דף הבית / חדשות העיר / הקרב על השבת

הקרב על השבת

רונן דמארי

בעירייה אומרים השבוע כי ישנה כוונה לשמור על הסטטוס קוו בעיר, קרי לאפשר פתיחת מרכולים וקיוסקים באזורי התעשייה בעיר וברחובות מרכזיים: ז'בוטינסקי, הרצל, רוטשילד וירושלים. חברי המועצה הרב אריה כהן (ש"ס), שמעון טרבלסי, אוהד אוזן ואייל לוי המגיעים מרקע דתי ומייצגים ציבור שומר שבת, יצאו מאולם הישיבות טרם ההצבעה ולא הביעו את עמדתם בנושא הטעון.
מוטי עג'מי, מ"מ ראש העירייה מסר: "אנחנו העיר הראשונה בישראל שהצליחה במהלך ובמקום לברך על ההישג יש כאלה שמתכחשים לו לטובת פופוליזם זול. הרי הם יודעים שהתעקשות על הרחבת התיקון, בעת הזו, עלולה הייתה להוביל להתנגדות לאישור התיקון ותושבי העיר יהיו המפסידים העיקריים. האישור שהצלחנו להעביר הוא תעודת כבוד לעיר ומהווה דוגמה לכלל הערים בישראל".
משה לבהר, מחזיק תיק רישוי עסקים, שעמד בראש צוות המשימה שהוביל את החקיקה, הוסיף: "למעלה מחצי שנה שאנחנו עובדים על הצעת חוק מורכבת לשינוי שעות פתיחה מעודכנות של בתי עסק בעיר. העיר התפתחה והחוקים ארכאיים. ממשלת ישראל הייתה הקטליזטור להעברת התיקונים. בחרנו להעביר הצעה אשר תאושש את הקיים היום בעיר ולא יהיה צורך בפתיחת עסקים "בקריצת עין" או ב"העלמת עין", תוך שמירת הסטטוס קוו עם המגזר הדתי. מטרתי לעבוד על פי חוק ובידיים נקיות".
סגן ראש העיר, איתן שלום וחברת סיעתו יפעת מאירוביץ' יפת, שהביעו התנגדות לפעילות עסקים בשעות הלילה בסמיכות לבתי מגורים, מסרו לאחר הישיבה: "אנו רואים חשיבות גדולה בשמירה על הסטטוס קוו בעיר ולכן כמובן שהצבענו בעד פתיחת מרכולים ופיצוציות בסוף השבוע, עם זאת באשר לפעילות הפאבים והמסעדות בצירים הראשיים ברחבי העיר, אנו מתנגדים לעמדתה של ליאל אבן-זהר שהציעה להפעילם עד השעה אחת בלילה. אנו בעד מציאת איזון מיטבי ללא פגיעה באיכות החיים של התושבים ולכן, אנו מאמינים שעסקים אלה ברחובות רוטשילד, הרצל וז׳בוטינסקי צריכים להיסגר בשעה 12:00 בלילה לכל היותר. עם זאת אין לנו בעיה שהעסקים באזורי התעשייה יהיו פתוחים 24 שעות ביממה, כל עוד הם לא יוצרים הפרעה לתושבים".
המשנה לראש העיר, דורון אוזן, נמנע בהצבעה ונימק זאת בכך שלשיטתו על העירייה להיצמד לסטטוס קוו הקיים ללא שום שינוי, כך גם לגבי סגירת פיצוציות ומרכולים ולהשאיר בתוקף את ההחלטה שהתקבלה בעקבות בקשתו בקדנציה הקודמת, לפיה יש לסגור את העסקים האלו בשעה 02:00. זאת בשונה מעסקים באזורי התעשייה שימשיכו לפעול בכל שעות היממה ללא בעיה. הוא ציין כי בכוונתו
להביא לדיון מחודש בהנהלה ובמועצה את נושא שעות סגירת הפיצוציות והמרכולים ברחובות הראשיים.

באופוזיציה זועמים
חבר המועצה עו"ד סורין גנות אמר: "במקום להסתפק בהוספת המרכולים, הקיוסקים והסופרמרקטים (שכשהאחרונים משום מה נשמטו מהם והוספו רק לאחר הערתי בדיון) לסעיף ההגדרות בחוק עזר העירוני – החליט מי שהחליט "לתפוס טרמפ" על היוזמה החשובה הזו ולנסות לבטל את מגבלת השעות על פעילותם באזורי המגורים ובכך להפוך את חי התושבים ברחובות ז'בוטינסקי, רוטשילד, הרצל וירושלים לגיהינום אמיתי! גרוע מכך: משהעליתי הצעה נגדית כי תוסר מגבלת השעות רק מפעילות המרכולים באזורי התעשייה ולנוכח התמיכה הגורפת לה זכיתי מצד רוב חברי המועצה – הודיע לפתע מוטי עג'מי כי הינו מפעיל משמעת קואליציונית ולפתע "התהפכו" היוצרות וכל חברי הקואליציה הממושמעים, שלא לומר המפוחדים – הצביעו בעד הפעלת הקיוסקים והמרכולים ב- 24/7 !".
חברת המועצה, עו"ד ליאל אבן-זהר מסרה ל"גל גפן": "חוק העזר הנוכחי הוא היסטורי וארכאי ואינו משקף את רצון מרבית הציבור בראשון לציון, לעיר פתוחה ותוססת, ולכן ביקשתי כינוס דחוף של המועצה ותיקון החוק, כדי להבטיח שצביון העיר והסטטוס קוו ישמרו. אני מברכת את מ"מ ראש העירייה מוטי עג'מי שאכן כינס את המועצה. עם זאת, לצערי, למרות תיקונים שהכנסתי להצעת הקואליציה טרם ותוך כדי הישיבה, חוק העזר שעבר בסופו של דבר לא כולל עסקים רבים שעלולים להסגר באזורי התעשייה וברחבי העיר, לרבות בריכות שחיה, מכוני כושר ועוד, ועסקים כמו הום סנטר או אייס או סינמה סיטי, ומצד שני כן כולל פתיחה של פיצוציות ומרכולים בשישי-שבת וימי מנוחה, ללא הגבלת שעות, ברחובות רוטשילד, ז’בוטינסקי הרצל וירושלים. אני חושבת שעל המועצה להתכנס בהקדם שוב ולתקן את חוק העזר, באופן שישקף את הצביון של ראשון לציון שהיא עיר חילונית ופתוחה, ומצד שני- תושביה, בתוך השכונות, ראויים לשעות מנוחה מוגדרות בסופי שבוע וחגים".

לשמר את הקיים
מוטי עג'מי שניהל את הישיבה המורכבת בהצלחה אמר ל"גל גפן": "כל הנושא של חוק המרכולים קיבל כבר לפני מספר חודשים את תגובת פורום 15 הערים הגדולות שכתבו מכתב שהן מתנגדות לחוק הזה. דב הקים צוות שמתעסק בנושא ויכין את המלצותיו לגבי כל תחום רישוי העסקים פתיחה וסגירה וכולי.
נאלצנו לקיים את הישיבה תוך אילוץ בלוחות הזמנים המאוד מצומצמים, מכיוון שהייתה החלטה לקיים דיון בוועדת הפנים של הכנסת ביום שלישי על חוק המרכולים וכדי שנוכל אולי לעמוד מול בג"צ, היינו צריכים לאשר חוק עזר משלנו שיאפשר את פתיחת המרכולים וקיוסקים. בתיקון של חוק העזר עסקנו רק בהם, מתוך הבנה שאנחנו רוצים לשמור על הסטטוס קוו ולשמר אותו, ולכן ההתייחסות שלנו הייתה רק לאיפה שרוצים לפגוע. בכנסת מבקשים לעסוק במרכולים ולכן ההתייחסות שלנו הייתה אך ורק לזה. אנחנו אפשרנו בצירים המרכזיים פתיחה של מרכולים וקיוסקים שפתוחים ופועלים היום וימשיכו לפעול".

-כלומר אין כל שינוי מבחינת תושבי מרכז העיר?
"הבעיה של אזור רוטשילד היא בעיה אמיתית: מצד אחד יש רצון לספק מקומות בילוי לצעירים ומצד שני, ישנה פגיעה באיכות החיים של התושבים ואנחנו לא מתעלמים מכך. נדון בנושא הזה בעתיד ונקבל החלטות, ננסה למצוא את האיזונים הנכונים כדי לאפשר לצעירים לבלות בעיר גם בשעות יותר מאוחרות ולאפשר את איכות החיים לתושבים".

 

צילום: עיריית ראשון לציון
צילום: עיריית ראשון לציון

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות