דף הבית / חדשות העיר / טיילת אימפריה

טיילת אימפריה

לפני מספר חודשים חוברו מספר מקטעים בטיילת העץ התחתונה, שממשיכה להיבנות בימים אלה מחוף הריביירה ועד לחופי ראשון לציון. למעשה, רוחצים רבים מתוודעים לראשונה בימי קיץ אלה למקטע הדרומי של טיילת העץ, שמתפרשת לאורך מאות מטרים- מהחוף הנפרד בבת-ים ועד לחופי ראשון לציון בדרום. בשעות אחה"צ והערב הטיילת כבר הפכה ל"קו סואן" מבת-ים לראשון לציון ולהיפך- רצים, הולכים, אופניים, עגלות תינוק, כיסא גלגלים ועוד, כולם מגיעים לחוף הים בכדי לחזות במתקן המיוחד ולעשות בו שימוש להנאתם.
בכדי להבין מעט יותר על פרוייקט הטיילת בבת-ים, שוחחנו עם מי שלקח חלק נרחב בתכנון ובביצוע של הפרויקט- אמיר לוטן מחברת "מוריה-סקלי אדריכלות נוף".
היכן עומד הפרויקט באופן כללי ברמת תכנון מול ביצוע, לוחות זמנים ויעדים סופיים?
"אם נלך רגע לסוף, המטרה היא ליצור טיילת רצופה מחופי הרצליה בצפון ועד חוף ראשון לציון בדרום. לדעת רבים, המקטע הבת-ימי, שנבנה מעץ מאיזור חוף הריביירה ועד לחופי ראשון, הוא היפה, המושקע והייחודי ביותר בארץ. נכון לעכשיו אנחנו עובדים על המקטע שבין החוף הנפרד לריביירה, כאשר למעשה גם מקטע זה די גמור ואנשים כבר צועדים בו, אך נותר לחבר את כל המקטעים ולגמור תשתיות (תאורה וכו')".
אילו אטרקציות אתה מזהה בטיילת, הן ברמה העירונית והן ברמה הארצית?
"מי שטרם צעד בטיילת עשוי לחשוב שמדובר רק בשביל עץ לאורך כמה מאות מטרים, אך בפועל מדובר במשהו אחר לגמרי. ראשית, יש כמה מקטעים בהם הטיילת מתרחבת ויוצרת מעין רחבות גדולות יותר, בעיקר באיזור המסעדות וכן במקטע נוסף נבנה השביל באופן רחב יותר, כשבצידו המזרחי נבנתה טריבונה ארוכה עם כמה מפלסים. כלומר, אנחנו רואים שתכנון הטיילת מביא בחשבון שחלק גדול, אם לא רוב, האירועים העירוניים יהיו ממש בסמוך לים, כפי שראוי בעיר כמו בת-ים, מבלי ללכת או לשהות על החול. בסוף, המטרה היא לקרב יותר ויותר תושבים לים מבלי 'ללכת לים' ולהתמלא בחול ומלח, וכל זאת תוף פגיעה מינימלית בתנאי הנוף ובקו החוף הטבעי. הדגש בבניית הטיילת היה שמירה עד כמה שניתן על הנוף הטבעי של החוף. האיזור האטרקטיבי למעשה עדיין נבנה בימים אלה והכוונה לחיבור עם רחבת המלונות החדשים שנבנים אף הם היום. הן באיזור המלונות והן ביתר האיזורים, הטיילת צפוייה להתחדש בריהוט רחוב מושקע ומותאם לאיזור החוף, ייבנו בכמה וכמה נקודות מזרקות מים שיתיזו מים על רגלי הצועדים בעת ההליכה, בכדי להפוך את החוויה לנעימה וייחודית יותר, תאורה כבר קיימת במקטע הדרומי, אך במקטע שסמוך למלונות צפויה להיבנות מערכת תאורה ייחודית שלא נראתה כמותה, הכוללת אורות תלויים על כבלים שנותנים תחושת כוכבים. במקטעים הרחבים נשתלו עצי דקל והוצבו ברזיות, מקלחונים ועוד. כאשר מסתכלים על הטיילת מהים, רואים למעשה את ספסל העץ הגדול בארץ, וככל הנראה מהגדולים בעולם".
האם המלח והלחות עשויים לגרום נזק לעץ? אילו פעולות תחזוקה שוטפות יש לבצע בטיילת?
"הטיילת נבנתה בייעוצם של טובי המומחים, כאשר העצים הם מסוג במבוק צפוף ועץ נוסף שנקרא איפאה. מדובר בעצים חזקים, שמאפשרים לטיילת להחזיק שנים ארוכות, חרף התנאים הלא פשוטים. ישנן בכל זאת כמה וכמה פעולות אחזקה על בסיס שוטף, אך לא משהו שמצריך עבודה על בסיס קבוע, כי אם אחת לתקופה ארוכה. העצים 'יושבים' על בסיס בטון יצוק ומאחזי היד, הברזיות הפזורות והמקלחונים עשויים מנירוסטה".
בעבר היו טענות שכמה מבנים שנבנו בחופי בת-ים (וביתר חופי ישראל) אינם "ירוקים" ואף עשויים לגרום נזק לחוף. האם טיילת העץ נבנתה בסטנדרטים השומרים על חוף הים וסביבתו?
"זו למעשה טיילת ירוקה, זה כל הרעיון, אין יותר ירוק מזה, כלומר שמירה על קו הנוף תוך יצירת נזקים סביבתיים מינימליים אם בכלל (לרבות בתקופת הבנייה). אפילו במצב של גאות נדירה, בה המים יעלו על הטיילת, לא צפויים להיווצר נזקים כגון סחף חולי או פגיעה באיזון החוף, מאחר והטיילת נבנתה בקו נוף נמוך, המאפשר לגל מים לעבור כאילו מעליה, יחסית בקלות, וכך להימנע מנזקי חוף".

בתמונה: "אין יותר ירוק מזה". עצי הדקל שנשתלו בטיילת

בתמונה: "התכנון מביא בחשבון שרוב האירועים העירוניים יהיו ממש בסמוך לים, כפי שראוי בעיר כמו בת-ים". טריבונה בטיילת

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות