים להפנים שאין למדוד תחבורה ציבורית לפי כדאיותה הכלכלית, אלא להתייחס אליה כאל נושא ערכי המקנה איכות חיים לציבור רחב, מקטין את הפגיעה בסביבה ומצמצם פערים חברתיים.

כיום מדינת ישראל נמצאת במעגל קסמים: ככל שאנחנו מתייאשים מהתחבורה הציבורית המאכזבת, אנו רוכשים מכוניות ומצמצמים את השימוש בתחבורה הציבורית. בכל שנה למעלה מ-200,000 רכבים פרטיים חדשים עולים לכביש! לכן מחוץ לשעות העומס, אוטובוסים רבים נוסעים כמעט ריקים. הדבר בולט במיוחד באזורים כפריים ובצירים פחות מרכזיים. תפוסה נמוכה זאת מובילה להפחתה נוספת בתדירות הנסיעה של אוטובוסים ולביטול קווים. ירידה זו באיכות השירות מגבירה שוב את הצורך שלנו להתנייד בכלי רכב פרטי, וכך הלאה.

עלינו לשים סוף למעגל זה ולביזוי המשפחות שידיהן קצרות מהשגת מכונית. נדרש שינוי תפיסתי נרחב ושדרוג מהיר של התחבורה הציבורית באזור השפלה: יצירת רשת של קווי אוטובוסים בינעירוניים מהירים, הנעים בתדירות גבוהה על נתיבים נפרדים (נת"צ) ומקבלים עדיפות ברמזורים. במקביל נדרש להקים מערך הזנה של אוטובוסים, מיניבוסים ומוניות שיעברו בשכונות המגורים בתדירות גבוהה ויקפיצו את התושבים אל האוטובוסים המהירים הנעים על הצירים המרכזיים.

און ארד, חבר בקבוצת התחבורה האזורית של מרכזים לצדק חברתי, לפרטים והצטרפות: אילן: 0546661621

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות