דף הבית / חדשות העיר / "גביית כספים בחסר"

"גביית כספים בחסר"

רונן דמארי

התובענה נגד תאגידי המים הוגשה על ידי העמותה לאיחוד והתייעלות בשלטון המקומי, באמצעות עו"ד עמית גנס, עם בקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית. לטענת המבקשים, עשרות תאגידי מים וביוב במדינה, ביניהם "מניב", גבו וממשיכים לגבות במשך שנים תעריפי מים מצרכני המים בישראל וזאת באופן לא חוקי, המנוגד להוראות והנחיות רשות המים, תוך אפליה אסורה בין צרכנים.

לפי הבקשה, הגבייה המתבצעת בפועל על-ידי אותם תאגידי מים, חורגת מעיקרון האחידות ומניעת האפליה שנקבע על-ידי הרשות הממשלתית למים וביוב (הגוף המפקח על תאגידי המים), הקובע כי לא משנה איזה תאגיד מים וביוב יספק את המים עבור הצרכן – "המחיר שיידרש מהצרכן (בעבור אותה צריכה) יהיה זהה".

בפועל, כך נטען, חרף אותו עיקרון מנחה שקבעה רשות המים בקשר לתעריפי המים והביוב, קיימת פגיעה מהותית בעיקרון השוויון העומד בבסיס קביעת כללי ותעריפי המים, באופן שבו אותו צרכן, בעבור אותה הצריכה, משלם בתאגיד מים אחד מחיר מסוים ואילו בתאגיד מים אחר נדרש הצרכן לשלם מחיר שונה – "לעתים גבוה יותר ולעתים נמוך יותר".

לבקשה צורפה עמדת רשות המים בה נאמר כי בעקבות פנייה שנשלחה על ידי עו"ד גנס, בכוונתה לשנות את נוסח הכללים, על מנת לחדד את ההנחיות לשיטת החישוב.

עוד ציינה הרשות כי על תאגידי המים בעניינם הוגשה הבקשה לאישור – לחדול מהגבייה האמורה באופן מיידי.

לפי המבקשים, אופן חישוב הזכאות של צרכני המים למגורים ל"כמות מוכרת" (עבור הצריכה הבסיסית של עד 3.5 מ"ק מים לחודש) מבוצע באופן שגוי ובלתי חוקי והדבר עומד בניגוד להוראות והנחיות רשות המים.

בהתאם לכך צוין בבקשה לאישור כי מאחר שמדובר בנוסחה רשמית של רשות המים, לא ניתן לסטות ממנה, ומשכך, ככל שנעשתה סטייה של אחד התאגידים, המשמעות שלה היא גבייה בלתי חוקית וחסרת סמכות.

"מתעלמים מהוראות הדין"

לפי טענות המבקשים בבקשה לאישור, נמצא כי 23 תאגידי מים וביוב המהווים כמחצית מכלל תאגידי המים והביוב במדינת ישראל, "מתעלמים מהוראות הדין וההנחיות המפורשות של רשות המים ומחשבים את אופן מתן כמות המים בתעריף נמוך לצרכניהם באופן שגוי, מוטעה ובלתי חוקי בעליל".

עוד נטען בבקשה כי מבדיקה "רוחבית" שביצע בא-כוח המבקשים במרבית יתר תאגידי המים בישראל עולה כי בניגוד למשיבים, אופן חישוב "הכמות המוכרת" הניתנת לצרכנים במדינה מבוצע באופן תקין ובהתאם לנוסחה של רשות המים.

לפי הנטען בבקשה לאישור אישורה וניהולה של התובענה דנן כייצוגית, עולה בקנה אחד עם מטרותיו ותכליותיו של חוק תובענות ייצוגיות: "המדובר בתובענה שאין צודקת וראויה ממנה, אשר עוסקת בגביית תשלומי מים וביוב באופן בלתי חוקי, חסר סמכות, המנוגד לכל דין, ובאפליה אסורה, אשר בוצעה ומבוצעת על ידי עשרות תאגידי מים וביוב במדינת ישראל, משך שנים רבות. והדברים מקבלים משנה תוקף, נוכח העובדה שרשות המים בכבודה ובעצמה תומכת ומצדדת בטענות המבקשים, לפיהן המשיבים גבו מצרכניהם תעריפי מים באופן בלתי חוקי המנוגד להוראות והנחיות רשות המים".

עו"ד גנס מסר ל"גל גפן": "מדובר בתובענה שחושפת את העובדה שעשרות תאגידי מים וביוב במדינת ישראל (23 תאגידים המספקים מים למיליוני צרכנים במדינת ישראל) גבו וגובים מזה שנים תעריפי מים מצרכני המים למגורים באופן בלתי חוקי, תוך אפליה אסורה בין צרכנים.

לתובענה האמורה מצורפת עמדתה הרשמית של רשות המים (הגוף האחראי והמפקח על התאגידים) אשר מצדדת בטענות התובעים ומודה בפה מלא בכך שתאגידי המים אכן גבו וגובים תעריפי מים באופן בלתי חוקי, המנוגד להוראות והנחיות רשות המים וכי עליהם לחדול מגבייה זו באופן מיידי. עוד הוסיפה רשות המים במסגרת התייחסותה, כי בעקבות התובענה האמורה והמחדלים שנחשפו בעקבותיה, היא מתכוונת לתקן את כללי המים על מנת להבהיר ולחדד את ההנחיות בעניין. מאחר ומשק המים במדינת ישראל הינו "משק כספים סגור", הרי שגביית החסר בה נוקטים 22 תאגידים ובכללם תאגיד מניב ראשון בע"מ, גרמה וגורמת מזה שנים לאובדן הכנסות משמעותי למשק המים כולו".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "ראשית נבהיר כי ההתייחסות בתובענה הייצוגית לתאגיד המים מניב היא על גביית כספים בחסר שלמעשה הטיבו עם תושבי העיר. בכל מקרה, תאגיד המים מניב יגיב לבקשה בבית המשפט".

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות