דף הבית / חדשות העיר / מאה שנים לשחרור המושבה

מאה שנים לשחרור המושבה

מי ליאור

טרם פתיחת התערוכה המטיבה לחשוף בתכניה את האירוע ההיסטורי המכונן בחיי המושבה שלפני מאה שנים, הוסר הלוט מעל שלט הידידות בין ראשל"צ לניו זילנד שהוצב בגן המושבה. בתערוכה "שחרור בשורה ותקווה" מוצגים פריטים היסטוריים מרתקים. מערכת היחסים החמה של בני המושבה עם חיילי אנזא"ק ניכרת היטב בתמונות ובסרט היסטורי נדיר משנת 1918, בו נראים אנשי המושבה מאזינים לתזמורת צבאית אוסטרלית שנגנה להם על מדרגות בית הכנסת הגדול במושבה, כמו גם פריטים צבאיים שנמצאו על ידי בני המושבה בשדה הקרב של עיון קרא (הקרב שבעקבותיו שוחררה המושבה מעול התורכים), מדים בני מאה שנים, תצלומים ומסמכים.
הסיפור האנושי המרגש שאותו חושפת התערוכה, סיפור חובק עולם של בני ראשון-לציון בצבאות בריטניה השונים וסיפור הקשר החם והמיוחד שנרקם בין אנשי המושבה לחיילים הניוזילנדים אשר שחררו אותה מעול התורכים.
מסמכים ועדויות היסטוריות נדירות נוספות תצלומים ומוצגים שטרם נחשפו, מלמדים על התמודדותם של אנשי המושבה במלחמה, תחת שלטון הטורקים ומאוחר יותר תחת שלטון הבריטים. אלה, מעידים יותר מכל על חלק מהקשיים שחוו בני משפחות שילדיהם המפולגים שרתו בצבא הטורקי ובניל"י בעוד שאחיהם שרתו בצבא האוסטרלי ובגדודים העבריים.
עוד מעידה התערוכה על מערכת יחסים חמה וידידותית שנוצרה בין אנשי ראשל"צ לבין חיילי אנזא"ק (הכוחות המשותפים של ניו זילנד ואוסטרליה). בתמונות אותנטיות המדברות ללא מילים בולטת חיבתם של החיילים הניוזילנדים כלפי אנשי ראשל"צ. בתערוכה, מסמך נוסף מהתחייבות אנשי המושבה לטיפוח חלקת הקברים של חללי הקרב שהתרחש סמוך למושבה ב- 14 בנובמבר 1917. ואכן, אלה לא הרפו את ידם עד אשר ממשלת המדנט העבירה את קברי הלוחמים הניוזילנדים לבית העלמין הצבאי הבריטי ברמלה. ראש העירייה דב צור ברך את האורחים ואמר בין היתר: "אנו עומדים היום במקום שבו התרחשה סדרה של ניסים. פעם אחר פעם עמדה המושבה הקטנה, שלימים הפכה לעיר בישראל – במבחנים שאיימו על שלומה וקיומה – ויכלה להם. לא עשינו זאת לבד, אלא בזכות עזרתם של רבים, אמיצים וטובים, שתרומתם נחקקה בתולדות חייה של ראשון לציון לנצח.
שילוב של אמונה, נחישות, אומץ ואולי יד האלוהים, הביאה 17 מייסדים חלוצים להקים כאן, על גבעה צחיחה ונטולת מים – את המושבה ראשון לציון" צור דיבר על התלאות הרבות שעברו המייסדים במהלך מלחמת העולם הראשונה, שעה שהמושבה נאנקה תחת עול שלטון האמפריה העות'מאנית…. המתיישבים סבלו מדיכוי, גיוס בכפייה, החרמת מזון ועוד.
הייתה זו הגעתם של כוחות אנזא"ק הניו-זילנדים, שהיוותה נקודת אור ומפנה בחייה של המושבה ובחייו של היישוב העברי בארץ ישראל. בזכות שחרור המושבה מידי העות'מאנים, יכולים היו בני המושבה להמשיך בפועלם לעיצוב סמלי הלאום של העם היהודי בארץ ישראל: שפה עברית, תרבות עברית, עבודה עברית. ועל כך הודה בחום הלב על הקשר החם בין ישראל וניו זילנד ואמר:"אין לי ספק, כי את הקשר שקשרו אבות אבותינו לפני מאה שנים, נמשיך ונחזק אנחנו ודורות ההמשך משני העמים".
מנהלת המוזיאון, נאוה קסלר: "הניו זילנדים הביאו עמם להקת פולקלור שהנעימה בשירים ובריקודים ברוח התערוכה שנחתמה בחגיגות מלאות מאה שנה להצהרת בלפור במושבה ובביקור של הלורד בלפור בראשון-לציון בשנת 1925. פרק אשר מציג את התקוה להקמת בית לאומי לעם היהודי, תקוה זו שעמדה בבסיס הקמתה של ראשון-לציון בשנת 1882 והתגשמה בשנת 1948 עם הקמתה של מדינת ישראל".
עוד הוסיפה קסלר והדגישה כי מאות אזרחים ניו זילנדים ואוסטרלים כבר ביקרו בתערוכה עוד בטרם שנפתחה וכבר בימים אלה זרם המבקרים עדיין הולך וגובר. בתערוכה מוצגות יצירות של האמנית הניו זילנדית רבקה הולדן, שסבה לחם בקרב בעיון קרא, המבוססות על רשמיו וסיפוריו של הסב מהמפגש עם אנשי ראשל"צ מאותו קרב.
כל הפריטים הנדירים מוצגים במבנה הקליניקה ההיסטורי המהווה חלק ממתחם העובר שימור בשנים האחרונות. המושלת הכללית שהתרשמה מהמוצגים והתרגשה מהם ומעובדות התכבדה בגזירת הסרט של התערוכה, שאצרה יונה שפירא אוצרת המוזיאון.

צילום: עידן גרוס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות