דף הבית / חדשות העיר / הצעה: לבטל את העסקה עם "אלקטרה"

הצעה: לבטל את העסקה עם "אלקטרה"

חבר מועצת העיר, אסף דעבול, מציע כי העירייה תבטל את עסקת מכירת הקרקע שביצעה עם חברת אלקטרה. העירייה: "עסקת המכירה נעשתה על פי חוק ובפועל, מדובר במחיר חסר תקדים להיקף הקרקע המדובר בראשון לציון"

רונן דמארי

בהצעה לסדר שהגיש חבר המועצה אסף דעבול בשבוע שעבר הוא מסביר: "לפני מספר חודשים עיריית ראשון לציון מכרה ללא מכרז 55 דונם לחברת "אלקטרה". מחיר הקרקע הזו היום הינה יותר מ-6 מיליון ₪ לדונם, קרי 55 דונם X 6 מיליון ₪ = 330 מיליון ₪… במקרה זה לא נעשתה במקביל שום הערכת שמאי נוספת. הקרקע נמכרה ללא מכרז, זה כשלעצמו דבר חמור, תמוה והזוי מאוד.
ההחלטה להפחית את המחיר בשבעה אחוזים ממחיר השמאות ע"י השמאי הנ"ל, נראית תמוהה מאוד. חוות הדעת של היועצים המשפטיים להפחית עוד 15% ממחיר השמאות, בטענה שיש סיכוי שחברת "אלקטרה" לא תפנה את השטח במאי 2021 הינה מגוחכת והזויה, שכן יש הסכם פשרה שנערך ונחתם בבית משפט בסוגיה זו בשנת 2007, לכן חוות הדעת לדעתי מוטעית וחמורה מאוד. המחיר הסופי שנקבע על 185 מיליון ₪, זה פשוט מחיר סוף עונה בפשיטת רגל".
עוד כותב דעבול: "כידוע, עיריית ראשון לציון מקבלת כל שנה מחברת "אלקטרה" בסביבות 7.5 מיליון ₪ לערך, בגין חכירת השטח ובגין ארנונה, לכן המכירה תמוהה ואין בה שום היגיון. כידוע לכל אחד במדינה, מחירי הנדל"ן רק בעלייה והראייה שמחירים אף מאמירים מ- 6 מיליון ₪ לדונם מה שאומר, שבשנת 2021 יש סיכוי שהמחיר יגיע אף ליותר מ- 8 מיליון ₪ לדונם.
ברצוני לציין בפני חברי המועצה, שבימים אלו התפרסם מכרז ע"י עיריית ראשון לציון במתחם ה-1000, של מגרש 505 בגודל 24 דונם במחיר התחלתי של 150 מיליון ₪, שזה נותן 6.25 מיליון ₪ לדונם. לכן מכירת הקרקע לאלקטרה ללא מכרז ובמחיר של 3.36 מיליון ₪ לדונם הינה תמוהה, הזויה ואף מושחתת לכאורה. יש להדגיש שמכירת נדל"ן נעשית, רק כאשר אין ברירה ואנו זקוקים לכסף וכידוע אנו לא במצב זה".
דעבול מתריע בפני חבריו למועצת העיר: "רבותיי, גם אם יגידו לכם היועצים המשפטיים שזה "כשר" אז דעו שזה מסריח מאוד, התחקיר שעשיתי מובא כאן בפניכם, צריך לגרום לכל אחד/ת מכם/ן לא לישון בלילה ובמיוחד למי שהצביע בעד אישור המכירה ההזויה הזו, אני מציע לכם לבדוק היטב נתונים אלו שנבדקו על ידי בקפידה.
זכרו את דבריי פעם אחר פעם בוועדת בניין עיר, כשאמרתי: "שגם את פרשת "הולילנד" גילו אחרי כ- 12 שנים" והיום הנכם רואים את החקירה החמורה המתנהלת והמעצרים בגין חשד לשחיתות לכאורה, לכן אני סבור שחלילה גם במקרה זה יש חשד לשחיתות לכאורה ולכן על כולנו, לעצור זאת ולבטל את המכירה התמוהה וההזויה הזו, שכן הנזק לקופה הציבורית הינו בסך של יותר מ- 145 מיליון ₪. אני מעלה הצעתי זו לדיון ומבקש מחברי המועצה, עצרו זאת למען מניעת נזק בלתי הפיך לקופה הציבורית".
דעבול מציע כי העירייה תבטל את הסכם המכירה לאלקטרה ותצא למכרז או לחילופין, תשאיר את הקרקע בידיה בשלב זה.

השמאי רונן וגנר בתגובה: "אסף, בוא אסביר לך במילים פשוטות על מנת שתבין, 4 קילו תפוחים עולים פי 2 מ- 2 קילו תפוחים. ברור שמגרש 505 שווה פי 2 ממגרש אלקטרה, זאת מכיוון שזכויות הבניה בו כמעט כפולות. 500% שטח עיקרי במגרש 505 לעומת 260% שטח עיקרי במגרש אלקטרה. כלומר, אם מגרש 505 הוערך בסכום של 6,300 ₪ למ"ר קרקע אזי, שווי מגרש אלקטרה הינו 3,150 ₪, חצי. בחוות דעתי נקבעה שווי מ"ר קרקע של 4,500 ₪. כלומר, למרות שזכויות הבניה הם חצי אומדן השווי בחוות דעתי גבוה בכ- 40% מהמצופה, כל זאת מבלי שכללנו את מיקום הנכס באזור התעשייה לעומת מתחם ה-1000. בקיצור, לפני שבפעם הבאה אתה קופץ, תבדוק".

מהעירייה נמסר בתגובה: "הטענות המועלות שגויות מיסודן ומטעות את הקוראים. עסקת המכירה נעשתה על פי חוק ובפועל, מדובר במחיר חסר תקדים להיקף הקרקע המדובר בראשון לציון. העובדות ברורות: הנכס נמכר לאלקטרה, אשר חוכרת את המקרקעין החל משנת 1971 בהסכם שאושר ע"י משרד הפנים, בפטור ממכרז על פי תקנות של משרד הפנים.
כדאיות העסקה נבעה, בין היתר, ממחיר החכירה הנמוך אליו הייתה העירייה מחוייבת עד לשנת 2021 וטענות של אלקטרה לאופציה עד שנת 2046. אלקטרה היא היחידה שיכולה לפתח את הקרקע בעודה יושבת במקום.
השמאות התבססה על שומה שערך שמאי מוסמך ועל רקע העובדה שהקרקע אינה פנויה ושלצרכי פינויו תידרש העירייה לנהל הליכים שיארכו שנים ותוצאתם לא ידועה. השומה משקפת עסקאות דומות שנעשו באזור נכון לאותו מועד. מקובל בשומות מקרקעין לקבוע טווח סטייה של 7% +/- ובמקרים מסוימים אף למעלה מ-10% +/-. גם ההשוואה בין מתחם האלף למתחם אלקטרה בנוגע למחירי הקרקע אינה נכונה ומצביעה על חוסר הבנה בסיסי בתחום. לפי הערכות השמאי, שווי מ"ר קרקע במגרש אלקטרה הוא חצי משווי קרקע במתחם האלף, כי במתחם האלף זכויות הבניה כפולות וערכי הקרקע גבוהים בכ- 30% מאשר באלקטרה. על כן, כל הטענות המועלות ע"י מר דעבול רחוקות מהמציאות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות