דף הבית / חדשות 4 / "הניצחון הסופי" בסל תרבות עירוני

"הניצחון הסופי" בסל תרבות עירוני

מי ליאור

המחזה אותו כתב וביים נועם שמואל, מעלה את סיפורו המצמרר של ד"ר פליקס זנדמן, ממייסדי חברת "ווישיי" העולמית, שהוסתר במהלך מלחמת העולם השנייה בבור קטן ושרד בתנאים נשגבים מבינת אדם. בבגרותו הפך פליקס לאחד הממציאים והתעשיינים הדגולים של המאה העשרים.
במלחמת העולם השנייה, כשהוא בן 15, הסתתר פליקס במשך 17 חודשים בבור מתחת לביתה של משפחת פוחלסקי הפולניה, יחד עם דודו סנדר ושני יהודים נוספים. הארבעה שהסתופפו בבור אפל וחוו פחד קיומי תמידי השתדלו לשמור על צלם אנוש. פליקס ניצל את השהות בבור ולמד מדודו סנדר מתמטיקה ופיזיקה באמצעות דמיון בלבד, בשל העדר מחברת או עפרון. לימודים אלו, הניחו את היסודות להפיכתו למדען ולאיש עסקים חובק עולם בבגרותו.
כשהסתיימה המלחמה ופליקס החל את דרכו כאדם עצמאי, הפך כאמור, למדען ואיש חזון. פליקס, הקים את חברת "ווישיי" העולמית שנקראה על שם עיירת מולדתה של סבתו והפך אותה ליצרנית הרכיבים האלקטרונים הגדולה בעולם. 70 פטנטים רשומים על שמו – פליקס זנדמן.
תרומתו המשמעותית של ד"ר זנדמן לביטחון מדינת ישראל הייתה המצאת ה"שרוול התרמי", אשר הפך את טנק המרכבה לטנק המדויק בעולם. את התרומה הזו הוא העניק לצה"ל כמתנה. מחויבותו לכלכלת ולתעשיית המדינה הובילה להקמת מפעלים רבים וליצירת אלפי מקומות עבודה בישראל.
סבתו תמה, לימדה אותו שמידת האדם היא כמידת החסד שהוא עושה לזולתו ואכן מעשיה של סבתו הובילו את העוזרת הפולנייה להסתיר אותם תחת מיטתה למשך 17 חודשים./יאנה פוחלסקי, אשר העניקה מחסה בביתה לפליקס ושלושת היהודים האחרים, הוכרה יחד עם משפחתה כחסידי אומות עולם.
מנהלת סל תרבות עירוני, ד"ר הילה דוד: "במקרה של פליקס, הניצחון הוא גם ניצחון אישי, המהווה השראה לכלל, וגם ניצחון כוחה של הרוח".

צילום: יוסי צבקר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות