דף הבית / חדשות העיר / "לי יש את הכלים והניסיון"

"לי יש את הכלים והניסיון"

רונן דמארי

מוטי עג'מי פותח את הלב: בריאיון ל"גל גפן" הוא מדבר על ההחלטה המשמעותית שקיבל, על התוכניות העתידיות, על החודשיים שבהם שימש כראש העיר בפועל והתובנות שקיבל בסיומם. כשהוא נשאל מה הוביל אותו להתמודדות על ראשות העיר הוא משיב: "זה היה שילוב של כמה דברים: הבנתי שהעננה שרובצת מעל ראש העיר כפי הנראה לא תיעלם בתקופה הקרובה, ישנם תהליכים שלוקחים זמן ועד הבחירות לא תתקבל החלטה שמנקה אותו לחלוטין, התחושה העזה של הציבור שראש העיר לא יכול להמשיך בתפקידו והפגיעה הקשה בתדמית העיר – ביטלנו מכרזים במתחם האלף והמשמעות של זה היא שיזמים שאמורים להכניס כסף לא עושים את זה ותוכנית הפיתוח נפגעת. פורסם גם דו"ח מבקר המדינה שדיבר על דברים שחייבים לתת את הדעת עליהם. הבנתי שאני לא יכול להישאר אדיש ומכיוון שאני מעריך את היכולת שלי לתרום לעיר טוב יותר מהמועמדים האחרים, החלטתי להתמודד".

-יהיו שיאמרו שלא ברור מה השתנה – הרי העננה הייתה מעל ראשו של צור כבר מדצמבר

"הבנתי שלא יהיה שינוי דרמטי חיובי במצבו וכשאתה נפגש עם התושבים ורואה שהם איבדו אמון בראש העיר ושהם לא מוכנים לתת לו את המושכות, כשאתה לא מנהל מערכת בחירות, אתה פחות חשוף לשמוע דעות של תושבים, לא נותרה לי ברירה אלא להגיש מועמדות ואני חושב שאני המועמד המתאים ביותר ומאמין שאהיה ראש העיר בסופו של דבר".

-אתה חושב שבגדת בדב?

"אני לא חושב שבגדתי בו, אני צריך לתת דין וחשבון רק לציבור. כשהוא נעדר מתפקידו אמרתי לכולם 'הוא צריך לחזור, הדברים יתבהרו', לצערי זה לא קרה. המגבלות שהוטלו עליו והוארכו יצרו מצב של סיטואציה לא פשוטה, הבנתי שאני חייב להתמודד ברשימה נפרדת כי הרגשתי חוסר נחת מהרכב הרשימה של דב ועל כך התחלתי לדבר איתו בסביבות מרץ. ככל שהדברים התקדמו, אתה מבין שאם לא תקבל החלטה על התמודדות גם לראשות העיר, ייבחר ראש עיר שאתה סבור שיכול לשרת את הציבור בצורה הרבה פחות טובה. אני חושב שהיושרה והניסיון שלי שהוכחתי בכל שנות הפעילות שלי, נותנים לי את הכלים להיות ראש העיר".

-אתה לא מרגיש צורך להתנצל בפני צור?

"ממש לא, אני חושב שדב צריך להעריך את העובדה שהתייצבתי לצדו. כשהוא נעדר הרגעתי את המערכת העירונית, ייצבתי אותה, קידמתי הרבה מאוד דברים חשובים בתקופה הזו".

 

-מה תענה לאלו שיאמרו שלהצביע למוטי זה בעצם להצביע לדב?

"בתפקיד שלי כממלא מקום ראש העיר התרכזתי בנושא של הרווחה והייתי עסוק בצמתים החשובים בניהול עיר, מכרזים, מכרזי כוח אדם והעסקת יועצים. בשלושת התחומים האלו נעשתה עבודה מצוינת ושמירה על הקופה הציבורית".

 

-היית חלק משמעותי מהקואליציה, ניהלת חלק מהישיבות. אתה שלם עם הדרך שבה הצבעת בפרשות שעוררו סערה ציבורית?

"כשנושא אורוות הברון עלה לתקשורת, אני הובלתי בסופו של דבר לבטל את ההחלטה שהייתה במועצה לקבל הצעת פשרה בנושא והובלתי לכך שנעביר את ההחלטה לבית המשפט. ברמה הציבורית זה לא נראה טוב לתת לבן אדם שזכה במכרז, לא שילם את הערבות, לא כיבד את החוזה.

בעניין הלופט היו שתי סוגיות – סוגיה תכנונית וסוגיית קבלת אישור לאחר בנייה ללא היתר בניגוד לחוק התכנון והבנייה, אני היחידי מתוך הקואליציה שנמנע, הסברתי שברמה התכנונית לאשר עוד עשר יחידות דיור קטנות זה אינטרס עירוני, אבל ברמה הציבורית, כשאדם פועל בניגוד לחוק התכנון והבנייה ברגל גסה ובצורה בוטה, זה לא תקין. בכל הצבעה על סדר היום הצבעתי תמיד על פי צו מצפוני וכך אנהג גם בעתיד. לא הייתה לי בעיה להיות נציג בודד מתוך הקואליציה שהצביע לא פעם ולא פעמיים ולא שלוש, הצבעות שונות מחבריי לקואליציה".

-עד כמה להכרזה של המועמדים האחרים הייתה השפעה על החלטתך להתמודד?

"אני לא חושב שהייתה השפעה, זה קרה בשל ההערכה שלי שראש העיר לא יוכל להמשיך בתפקידו כי הציבור לא נותן בו את האמון. מכיוון שאני סבור שלי יש כלים טובים יותר מאחרים, לא חשבתי שאני צריך לפנות את הזירה לאנשים שלעניות דעתי יכולים לתרום הרבה פחות. זה לא קשור למועמדים האחרים, אלא לכך שראש העיר לא זוכה לתמיכה גדולה. אני חושב שגם המועמדים האחרים חשים את התחושה שלי ולכן הם מתמודדים, רק שאני סבור שלי יש גם את הכלים והניסיון".

-כיצד אתה רואה את התנהלות מערכת הבחירות עד עתה?

"המוטו שלי הוא שצריך לשמור על מערכת בחירות הוגנת, שפויה, כל אחד צריך להציג את מרכולתו, את התכונות שמאפיינות אותו, את האג'נדה שלו, אלו הדברים שהייתי מצפה להם מחבריי ובוודאי שאני נגד ירידה לפסים אישיים. צריך לשמור על רמה נאותה".

 

-מהן התוכניות העיקריות שאתה מתכוון ליישם במידה ותיבחר לראשות העיר?

"תחום החינוך – הדבר המרכזי שאני הולך להוביל זה שינוי בגישה ובתפישה. אנחנו צריכים לזהות את הפוטנציאל של כל ילד וילדה מגיל מאוד צעיר, מגיל גן הילדים. כדי שהוא יצליח למצות את הפוטנציאל שלו, אנחנו צריכים לתת לו חוג אחד עם דמי רצינות בלבד כדי שיוכל לממש, בכלל התפישה שלי לגבי מדינות חינוך ורווחה היא שראשון לציון היא עיר עשירה שיכולה לאפשר לעצמה לקדם הרבה מאוד דברים, אנחנו צריכים לצאת מהבינוניות ולהפוך להיות מצוינים ומובילים. אין סיבה שחלקה של העירייה בתקציב החינוך לא יגדל בחמישים אחוזים, שלא נממן סייעת נוספת, שלא נממן תומכות הוראה בבתי הספר לכיתות א' וב', שלא נקים מרכזים לגיל הרך, שלא נשקיע בקידום מסגרות מיוחדות לגיל הרך, שלא נקים בריכה טיפולית, מרכזים לילדים עם בעיות רגשיות, יש הרבה מאוד דברים שראשון לציון מתנהגת כמו עיר ממוצעת ואנחנו עיר גדולה ואיתנה שיכולה לקדם את הדברים האלו.

הנושא השני הוא קהילתיות – ראש העיר תמיד מדבר על כך שראשון לציון במרכז ואני אומר, התושב במרכז. אנחנו צריכים להקים מנהיגות שכונתית בכל שכונה שתתווך בין האזרח לרשות. מינהל קהילה קלאסי שמביא לתושבים את כל הסוגיות שנוגעים לחיי היום יום שלהם.

בנושא תחבורה וחנייה – אנחנו צריכים להכשיר מקומות חנייה ציבוריים על חשבון העירייה, שנקדם פרויקטים ונזרז פתרונות תחבורתיים כמו הרכבת הקלה. בנושא תעסוקה, ראשון היא העיר היחידה מבין הערים הגדולות בארץ שמרבית התושבים שלה יוצאים לעבוד מחוץ לעיר. אנחנו צריכים לקדם פתרונות תעסוקה של היי טק ומרכזים לוגיסטיים בעיר בצורה הרבה יותר משמעותית ואמרתי קודם שמתחם האלף ומתחמים אחרים עלולים להיתקע בגלל הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים. התדמית של העיר נפגעה וזה לא דבר סמנטי – זה פוגע כל יום וכל דקה בהכנסות של הקופה הציבורית מהכנסות של מכירת קרקעות וארנונה".

-הופתעת כשדב נעצר?

"כן, הופתעתי מאוד. היו כל הזמן דיבורים באוויר אבל לא חשבתי שמשהו רלוונטי, שמשהו נכון".

-אתה יכול לתאר כיצד התבצעה העבודה בחודשיים בהם כיהנת כראש עיר בפועל

"אני חושב שהדבר המרכזי שהיה באוויר היא האנדרלמוסיה שאחזה במערכת העירונית. חייבים להבין שעשרות אנשים במערכת העירונית היו בסיטואציה של תשאול, של מסירת עדות, התקשורת מדי יום הוציאה כתבות ושאלות על סוגיות שנאלצנו להגיב עליהן, היינו בצומת של סוף שנה שהיינו צריכים להעביר תקציב ולהכין תקציב פיתוח, נדרשנו לנושא של חוק המרכולים כי רצינו לקבל את ההחלטה לפני הכנסת והיו עוד מספר סוגיות חשובות על סדר היום כמו מכרזים במתחם האלף, בעיות בוועדת תכנון ובנייה, הגבילו אותנו בקידום תוכניות מסוימות בסיטואציה שנוצרה והיינו צריכים להילחם בדברים האלו כי זה פוגע בקידום העיר. הסיטואציה הייתה מאוד לא פשוטה ונדרשו יכולות בינאישיות להרגיע את עובדי העירייה ולחבר את כולם יחד. כינסתי את כל המנהלים ואמרתי 'אנחנו צריכים לתת שירות לתושבים, החקירות שמתנהלות הן לא מענייננו, אנחנו צריכים לבצע את עבודתנו'. אני חושב שעשינו את זה בצורה נפלאה וטובה".

 

-אתה יכול לתת לי דוגמא?

"כשסיימנו את הכנת התקציב גילינו שחסר סכום כסף והתבקשתי לקצץ. החלטתי לזמן את ראשי המינהלים ולהגיד להם שכל אחד מהם יאמר על מה הוא מוכן לוותר ואני אחליט בסופו של דבר. הם חזרו אליי עם הצעה הרבה יותר גדולה ומשמעותית מהסכום שביקשתי מהם. אם אני הייתי מקצץ להם, היו בוודאי נפגעים ומלינים על כך, אבל כשאתה משתף אנשים הם מקבלים זאת ברוח טובה ואתה מקבל הצעות הרבה יותר טובות".

 

-איזה ציון היית נותן לעצמך על התקופה שבה מילאת את מקומו של ראש העיר?

"אני חושב שהציון הכי טוב הם הפרגון, התמיכה והחום שקיבלתי מהעובדים הזוטרים ועד הבכירים ביותר שבאו ואמרו לי שהניהול היה נחוש, החלטי, מרגיע, משתף בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית, כששוטרים מסתובבים במסדרונות העירייה והתקשורת מעלה סוגיות, ואתה צריך לקבל החלטות בתחומים מאוד משמעותיים בלי הכנה מראש, אתה קם ב-3 בדצמבר ואומרים לך אתה ראש העיר.

גם בתקופה שלאחר מכן בחלק גדול מהנושאים אני ניהלתי את העיר בפועל, נאלצו להגיע אליי כדי לקבל החלטה".

 

-במידה ודב ימשיך לקדנציה נוספת תשב בקואליציה שלו?

"הכל תלוי בהמשך ההתנהלות המשפטית והחקירות המתנהלות, אבחן את הדברים לגופו של עניין ואקבל החלטות בהתאם להתפתחות בנושאים שעל הדרך. אני חושב שהשאלה היא האם לקחת אותו לקואליציה שלי והתשובה היא אותה תשובה – תלוי בהמשך העניינים המשפטיים שלו".

 

-איך אתה משכנע את התושב להצביע עבור מוטי עג'מי?

"אני אומר לו כמה דברים – ראשית, אני בעל הניסיון הרב ביותר מכל המועמדים האחרים, כיהנתי בתפקידים ציבוריים, 20 שנה חבר מועצה, 10 שנים מתוכן ממלא מקום ראש העיר, הייתי יו"ר איגוד ערים לכיבוי אש, חבר דירקטוריון בחברה הכלכלית, יו"ר ועדת ההשקעות העירונית שאני יזמתי את הקמתה. משנת 2010 ועד 2018 הוועדה הזו הביאה תשואה של 140 מיליון שקלים, קידמתי את הנושא של שיפוצי בתים, בתקופה שבה הייתי ראש העיר, הוכחתי את היכולת שלי לנהל את העיר בסיטואציה הכי קשה. החודשיים האלו שקולים לשנה".

 

 

 

 

 

 

 

-לסיום מה אתה מאחל לתושבים לקראת ראש השנה המתקרב?

"אני רוצה לאחל לתושבים שנה טובה ולומר להם שב-1 בנובמבר, מיד לאחר שאבחר, אחזיר את כבודה האבוד של העיר, ראשון לציון צריכה להפוך להיות מודל לחיקוי, לחוד החנית, לראשונה מבין הערים בישראל שמובילה בכל התחומים. אני אדאג להעמיד את ראשון לציון במקום הראוי לה, כעיר מובילה בישראל".

 

ממטהו של דב צור נמסר בתגובה:  "מוטי עג'מי נוהג לומר ואף כתב שדב צור הוא ראש העיר הטוב ביותר בארץ. אנחנו משוכנעים שהוא יוסיף זאת לדף המסרים שקיבל מיועציו. מוזר ומצער שמוטי עג'מי לא זוכר, או לא יודע, שעיריית ראשון לציון כבר תומכת ומממנת תומכות הוראה. כדאי שיתעדכן. עוד עדכון חשוב: לא בוטלו המכרזים באלף, ההפך הנכון. המכרזים יצאו לפועל, ניתנו מחירים גבוהים באופן דרמטי מהערכת השמאי ונכנסו מאות מיליוני שקלים לקופת העירייה ולטובת הציבור בראשון. רצוי שחבר מועצה יכיר את העובדות. בעשור האחרון מערכת החינוך בראשון עשתה את קפיצת המדרגה הכי משמעותית מבין הערים הגדולות. מוטי לא עסק מימיו בחינוך וההישג האדיר הוא אכן לא שלו. ראשון לציון עברה תנופת פיתוח אדירה. בכל פרמטר אובייקטיבי הגענו להישגים חסרי תקדים. הציבור מבין שהימור על מועמדים חסרי ניסיון ויכולת (גם אם נאלצו, בלית ברירה, לשמש כממלאי מקום במשך חודשיים) הוא דבר מסוכן. מוטי יכול להיות רגוע. דב צור הוא מופת לניקיון כפיים. האמת תתברר גם למגינת מי שמיהר לשפוט ולחרוץ דין בחוסר חברות, בחוסר סבלנות ובליקוי כבד בשיקול דעת. תוכניות מכובסות, סיסמאות ריקות ואי הכרת הסוגיות המקצועיות הן עדות לסכנה הגדולה במועמדות לא מנוסה, לא מקצועית וחסרת מעוף".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות