דף הבית / חדשות העיר / סעדיה גיספן לוחם תש"ח הלך לעולמו

סעדיה גיספן לוחם תש"ח הלך לעולמו

מי ליאור

סעדיה גיספן (88) שנתפס בעיני רבים פייטר אמיתי וחדור מטרה, נשבע לארגון ההגנה והתגייס לשורותיו טרם שקמה מדינת ישראל. גיספן שנולד בכ"ה באייר, בחסן בק ביפו, היה אידיאולוג אמיתי, לחם במלחמת הקוממיות ובשש מלחמות ישראל על אף הפציעות הקשות בגבו כלוחם בגדוד 52 חטיבת גבעתי תש"ח התעקש לשוב לשדה הקרב ולא ויתר. בחייו האישיים לאורכם זכה לעדנה, לחום לאהבה גדולה ממשפחתו הגרעינית, שמונה נכדיו וששת ניניו.
בראיון שערכנו עמו לפני חודשים ספורים סיפר ל"גל גפן" בגאווה בלתי סמויה כי בעת ההכרזה על המדינה, הוא ושאר הלוחמים יצאו לפעילות נגד הכנופיות הערביות שתקפו את השיירות והרכבים שהגיעו מתל אביב לראשון, ואמר כשניצוץ בעיניו: "בין פעילויות התגמול פוצצנו את בנין בית אבו ג'אבן (בין בית דגן לראשל"צ)".
מנהלת אגף מורשת ישראל ובית יד לבנים שרה אשר, ספדה לו בצער: "עם כניסתי לתפקיד כמנהלת אגף מורשת ישראל ובית יד לבנים, גיספן כבש את לבי באישיותו המיוחדת. איש נעים הליכות, אדיב ונדיב מחד גיסא, דעתן ויוזם נמרץ מאידך גיסא. ממנו למדתי מהי גאוות יחידה ואחוות לוחמים של גדוד 52 גבעתי תש"ח. לאורו נחשפתי לרוח הדור של מקימי המדינה.
משפט שאמר לי כבדרך אגב, סימן לי את הדרך."בית יד לבנים נועד להנציח את הנופלים. אך מי ישמע את סיפורנו הלוחמים שנותרנו בחיים? מאז מילותיו מלוות אותנו, כצו מוסרי וכעמוד ענן, במגוון פעילויות הבית בושא.
סעדיה היה שותף פעיל והרוח החיה בהנחלת מורשת לוחמי תש"ח, לדור הצעיר ולהקהל הרחב כאחד. בלשון המיוחדת בעברית צחה וציורית, אהב לספר את קורותיו ואת קורות הארץ שכה אהב. האיש אציל הנפש וגיבור החיל יהיה נצור בלבי תמיד".
לאה לאונר (87), חובשת קרבית בחטיבת גבעתי אשר מתנדבת ביד לבנים עד היום, מספרת על הקשר המיוחד שהיה לה עם סעדיה ועל הנאמנות והמסירות שלו לבית יד לבנים, על האכפתיות שלו להנחיל את המורשת של לוחמי תש"ח לדור הצעיר, בהרצאות שקיים בפניהם שנים ארוכות עד לשבועות האחרונים לחייו.
יעקב קורצי בעל חוות אלנבי אמר עליו בדברי ההספד שנשא ליד הקבר הפתוח: "סעדיה אני מצדיע לך, אתה הוא הסיבה שאנחנו חיים בישראל מלאים בערכי מולדת, מלאים בשורשים חזקים בדיוק כמו לחיצת היד הראשונה שלך בה הבנתי איזה אדם חזק עומד מולי…"
נכדיו וניניו שספדו לסבם האהוב והנערץ עליהם, הדגישו עד כמה היה איש בעל מידות, אוהב אדם והדגישו כי בכל שעשה ראה שליחות אישית ואידיאולוגית משמעותית. איש של נתינה שאהבת חינם לוותה את דרכו לאורכה, ללא סייג וללא תנאי.בתו טליה ספרה כי בעודו על ערש דווי, הספיק לומר לנכדו שומר המצוות, "עשה מצוות ככל שיעלה בידך, אך זכור בראשם יש לקיים את מצוות ואהבת לרעך כמוך, שכן ערכה כערך כל המצוות".
סעדיה גיספן ז"ל נטמן ביום ראשון השבוע בבית העלמין גורדון והותיר אחריו חלל גדול, בקרב בני המשפחה והן בבית יד לבנים שנוכחותו בו תחסר. בשם אגף מורשת ישראל ויד לבנים הניחה זר יו"ר הוועד המנהל בית יד לבנים ניצה אבירם. בתו טליה קראה קדיש.
לידים

שרה אשר: איש נעים הליכות, אדיב ונדיב מחד גיסא, דעתן ויוזם נמרץ מאידך גיסא. ממנו למדתי מהי גאוות יחידה ואחוות לוחמים של גדוד 52 גבעתי תש"ח. לאורו נחשפתי לרוח הדור של מקימי המדינה"
יעקב קורצי: "סעדיה אני מצדיע לך, אתה הוא הסיבה שאנחנו חיים בישראל מלאים בערכי מולדת, מלאים בשורשים חזקים בדיוק כמו לחיצת היד הראשונה שלך בה הבנתי איזה אדם חזק עומד מולי…"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מעבדת סמים צילום דוברות משטרת ישראל

עשרות ק"ג של סמים נתפסו בדירה בבת ים

תפריט נגישות