דף הבית / חדשות העיר / "הפעם זה כבר סיפור אחר"

"הפעם זה כבר סיפור אחר"

רונן דמארי

ליאל אבן-זהר, בת 49 ואם לארבעה, עורכת דין במקצועה, כבר התמודדה לראשות העיר בבחירות הקודמות במהלך שהסתיים עם מעל ל-11,000 קולות ומקום שני מכובד, אך עם הפסד ברור ליריב המושבע, דב צור, שלפרק זמן מסוים הפך לשותף לקואליציה. "הפעם זה משחק אחר", היא אומרת, "אני מגיעה עם הרבה יותר ניסיון וחשיפה, ואחרי עוד חמש שנים של עבודת שטח, בכל מקום שאליו אני הולכת אני פוגשת ציבור שצמא לשינוי ולדרך חדשה".

במהלך הימים האחרונים פורסמו בראשון לציון שלטי חוצות ועליהם הכיתוב "כי צריך לשטוף הכל". המנחשים לא התפלאו לגלות שמאחורי הקמפיין עומדת ליאל אבן-זהר, שזו היא חלק מהכרזת המועמדות שלה לראשות העירייה.

-ליאל, באמת צריך "לשטוף הכל"?

"בכתבה שפורסמה לא מזמן בעיתון "דה-מרקר", תוארה ראשון לציון כ"עיר מנומנמת שהפכה לקן לשחיתות". אני כתושבת העיר וכנציגת ציבור – פשוט לא יכולה לקבל את זה בשלוות נפש. אנחנו קן לשחיתות? עכשיו הזמן להגיד "לא לשחיתות" ומי מאיתנו שלא יתייצב כנגד מה שקורה היום בעיריית ראשון לציון, יביע את מורת רוחו ויטרח ללכת עד לקלפי כדי לשנות את המצב – לא יוכל אחר כך להתלונן על סיאוב שלטוני".

-מה אומרת תפיסת העולם שלך בסוגיה?

"זאת בדיוק הבעיה הראשונה שאני באה לפתור. מי שצריך לשלוט בעיר ובעירייה, אלו התושבים ונציגיהם, ואם התושבים ישלחו אותי כנציגתם לעשות סדר בעירייה – שום אינטרסנט ושום כוח לא יעצור אותי. אני לא מעגלת פינות ולא מתפשרת על יושר ועל עקרונות. כל ההסכמים של העירייה עם יזמים, ספקים ועובדים בכירים – ייבדקו כדי לוודא שהם נעשו בדרך כשרה וישרה, ואף אחד לא יוכל לעצור את התהליך הזה, גם אם גורם כזה או אחר מאוד יאיים ומאוד יפריע בדרך. כל מי שמכיר אותי יודע שאני מאוד יסודית ונחושה במה שאני עושה, וכל משימה שאני לוקחת על עצמי – אני משלימה עד התו האחרון".

-אז אם תיבחרי, אנחנו בעצם צפויים למהומות ומאבקי כוחות שגם יכולים להפריע להתנהלות העירונית התקינה?

"במלחמה בשחיתות אסור לפחד ואסור להתפשר. גם אם תהיה התנגדות – החוק והיושר הציבורי ינצחו. אני לא מאמינה שמישהו מהתושבים יסבול ולהיפך – ניקוי האורוות יאפשר לנו לשמור על נכסים ציבוריים, יפנה הרבה כסף ציבורי שיושקע בעיר ובתושביה, ובעלי התפקידים בעירייה יתחייבו לתהליך  – או שלא יהיו בה. החזרת העירייה למסלול של ניהול תקין – זה הבסיס שממנו נוכל למנף את העיר הזאת, ולהגשים את החזון שאני מביאה".

-את חושבת שאשה יכולה להוביל עיר כל כך גדולה ומורכבת?

"היום כולם כבר יודעים שהעובדה שאני אשה לא מורידה ואולי אפילו מעלה את הסיכוי שלי להצליח בתפקיד. אם בראש גרמניה עומדת קאנצלרית ובראש בריטניה עומדת ראש ממשלה אשה, ברור לך שהמגדר הוא לא פרמטר להצלחה. גם בראשון לציון הייתה אישה ראש עיר, הראשונה בישראל. מה שצריך להביא לתפקיד זה עוצמה אישית, נחישות, אומץ, יושר ציבורי, הרבה ידע, ונכונות לקדם דברים וללכת עם זה עד הסוף. מי שחושב שלנשים אין את התכונות האלה – פשוט לא היה בעולם במאה השנים האחרונות ולכל מי שספקן, אני אוכיח שמה שאשה יכולה לעשות בראשון, הרבה גברים בהרבה ערים אחרות – לא הצליחו לעשות".

-אז זאת באמת ההזדמנות לשאול: מה את רוצה לעשות?

"כבר שנים אני שואלת את עצמי למה ראשון לציון, עיר במרכז הארץ, עם עושר ועתודות קרקע, פוטנציאל גדול ואנשים מצוינים, לא הופכת להיות עיר מובילה בישראל. מדובר ביותר מסיבה אחת, אבל לפני הכל – חזון. תל אביב למשל, נבנתה כעיר פורצת דרך שמובילה ומחדשת, זה המקום הראשון שהיה בו קולנוע וגורד שחקים, ושוברי גלים, ואופרה, ומזרקה, וכמעט כל חידוש תרבותי, טכנולוגי, תיירותי – היה בתל-אביב לפני שהגיע למקומות אחרים. הובלה וחלוציות – בונים עיר ומעצבים את הדמות שלה וגם כיום – רון חולדאי הוא דוגמא טובה לראש עיר שפועל מתוך חזון ומעוף לחזק את ת"א כ"עיר עולם". אני הולכת להחזיר את החלוציות הזאת לראשון לציון כדי להפוך גם אותה ל"עיר עולם", מעניינת, מרגשת, מחדשת. אני מצפה שלא יהיה תייר בישראל שירשה לעצמו לא לבקר כאן, שצעירים ומשפחות מכל הארץ יבואו ליהנות אצלנו, אבל גם יחפשו איך להתגורר כאן בגלל מה שנספק לתושבים".

-אבל מי שרוצה לגור בתל-אביב – גר בתל-אביב, בראשון גרים אנשים שמחפשים מקום שקט יותר

"אני לא באה להפוך את ראשון לתל-אביב אלא להרבה יותר מזה, מתל-אביב הייתי לוקחת את החדשנות, ההשראה, את המקוריות. אבל לא להעתיק את תל-אביב, אלא לבנות משהו ייחודי משלנו שמספק לתושבים לא רק מקום לגור, אלא חוויה של איכות חיים ייחודית. אני רוצה שאנשים יעברו לגור כאן בגלל החינוך, בגלל החדשנות ובגלל איכות החיים היומיומית והעניין שהעיר תספק לתושביה. צריך להבין שעיר שהיא מוקד התעניינות ארצי – מייצרת לעצמה תקציבים שממנפים אותה לטובת חיי התושבים שגרים בה".

-תני דוגמא למשהו שהתושבים פה יקבלו

"אחת המטרות העיקריות שלי, זה להוזיל בדרמטיות את מחירי המעונות והצהרונים, עד שבטווח הארוך הם אפילו ינתנו חינם. אז אם נביא לפה מבקרים ותיירים, ומוסדות תרבות, ונשכיל לפתח את אזורי התעסוקה הקיימים ולהרחיבם וגם להותיר לעצמנו את נכסי המקרקעין שלנו ולבנות עליהם ולא למכור אותם בזול וללא מכרזים – כל תושב שגר בעיר הזאת ייהנה לא רק מהפעילות, אלא גם מההכנסות שבסופו של דבר יחזרו לתושבים. וכמובן שלא פחות חשוב לשמור על ניהול בשקיפות, בפתיחות, תוך שיתוף הציבור בגובה העיניים".

-אז את מבטיחה חינוך מוזל מגיל שנתיים, אבל זה תלוי בהרבה דברים שצריכים לקרות לפני זה, אז מה הסיכוי שזה באמת יתממש?

"אם אבחר – זה יבוצע. נקודה. ביום שאכנס לתפקיד ראש העיר, תהיה הוזלה משמעותית מאוד במחירי המעונות, הקייטנות והצהרונים בעיר, וגם במחירי החינוך הנלווה – תגבורים ושיעורי עזר. בהמשך התהליך ראשון תהפוך לעיר ההשכלה של ישראל. כיום אנחנו נמצאים במצב אבסורדי שהחינוך המשלים מותיר רווח לעירייה על חשבון ההורים. המצב צריך להיות הפוך, העירייה צריכה להקל על ההורים ולא לעשות עליהם רווחים, ואני אומרת זאת כבר שנים".

-אבל מאיפה תיקחי את הכסף?

"משלושה מקורות: שינוי סדרי עדיפויות, יצירת הכנסות חדשות וייעול המערכת העירונית באופן שייחסכו עשרות מיליוני שקלים בשנה. זה כמובן יהיה תהליך מדורג. בסופו אני יכולה להבטיח שלא יהיה אח ורע לחינוך של ראשון לציון ולאיכותו".

-מה עוד מופיע במצע שלך?

"אני מתכוונת ליצור אזור תיירות עם תחבורה ציבורית נוחה שמותאמת למבקרים ותיירים, שיהיה ציר ארוך של מוזיאונים ומוקדי תרבות מהמזרח ועד אזור האגמים. זו תכנית שהבאתי איתי ב-2013, העליתי אותה על תכניות והיא יכולה להתחיל להתממש מחר בבוקר. יש לנו נקודות עניין מדהימות של אגמונים וטבע אורבני, של היסטוריה ושל אומנות, צריך לעבות אותן. תדמיין לרגע ציר מזרח-מערב שנוסעים בו אוטובוסים כמו בלונדון, ומורידים ומעלים נוסעים ליד נקודות העניין לאורך הציר – ממוזיאון היסטורי דרך מוזיאון אגם, גלריה לצילום ועד מרכז מבקרים למים וציפורים, ואני אומרת לך שאין תייר שלא יעבור כאן. אני שואפת לכך שנהיה בירת התרבות החדשה של ישראל והעובדה שיש לנו עדיין הרבה עתודות קרקע, מאפשרת לנו לתכנן את עצמנו כך שזה יתממש, תוך יצירת מאות ואלפי מקומות תעסוקה חדשים, עם מלונאות משמעותית ותיירות. כך אהפוך את ראשון מעיר שרוב תושביה חוזרים אליה מהעבודה – לעיר שהיא המרכז שבאים אליו ומייחלים לגור בו".

-את האמונה שתנצחי את מבססת על מדד אמין?

"כמובן. אני רואה סקרים שמתפרסמים, שומעת את הלכי הרוח בציבור ולפני שהכרזתי על מועמדות הזמנתי בעצמי סקר ורק לאחר מכן החלטתי להתמודד. אם בבחירות הקודמות רצתי מתוך תחושת מחויבות להציב אלטרנטיבה לשלטון חזק, הפעם זה כבר סיפור אחר ואני מרגישה שאפשר לעשות את המהפך".

-בעבר עוד הובלת רשימה ירוקה, האג'נדה הזאת עדיין רלוונטית בעינייך?

"בהחלט, מאוד. אני חיה את הנושא הזה, זה חלק ממני. האג'נדה שלי היא מאוד "ירוקה" ומכוונת לשמירה על הסביבה ועל הבריאות שלנו, ובראש הדברים אני מתכוונת להקים ריאה ירוקה גדולה, בדומה לפארק הלאומי של רמת גן, שתהיה מקום פתוח וירוק להנאת כל התושבים. הקמת הריאה הירוקה הזאת היא אחת מחמש המטרות הגדולות שלי לקדנציה הזאת, שאני מחוייבת לממש".

-כל הרעיונות שלך מאוד יפים, אבל למה דווקא את? למה את תצליחי לעשות יותר טוב מאחרים?

"כדי להוביל מהלכים כל כך גדולים, שמתחילים בהקניית חזון לעיר ומסתיימים בטיפוח ושיפוץ כל פינה וכל סימטה הכי קטנה – צריך אנרגיה, ידע וניסיון. צברתי עשר שנים ניסיון במועצה בתפקידים משמעותיים, מחינוך ופיתוח כלכלי ועד יו"ר האופוזיציה, עסקתי בכל היבטי התפקידים המוניציפליים ובכל הוועדות החשובות כולל כספים, מכרזים, תכנון ובנייה ודירקטוריונים עירוניים, אני מכירה יותר טוב מרוב חברי המועצה ובוודאי מרוב המתמודדים הפוטנציאליים, את פרטי הפרטים של תקציב המערכת העירונית והסוגיות השונות שעל סדר היום כולל נושאי חינוך, תכנון, ופיתוח, ויש לי מעט מתחרים במועצה, אם בכלל, בהבנה מעמיקה של הנושאים על סדר יומה. אני גם עורכת דין עסקית בהכשרתי, עם ידע רחב במשא ומתן וחוזים. הובלתי רעיונות גדולים וציבוריים בעיר ומחוצה לה, ואני מביאה את הכוח, הניסיון והאנרגיה שדרושים לזה. אני סבורה שיש לי את הנדרש כדי לממש את כל התכניות, להסיר את כל המחסומים מהדרך ולהוביל את ראשון לציון בדרך חדשה".

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות