דף הבית / חדשות העיר / יום הרצל במוזיאון

יום הרצל במוזיאון

באירוע מיוחד שהתחקה אחר הרגע המכונן בביקורו של בנימין זאב הרצל בארץ ישראל ובמושבה ראשל"צ לפני 120 שנים, חגג בשבוע שעבר מוזיאון ראשל"צ בשיתוף המועצה לשמור אתרי מורשת בישראל, את יום הרצל, בסימן 70 שנות עצמאות למדינה

מי ליאור

120 שנים לביקור ההיסטורי ו-158 שנים להולדתו של בנימין זאב הרצל, ב- י' באייר ה'תר"ך 1860, נחקקו בלב העם היהודי בארץ ישראל. במסגרת פעילותו הענפה של מוזיאון ראשל"צ לשימור המורשת הישראלית לדורותיה, התקיים אירוע מיוחד בשבוע שעבר בו נטלו חלק תלמידי חטיבות ביניים, בנות שירות לאומי ומתנדבים במועצה לשימור אתרים ואח"מים נוספים. האירוע נפתח בסיורים במוזיאון בדגש מיוחד על מורשת חוזה המדינה. בבית העם שוחזר טקס קבלת הפנים הנרגש שנערך ב-26 באוקטובר 1898 במתכנת המדויקת שקידמה את פניו ופני פמלייתו בראשל"צ. המסמכים במוזיאון יודעים לספר כי ההפתעה הייתה מוחלטת, עד כדי שהשמועה שפשטה ברחבי המושבה הייתה כי "המשיח" הגיע למקום בכבודו ובעצמו.
עוד מתואר כי התושבים מיהרו להגיע לתחנה הראשונה בבית הפקידות, על מנת ליהנות מזיו פניו ולגעת ברגע המכונן. מיכל' פוחצ'בסקי תיאר את הטירוף שאחז באנשים וכתב: "מחזה נהדר היה זה בעזוב הסנדלר כשמרצעו בידו את דלפקו, הכובסת כשבידה המקל שבו בחשה את הכביסה, הנגר את המשור בתוך הקרש בהנסרו, ובהשליך הנפח את הברזל המלובן והוא רץ, כולו מפוחם כשפניו פני להבים וצועק: איהו! איהו! (איה הוא)".
הסיור המשוחזר המשיך מבית הפקידות ליקב, בו הביע התפעלות מהשכלול הטכנולוגי, כשבבית העם המתינו לו בקוצר רוח אנשי המושבה. עוד עפ"י המסמכים, הרצל איש מרשים ביופיו, פילס את דרכו לבמה לקול ההמון המריע ולצלילי "האורקסטרה" פתח את נאומו ולא חסך בדברי שבח והתפעלות על הצעדים המרשימים שעשה בתוך 16 שנות קיומה: "איך בתוך הצחיחות הזו יצרו ידיים יהודיות דברים כל כך מופלאים ומרהיבים"… כאז גם ביום הרצל השנה, קיבלו את פניו של הרצל שאת דמותו גילם שחקן התיאטרון אמיר לוי, בבית העם כ"שאנשי המושבה" ממתינים לו בכניסה ומריעים לכבודו. צלילי תרועת נגני התזמורת הסימפונית ראשל"צ לוו את הפמליה עליה נמנו הפעם ראש העירייה דב צור ומנהלת המוזאון נאוה קסלר, ואחרים.
את האירוע "פתח" בנימין זאב הרצל בדברי שבח והלל לברון רוטשילד על תרומתו הנדיבה לשגשוגה של המושבה. חבר הכנסת והשר לשעבר אילן שלגי, שיזם את חוק הרצל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות