דף הבית / חדשות העיר / נחנך מוזיאון אגם בקריית הלאום

נחנך מוזיאון אגם בקריית הלאום

מי ליאור
למעלה מ-700 איש כיבדו בנוכחותם את אירוע חנוכת מוזיאון אגם, ידידים ותורמים מחו"ל, שני ראשי ערים בעבר חנניה גיבשטיין, אחיו של יעקב אגם ומאיר ניצן, כמו גם ראש העירייה המכהן דב צור, קונסולים ונכבדים רבים נוספים.
מוזיאון אגם אשר יפתח לציבור כבר בתחילת החודש, יהווה בית ומרכז בינלאומי למגוון יצירותיו פורצות הדרך ולקריירה המקיפה מעל לשישה עשורים. עלות הקמתו כ-40 מיליון שקלים.
המוזיאון יציג עשרות יצירות אמנות של יעקב אגם בתערוכות מתחלפות, ביניהן תבליטים, אובייקטים, יצירות סאונד, הקרנות ועבודות אינטראקטיביות-דיגיטליות שימחישו אספקטים שונים בתפיסת עולמו של האמן, כדוגמת מימד הזמן (המימד הרביעי לדבריו), תנועה, סימבולים יהודים, תפיסת המציאות מול הבלתי צפוי ועוד.
בכניסה למבנה ובתוכו מוצגת היצירה "עמודי כלילה", על שם אשתו המנוחה של האמן. היצירה, באדיבות משפחת כדר וקרן נעמי, כוללת 29 עמודים מונומנטליים, 20 בכניסה ו-9 בתוך המבנה, היוצרים יחדיו סימפוניה חזותית של למעלה מ-3,000 מוטיבים צורתיים שמטרתם לטשטש את המחיצות והגבולות בין החוץ לפנים. הרמפה המרכזית במבנה תוכננה בהתאם ליצירה PanorAgam שמורכבת עליה, שבמקור הוצגה על הקשת במוזיאון הגוגנהיים במסגרת תערוכת היחיד שאגם הציג במקום בשנת 1981.בנוסף,לגן המוזיאון הובא פסלו האיקוני של האמןFree by Freeתרומת משפחת כדר, אשר הוצג במשך שנים רבות בלינקולן סנטר במנהטן.
בהמשך יוצגו במוזיאון עבודות נוספות של יעקב אגם, שיובאו מאוספים פרטיים חשובים ומוזיאונים מובילים מהארץ ומהעולם. כן,ישמש המקום כבמה לאירועים, מיצגים, מופעים, כנסים וימי עיון ברוח יצירותיו ותפיסת עולמו של האמן, כמו גם סיורים, הדרכות ומגוון פעילויות קבועות ומשתנות בעברית, אנגלית וערבית, המיועדות לכל המשפחה ולכלל הקהלים.
ראש העירייה, דב צור: "המוזיאון יוקדש הן ליצירתו של אבי התנועה הקינטית באמנות והן לתפיסת העולם הפדגוגית, האמנותית, והתרבותית שלו. יצירותיו הססגוניות, הדינמיות והאינסופיות של יעקב אגם מרתקות ילדים ומבוגרים כאחד, וכשם שהאמן עצמו ממשיך ליצור ולהתחדש, כך גם המוזיאון בעיר הולדתו ישאף להיות מרכז להפצת תפיסת העולם הייחודית שלו, ויהווה בית לתצוגות מתחלפות של עבודותיו".
מנהל מוזיאון אגם, גלעד מלצר, ציין כי העקרונות שהנחו ביצירת התוכן במוזיאון טמונות בכך שאמנותו של אגם הינה כוריאוגרפיה של יחסים משתנים בין הצופה לבינה: "אין ביצירתו נקודת מבט מומלצת או מוכתבת, וכל אחד ואחת מאיתנו חווים את כולה ואת פרקיה הרבים באופן שונה, בתוואי שונה, ובטמפו שונה. ברוחו של האמן, ביקור במוזיאון יעודד ריבוי דעות ונקודות מבט, תוך שימת דגש על היות האמנות שפה אוניברסאלית".
מנהל החברה העירונית אלי פולק, ברך על מזוזת הקריסטל המהודרת מעשה ידיו של אגם, כמו גם על השעה היפה.
רות מקבי, מנהלת אגף אמנות מוזיאונים כותרים ומורשת שליוותה את המיזם במהלך שבע השנים האחרונות: "מעטים המוזיאונים בעולם, אם בכלל, שנבנו לאמן בינלאומי בעודו בחיים. במהלך שנות ההקמה זכינו להכיר אדם בעל תפישה אחרת, ידע מעמיק וחשיבה בלתי שגרתית. יצירותיו של יעקב אגם מביעות תפישת עולם שלמה של השתנות והבלתי צפוי, מה שמביא בין השאר לכך שהצופה ביצירה אינו יכול להיות פאסיבי אלא עליו לפעול על מנת לזכות בחוויה השלמה".
מנכ"ל החברה העירונית אלי פולק הוסיף כי "המוזיאון יהפוך לאתר מרכזי בישראל ויהפוך את ראשון לציון לנקודת חובה לתיירים המבקרים בארצנו".
"המוזיאון אינו מוכן"
חברת מועצת העיר ליאל אבן-זהר, שהחזיקה את תיק המוזיאונים והפיתוח העסקי בראשית הקדנציה, אמרה לנו השבוע: "לצערי לא ניתן עדיין לדבר על פתיחה אמיתית של מוזיאון יעקב אגם. החגיגה בחוץ הייתה יפה. כיבוד יוקרתי, מופע אור קולי ונאומים. אך כשנכנסנו למוזיאון, היה ברור שהחגיגה פשוט מדומיינת, שכן המוזיאון אינו מוכן לפתיחה אמיתית, וייקחו עוד חודשים עד שיהיה מוכן.
למרות ההסכם שחתמתי עם אגם בשם העיר כבר לפני שנתיים שנועד להבטיח תערוכה מכובדת, אין עדיין במוזיאון יצירות בהיקף מספיק ומתקופות שונות. האולם העליון כמעט ריק, חסרים הפסלים הקינטיים של אגם ויצירות נוספות שהיו אמורות לעבור רסטורציה, ואין אפילו הסברים וקטלוג.
האשמה לעיכובים נעוצה כנראה בעיקר באמן, שכולנו מכירים את גאונותו ואת הקושי לעבוד איתו, ומי כמוני מבינה את התסכול של ראש העירייה והצוות המקצועי, אבל את המחיר של "חגיגת פתיחה" שאינה ברמה של תערוכה מקומית, קל וחומר בינלאומית ואת מחיר העיכובים והזמן הרב, משלמים, גם הפעם, תושבי ראשון לציון".
מלשכת ראש העירייה נמסר בתגובה: "אנו לא מופתעים שליאל ב' הייתה כנראה היחידה שלא נהנתה מאירוע פתיחת המוזיאון שליאל א' טרחה כל כך לפתיחתו. אנו מזמינים את הציבור להגיע ולהתרשם ממוזיאון מאיכותו ורמתו הגבוהה".
 
צילום: רון שמחון, ויקטור אוסיפוב

מוזיאון אגם בראשלצ צילום רון שמחון
מוזיאון אגם בראשלצ צילום רון שמחון
חובה לנחנך מוזיאון
דב צור בטקס פתיחת מוזיאון אגם צילום ויקטור אוסיפוב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות