דף הבית / חדשות 4 / "הילדה שניצלה" נפטרה תושבת העיר ומחברת הספר "הילדה שניצלה" רבקה קולנגי הלכה לעולמה

"הילדה שניצלה" נפטרה תושבת העיר ומחברת הספר "הילדה שניצלה" רבקה קולנגי הלכה לעולמה

מי ליאור

מאות מתושבי העיר ליוו בשבוע שעבר את תושבת העיר רבקה קולנגי למנוחת עולמים, לאחר שהלכה לעולמה בטרם עת. לפני כארבעה חודשים ושבוע בלבד לאחר השקת ספר הילדים "הילדה שניצלה" שכתבה בהשראת סיפור חייה כילדה ניצולת שואה, עברה רבקה אירוע מוחי ושכבה ללא הכרה. בחמישי שעבר נדם ליבה באופן סופי והיא נפטרה. רבקה ז"ל הותירה אחריה בעל, עו"ד משה קולנגי, ארבעה ילדים, ו-10 נכדים ונכדות. משפחת קולנגי הנה משפחה שורשית וידועה בקרב הציבור הדתי לאומי בעיר. רבקה הייתה מורה ושימשה במשך שנים ארוכות כספרנית בתיכון הממלכתי דתי בעיר. ספרה היווה ביטוי להרצאותיה ושיחותיה בפני תלמידים כחלק מפעולות התנדבותיות שקיימה בתכנית "מדור לדור" במסגרת ארגון "עמך" המביא את סיפורי הניצולים בפני נוער.
במהלך הלוויתה שנערכה בשבוע שעבר בבית העלמין גני אסתר, ספד לה בבכי בעלה משה באומרו: "רבקה יקרה שלי, התפללנו קיווינו שתחלימי ותתאוששי ותמשיכי במפעל חייך. השמיים קראו לך וצרפו אותך למשפחתך וחברייך. אנא התפללי ממרום לבריאות שלום ילדייך, נכדייך, חברייך ואישך שאוהבים אותך ומבכים את לכתך לבלי שוב. נשמה יקרה שלי, את חסרה לנו, לכולנו. השכל אינו נותן להבין את היעדרך מחיינו. אוהבים אותך נשמה יקרה, תהי נשמתך צרורה בצרור החיים".
כאמור, בערב חג הפסח האחרון, שעות ספורות לפני טיסתה עם בעלה, ילדיה ונכדיה לליל סדר משותף ביוון,  נתקפה קולנגי באופן מפתיע בארוע מוחי ומאז שהתה בתרדמת. בתחילת אפריל, שבוע בלבד לפני הטרגדיה שפקדה אותה ואת משפחתה, ערכה קולנגי אירוע השקה מרגש לספרה שנערך בבית העם בעיר בהשתתפות גורמים בכירים במנהל החינוך בעיר, משפחתה, חברים קרובים ומאות מתושבי העיר. רבקה  שימשה כמרכזת סדנת כתיבה יוצרת של קבוצת הנשים  "ראשוניות כותבות", במסגרת  המעמד לקידום האישה בעירית ראשון לציון.
הספר אותה כתבה רבקה בהוצאת ספרים "צמרת" ומופץ בחנויות סטימצקי וצומת ספרים"" – פרי עט אשר כתוב בצורה מאוד לא שגרתית בחריזה כמו סיפור אגדה לילדים, הינו סיפור ממקור ראשון שנגע וריגש את ליבם של אלפי תלמידים ומתאים לנוער ואף למבוגרים בנושא רגיש של הישרדות ילדה בתקופת השואה. כל הציורים בספר הינם תוצר של התלמידים שהשתתפו בשיחות ובטאו בצורה אמנותית רשמיהם מהאירועים.

סיפור אישי
רבקה ז"ל נולדה במלחמת העולם השנייה בעיצומה של שואת אירופה בפולין. בספר מתואר סיפורה האישי כילדה ששרדה את איימי התקופה עם אמה אשר הגנה עליה בנחישות והקרבה אמיצה כשהן חיות במסתור ובזהות בדויה בכפר של גויים משך כל שנות המלחמה.
שנת לידתה של רבקה ז"ל היא 1942. לרבקה לא הייתה תעודת לידה אבל בתעודת הזיהוי שבה החזיקה העיירה סוסנוביץ נכתבה כמקום מגורי ההורים טרם המלחמה. הוריה ברחו עם כניסת הנאצים לפולין ב1939. הגיעו ללבוב (למברג) בתחילת 1940, ושם נישאו ולאחר מכן כאשר רבקה נולדה הצליחה אמה שידעה שפות (פולנית רוסית וגרמנית) והייתה לה חזות לא יהודית להסתיר את רבקה בכפר גויים בזהות בדויה. האב נלקח שבועיים לאחר לידתה ורבקה זכתה לראותו רק כשהייתה בערך בת שלוש וחצי לאחר שהמלחמה הסתיימה כמתואר בספר.
בשנים האחרונות התנדבה רבקה במסגרת פרויקט "מדור לדור", במסגרת "עמך",  לשיתוף בני נוער בבתי ספר להכרת אירועי השואה. לילדים היה קשה להכיל את סיפור ששת המיליונים שנכחדו, הכולל מיליון וחצי הילדים שנספו. רבקה חשה קול בתוכה שאמר לה : ספרי להם את סיפורך האישי. סיפור אחד ממקור ראשון, הסיפור ייגע בליבם ויעזור לתלמידים להבין את אשר ארע ולו במעט.
רבקה השתתפה בראשון לציון ב"תיאטרון עדות" שבו הובא סיפורה. באותה הזדמנות נעשה על רבקה ועוד ניצולת שואה סרט אשר זכה בפרס בברלין ורבקה נשלחה יחד איתה (מחווה מעיריית ראשל"צ) לאירוע בברלין שבו ניתן הפרס לבמאי.
כל הציורים בספר הינם פרי עבודתם של תלמידים בכיתות האמנות בהם נשאה את שיחותיה בנושא. הספר יכול לשמש ככלי עזר בידי מורים ומחנכים ואף גננות לנסות לתאר לגיל הרך ולנוער את סיפור ההישרדות. יהי זכרה ברוך.

 

צילומים: באדיבות המשפחה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות