דף הבית / חדשות העיר / "אני נקי מכל אשמה"

"אני נקי מכל אשמה"

רונן דמארי

בסיומן של עשר שנות כהונה, נאלץ ראש העיר דב צור להתמודד עם העננה המרחפת מעליו ומאיימת לפגוע באמון הרב לו זכה עד עתה מתושבי העיר. בריאיון מקיף הוא מספר ל"גל גפן" על הרגעים הקשים במעצר, על התגובות להן הוא זוכה ברחוב, על תוכניות הפיתוח של העיר לחמש השנים הבאות ומשוכנע כי הוא יהיה זה שיוציא אותן אל הפועל.

 

-איך אתה מרגיש את השטח חודשיים לפני הבחירות?

"ההרגשה היא טובה מאוד משום שיש פער אדיר בין מה שאנשים מושפעים ממנו בדרך כלל, קרי סקרים שמתפרסמים על ידי מועמדים מטעם, סקרים אינטרנטיים, הרשתות החברתיות שמטבען מקצינות בצורה חריפה ויש שם התבטאויות שאלוהים ישמור, ואני עושה את העבודה הפשוטה של בחירות כפי שעשיתי בעשרים השנה האחרונות, מכתת את רגליי פשוטו כמשמעו. זה door to door כמעט כל יום, חוג בית כמעט כל יום ואני מרגיש אחרת לגמרי ממה שעולה אצל אנשים אחרים, ואותה תופעה בדיוק הייתה כשניצחתי את מאיר ניצן. היה סקר שפורסם ונתן לו ניצחון מוחץ שבועיים לפני הבחירות והתחושה שחשתי באותם מגעים בלתי אמצעיים עם התושבים, כשאני הולך ברחוב ויושב בבתי קפה, זו התחושה שאני חש כעת. הציבור בראשון אומר דבר אחד: טוב לנו בעיר, העיר מצוינת, היא מתקדמת, היא מתפתחת, היא מספקת לנו שירותים מעולים ואנחנו רואים את זה בכל סקר חיצוני שמצביע על רמת שביעות הרצון הגדולה, ולכן אני משוכנע שבסופו של דבר התושבים לא ירצו להמר על שום הרפתקה, אלא ירצו את מי שנתן להם עיר הרבה יותר טובה כמעט בכל היבט של החיים".

 

-אתה לא מקבל תגובות קצת פחות נעימות?

"ודאי, יש אנשים שבעקבות מה שקרה במישור הפלילי, בעקבות אותה עננה, מרגישים לא נוח ואני יכול להרגיש את המבוכה שלהם. ואני אומר להם, תסתכלו מה קרה עם ראש העיר רמת גן ישראל זינגר – ארבע שנים הבן אדם תחת חקירה, לפני שנתיים המלצה של המשטרה להעמיד אותו לדין, עוברות שנתיים ושלושה חודשים לפני הבחירות, אומרת הפרקליטות, לא היה כלום. תארו לכם שתושבי רמת גן היו מקבלים את הידיעה הזו חודש אחרי הבחירות והם חושבים שזינגר הוא ראש עיר טוב? הצביעו תחת העננה כל אלו שמסופקים בגללה, שמבולבלים בגללה והיה נבחר ראש עיר אחר. הם היו תופסים את הראש חודש אחרי הבחירות ואומרים 'מה עשינו'. צריך לעשות את השיקול – טוב לי בעיר או רע לי בעיר.

האם העיר הזו של 250,000 תושבים עם תקציב של מיליארד שקלים ותקציב פיתוח של שני מיליארד, למי אני מוסר את זה ליד, למי אני נותן לנהל את הכסף הזה, פיתוח השכונות החדשות, ניהול התרבות, לאיזה אנשים עם איזה ידע, עם איזה רקע, עם איזה ניסיון הם באים לתפקיד בשביל להגיד אנחנו יודעים לעשות את העבודה הזו".

-וכשאתה מסתכל על המועמדים האחרים אתה לא רואה אחד כזה? אתה הרי מכיר אותם טוב

"אני לא רוצה לדבר סרה באף אחד מהם. אני יכול רק להגיד שבכל הפגישות שהיו עד שכל אחד קיבל את ההחלטה להתמודד – ואנחנו יודעים בדיוק מה הסיבה שכל אחד מהם עשה זאת והיא איננה קשורה לרמתה של העיר – כל אחד התייחס אליי כאל מורה הדרך שלו וכמי שהוא רוצה להיות עוד שנים במחיצתי, בשביל שאולי יום אחד הוא ינהל את העיר אחרי שאני אפרוש. אני לא מדבר על המועמדים מהאופוזיציה, על ליאל ואסף אין לי טענות כלפיהם, הם לא שותפים שלי לדרך".

 

-מה דעתך על ההשמצות הרבות ברשתות החברתיות?

"אני משתדל ככל יכולתי להתרחק מהצורך להתייחס לכל דבר, שם כל אחד יכול להיות עיתונאי חוקר שהאמת רחוקה ממנו שנות אור. כותבים למשל שהיקב היה בבעלות עיריית ראשל"צ ונמכר על ידה בזול. היקב מעולם לא היה בבעלות העירייה ולכן זו אגדה שמופצת לציבור וזה סוג ההמצאות שאנחנו צריכים להתמודד איתן, וכמה שאתה אומר את האמת, אתה ממשיך לקבל את השקרים שמופצים באופן גס בהינף אצבע על המקלדת, בלי בקרה. אין ספק שהרשתות החברתיות יצטרכו לתת מחשבה על איך מתנהלים באופן שבו יש גבול לשקרים ולהשמצות שאנשים מרשים לעצמם".

 

-אחד האנשים הקרובים אליך, ממלא מקומך, מוטי עג'מי החליט להתמודד מולך. איך קיבלת את זה?

"לא טוב. בזמנו הסתמכתי על דברים שמוטי אמר לי בארבע עיניים, בשש עיניים בשמונה עיניים, בעשר עיניים. צריך לשאול את מוטי מה גרם לו להגיד את כל הדברים האלו לפני כן ולהתהפך, כי לא קרה שום דבר, העננה הפלילית הייתה שם כשדיברנו, הוא ידע את כל הפרטים כחבר וצריכים לשאול אותו את השאלה הקשה הזו".

 

-האכזבה הזו תבוא לידי ביטוי בקדנציה הבאה?

"אני משתדל לכל אורך השנים שלי בפוליטיקה, במיוחד מהרגע שנבחרתי לראשות העיר, לכלכל את המעשים שלי לפי טובת העיר ולא לפי העניין היצרי שלי, ואני יודע שהגיבור הוא הכובש את יצרו ואני יודע לכבוש את יצרי, וזה לא מקרה שליאל הצטרפה לקואליציה אחרי שהייתה יריבה מובהקת בבחירות הקודמות. אני יודע לנסות לגייס את הכוחות שיכולים אולי לסייע להצעדת העיר הזו קדימה וזה השיקול היחידי שאני אשקול. שום דבר אישי או רגשי לא יחלחל לתוך ההחלטה שלי איך אנחנו מצעידים את ראשון לציון קדימה, אל עוד חמש שנים נפלאות".

 

-חלק מהמועמדים נגדך טוענים שבאף סקר אתה לא עובר את ה-30 אחוזי תמיכה

"שני הסקרים שנעשו, שלפחות אני ראיתי אותם ונעשו על ידי סוקר מקצועי, קבעו כי מבין בעלי הדעה שיגיעו להצביע, אני מנצח בסיבוב הראשון בשיעור משמעותי וזה הדבר היחידי שמעניין. ואמרתי עוד משהו לגבי סקרים, אם הייתי צריך להתבסס עליהם, מעולם לא הייתי מתמודד מול מאיר ניצן. אני התבססתי על האמת שלי והרגשה שהרגשתי ברחוב, ואת אותה הרגשה אני מרגיש היום. נכון יש עננה ואני צריך לפזר אותה ולהבהיר לאנשים למה הם צריכים להצביע לי, זה השינוי הגדול. אין מחלוקת לגבי איפה העיר היום ואיפה היא הייתה לפני עשר שנים, אין מחלוקת לגבי רמת שביעות הרצון שאין לה אח ורע, מישהו הוביל את העיר למקום הזה וזה אני".

-יכול להיות שהתושבים לא יצביעו עבורך למרות שהם מרוצים ממך בגלל העננה?

"אני לא יכול לדבר בשם כל התושבים, אני מניח שיהיו כאלו שאני לא אצליח לשכנע. זה קורה בכל בחירות, העבודה שלי היא לומר להם שגם לנבחר ציבור יש חזקת חפות. מתוך מה שאני יודע, אני משוכנע לחלוטין שאני אצא מהפרשה הזו נקי בדיוק כפי שנכנסתי אליה, אני מראשי הערים הישרים ביותר במדינת ישראל ואני איש ישר בבסיס שלו ללא כל קשר להיותי ראש עיר, אלא שיש לנו בחירות בינתיים וצריכים להחליט עבור מי להצביע, השיקול היחידי שצריך לעמוד בפני התושבים הוא האם מה שביצעתי בעשר השנים האחרונות קידם את העיר? והתשובה היא חיובית במובהק".

 

-אתה מוכן לכך שלא תהיה החלטה בעניינך עד הבחירות?

"אין לי שום שליטה על התהליך הפלילי, אני לא קובע את הקצב שלו, אני יכול רק לומר דבר אחד – אין לי שמץ טענה למשטרה ולפרקליטות על כך שנחקרתי. גם אני רוצה מדינה נקייה משחיתות, גם אני רוצה את ראשון לציון נקייה משחיתות ואם מישהו העלה חשד, תפקידה של המשטרה לחקור גם אם זה כרוך בפגיעה ישירה בי ואין ספק שעברתי את הימים הקשים ביותר בחיי. אני מתייצב מול החקירה, מול החוקרים, מול הציבור ואומר אני נקי מכל אשמה. אני אראה לכולם שדב צור ייצא מהפרשה הזו נקי ללא רבב".

 

-אתה יכול לחזור לרגע שבו החוקרים הגיעו לביתך, איך הייתה ההרגשה?

"הגיעו לביתי בשעת בוקר מוקדמת, אין ספק שזה היה רגע שבו הבנתי שחיי כבר לא יהיו אותם חיים".

 

-הבנת מדוע הם הגיעו אליך?

"לא, לא ידעתי מה הם רוצים וגם בשלבים הראשונים זה לא היה ברור, בטח לא באותו בוקר כשמעירים אותך משינה. התחושה הכי חדה לאורך הימים הקשים האלו לא קשורה להיבטים הפיזיים, לתנאים הקשים, היא רק תחושה קשה שיורדת לעומק הלב והבטן של המבוכה והבושה שנגרמים באותה העת, כשאני שם, למשפחה שלי, לחברים שלי, לעובדי המערכת העירונית ולכל תושבי ראשון לציון, שהנחתי שעכשיו צריכים להסביר ולהצטדק מה קורה בעיר, מה קורה עם ראש העיר שלה. התחושה הזו שנגרמה בעטיי בעקבות החקירה הזו, הרגשתי מאוד-מאוד קשה וזו התחושה שלי עד היום. אבל אני עברתי בחיים מבחנים קשים. שום דבר לא בא לי בקלות, אני לא נסיך אלא בן של משפחת פועלים קשת יום ואני יודע לעמוד במבחנים הכי קשים של החיים, וגם מהמבחן הזה אני אצא מחוזק".

 

-מה המוטיבציה שלך להמשיך להתמודד?

"גם אני התלבטתי כמה צריכה להיות תקופת כהונה של ראש עיר וכפי שהתבטאתי לא אחת, אני חושב שצריכים להגביל את תקופת הכהונה של ראשי הערים. לצערי מרחב התכנון בישראל אורך הרבה זמן ובין גיבוש החזון והפיכתו לתכנון והוצאתו לביצוע בגלל המערכת הבירוקרטית, משך הזמן לוקח לא מעט שנים ועם זאת אני חושב שביצענו לא מעט דברים בעשר השנים האחרונות ובחמש השנים האחרונות, יש סדרה של דברים שצריכים לבוא לידי ביטוי שיעשו את העיר לעיר אחרת לחלוטין ממה שאנחנו מכירים אותה היום".

-כיצד זה יבוא לידי ביטוי?

"יוקם כאן מרכז תעסוקה שהחברות הבכירות ביותר במשק יהיו בו כמו דיסקונט, ויזה, הבנק הבינלאומי נתיבי איילון, לובינסקי, חברת חשמל, עשרות אלפי עובדים שמגיעים לעיר מדי יום. זה יאפשר לנו לעשות מערכת חינוך הרבה יותר טובה ויש לנו כבר כעת מערכת חינוך מצוינת. נקים מרכז להכשרת מורים ברמה הכי גבוהה בארץ, שיאפשר לעיר להיות אבן שואבת למורים בתקופה שיש מחסור אדיר בכוח ההוראה. התרבות שתהיה בעיר, היכולת שלנו לנפק שירותי ביטחון וניקיון והיא ברמה גבוהה היום, אנחנו כבר במקום הראשון בדברים האלו, תעלה לאין שיעור בזכות ההכנסות הגדולות שנקבל מעסקים שמתדפקים על דלתה של ראשון לציון".

 

-מה תענה לאלו שיטענו לכך שהזנחת את שכונת שיכון המזרח?

"נפרדנו מהבדיחה הזו של הזנחת המזרח כבר לפני שבע או שמונה שנים. השקענו בחמש השנים הראשונות כמיליארד וחצי שקל רק בפיתוח התשתיות במזרח מקומות כמו גן בעברית, גן מורדי הגטאות, גן שער למזרח בשיכון, בניית בית ספר רמז מחדש, בית ספר ישורון מחדש, גני ילדים מעונות יום כל זה לא היה קורה אלמלא פוקוס ששמתי על השכונה. אין היום הבדל ביו המזרח למערב. יש נקודת תורפה אחת בשכונה שזה קניון מגדלי העיר. צריך להבין שזה מקום פרטי והעירייה מוגבלת ביכולת ההתערבות שלה שם. אנחנו עושים דרך בית המשפט את כל מה שאנחנו יכולים לעשות כדי לגרום לשיפוץ המקום הזה. אם הייתי יכול כעירייה, הייתי קונה את המקום הזה רק כדי להסדיר אותו, אבל מלבד המקום הזה – בבקשה להסתכל בשיכון, ברחובות החדשים, בגנים, במבני הציבור ולראות איך השכונה הופכת להיות שכונת יוקרה של צמודי קרקע, זה בהכרח מה שיקרה. אני יודע באופן אישי, ניסיתי לקנות קרקע לבניית בית צמוד קרקע בשיכון ולא הצלחתי להדביק את קצב עליית המחירים שם. בסופו של דבר קניתי בנחלת את אותה חלקה שהתכוונתי לקנות בשיכון וזה מצביע על איך השוק בראשון תופס את שיכון המזרח. לכן כל הטענות על אפליה מצוצות מהאצבע".

 

-מדוע החלטת להחליף את הנשים ברשימה, פרופסור תמי רונן ולימור גור?

"שתי הנשים שליוו אותי ברשימה תמי רונן ולימור גור עשו עבודה מעולה, היו שותפות מצוינות לדרך, נאמנות, חרוצות הגיעו כמעט לכל ישיבה, היו מעורבות הרבה יותר מאשר הן תכננו להיות כאשר דיברתי אתן לראשונה וביקשתי מהן להצטרף, ואני גאה בתוצאות שלהן. אבל השיקולים שמדריכים אותך בבניית רשימה לבחירות הם אחרים ועוסקים במה היכולת להביא קולות לרשימה. הסיטואציה הפוליטית שלי שונה מאשר בבחירות האחרונות ולכן אני צריך לחפש אנשים אחרים שיהוו תוספת כוח לרשימה, ללא קשר לאיכות הפעולה של אלו שליוו אותי באהבה ובמסירות בחמש השנים האחרונות".

 

-והן משלמות את המחיר?

"אני מרגיש מאוד לא בנוח כשאני צריך לקבל החלטות מהסוג הזה עם אנשים באמת מהרמה הכי גבוהה ואני עושה את זה בכאב לב גדול, אבל המשימה העליונה שלנו כרגע היא לנצח את הבחירות. עשינו את הדברים האלו מולן בגילוי לב ואני ממקווה שנמצא את הדרך לשלב אותן בעשייה העירונית שיש לה הרבה פנים, לאו דווקא במועצת העיר".

 

 

-לסיום, מה תאחל לרגל השנה החדשה?

"אני רוצה לאחל לתלמידים ולתלמידות להמשיך להצליח ולשגשג, להביא את ההישגים שלהם לגבהים הכי גבוהים וכתוצאה מכך לבנות כאן את העיר עם רמת החיים הכי גבוהה במדינת ישראל. כשזה יקרה כולנו נהיה מאושרים, בטוחים, נקיים יותר ממה שאנחנו היום. אני רוצה לאחל לתושבי ראשל"צ שנה נפלאה של המשך פיתוח ושגשוג והרבה בריאות ושקט".

 

צילום: באדיבות העירייה

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות