דף הבית / חדשות העיר / הנה באה הרכבת

הנה באה הרכבת

רונן דמארי

מתכנני תוואי הרכבת הקלה והכבדה הציגו השבוע בפני חברי ועדת תכנון ובנייה בעיריית ראשון לציון: מדובר בבשורה משמעותית שתשנה דרמטית את פני התחבורה בעיר ובכלל זה את איכות חיי התושבים. תוואי הקו החום של הרכבת הקלה יחל בבת ים, ימשיך לראשון לציון ומשם לבאר יעקב, רמלה ולוד. סך הכל אורכו של הקו יעמוד על 30 ק"מ ויהיו בו 46 תחנות. בראשון לציון הוא יחל במתחם העסקים החדש- מתחם ה-1000 ומשם יעבור דרך שד' רחבעם זאבי, רחוב לוי אשכול, שד' יצחק רבין, רחוב רוטשילד, הרצל, הכרמל, שד' ירושלים ועד לשכונת נרקיסים. הקו מתוכנן לעבור בשטח מחנה צריפין העתיד להתפנות לטובת אזורי מגורים ותעסוקה ומקשר למתחם בית החולים אסף הרופא.
חברת נת"ע (נתיבי ישראל) מעריכה כי הקו ישמש כ-124 אלף איש ביום ולמעלה מ-17 אלף איש בשעת השיא בבוקר. בעיריית ראשון לציון יודעים שהקו החום אשר יתחבר לקו האדום של הרכבת הקלה ולמעשה לכל גוש דן, צפוי לשנות לגמרי את פני התחבורה בעיר ולשפר דרמטית את איכות חיי התושבים. לכן הצהירה העירייה, ואף קיבלה את ברכת משרד התחבורה, כי היא מוכנה לקחת את המושכות לידיה ולהשיג את המימון באופן עצמאי להקמת הקו החום.
בעירייה מעריכים שמהלך זה צפוי לזרז משמעותית את לוח הזמנים. ההערכה היא שעלות הקמת הקו נאמדת בכ-10 מיליארד ₪. לצורך הקמת הקו, עיריית ראשון לציון תקים תאגיד עירוני בשליטת העירייה ובו יהיו חברות הרשויות אשר הקו עובר בשטחן: רמלה, לוד ובאר יעקב. גיוס התקציב ישען על מימון בינלאומי בלא שהעירייה בפעולותיה האחרות עלולה להינזק מהקמת הקו.
ראש העירייה, דב צור, אמר כי העיר עומדת בפני פיתוח מאסיבי, הן במתחמי עסקים והן במגורים, "העיר צפויה להוסיף לשטחה עוד כמאה אלף תושבים בחמש עשרה השנים הקרובות. כבר היום תשתיות הכבישים בתוך העיר לא עומדות בעומס, מקומות החניה באזורים מסוימים הם במחסור גדול, הכבישים הבינעירוניים עמוסים וגדושים שעות רבות ביממה, והתופעות הללו רק יחמירו. אנחנו לא נוכל לשבת בתחנה ולחכות שהמדינה תיתן מענה. עלינו לקחת את האחריות אלינו ולקדם כבר היום פתרונות של הסעת המונים בתוך העיר".
במקביל לפיתוח הרכבת הקלה, בעירייה מבקשים לקדם גם את חיבור תוואי הרכבת הכבדה בין תחנת ראשונים למשה דיין. למרות המרחק הקצר (כ-6.5 ק"מ) בין שתי התחנות, הן מנותקות האחת מן השנייה.

החשש: רעש
ביום שלישי שעבר התקיימה בעירייה ישיבה שעסקה בנושא תוואי הרכבת העתידי, האמור לחבר את חלקי העיר. במהלך הישיבה קיבלו חברי המועצה סקירה מקיפה במהלכה גילו בין היתר כי מקטע מסוים יעבור על גשר ועלול לגרום למטרדי רעש לחלק מבנייני המגורים בסביבתו.
קדמה לישיבה הצעה לסדר שהגישה חברת המועצה עו"ד ליאל אבן-זהר בנושא, בה ביקשה לקבל את המידע הרלוונטי. בהצעה נאמר בין היתר: "לצערי, תושבי נווה חוף לא קיבלו מידע מסודר ואינם שותפים להחלטה בנושא הזרוע הנוספת של הרכבת הקלה (הקו האדום), האמורה לעבור דרך רחוב כורש והצד הצפוני של שדרות רחבעם זאבי, תוך חצית השכונה לשניים וסיכון ילדים העומדים ללכת לבית הספר והגנים.
תושבי קרית גנים, אשלים ופרס נובל, לא קיבלו מידע ולא שותפו בכך שהרכבת הכבדה המתוכננת לחבר בין משה דיין וראשונים, תעבור דרך כביש 431 ללא שום שיקוע או חפיר. אבקש איפה לפרוש בפני חברי המועצה והציבור את תכנונו המדויק של מסלול הרכבת הכבדה אשר נועדה לחבר את מעויין שורק עם ראשונים ומשה דיין, לבצע תסקיר איכות סביבה (רעש) על חשבון עיריית ראשון לציון, ולאחר קבלתו, נא להציגו בפני חברי המועצה ולהסביר לנו כיצד תשמר איכות חיי התושבים בשכונות הגובלות, ובפרט בבניינים הגבוהים בשכונות אלו, החשופים יותר לרעש, חרף העדר תכנון שיקוע או חפיר של הקו, ומה עשתה או מתכוונת לעשות עיריית ראשון לציון בנושא זה לטובת הגנה מינימלית על איכות חיי תושביה".
לאחר הישיבה מסרה אבן-זהר ל"גל גפן": ״לבקשתי, התקיימה ישיבה בנושא הרכבת והוצגו תוכניותיה לחברי המועצה. כולנו חפצים ברכבות, אבל על העירייה לעשות הכל להפחית רעש ופגיעה באיכות חיי התושבים, אשר יישאו בעיקר הנטל – אלו שבתיהם סמוכים לתוואי הרכבת בכל רחבי העיר. הרכבת הכבדה הועתקה לציר 431, וזה מצוין. אבל בדרך, הרכבת חסכה לעצמה 390 מיליון ש"ח, ולא שיקעה את הקו ליד שכונות המגורים של העיר. התוואי יעבור על גשר ויפריע בעיקר לבניינים הגבוהים של פרס נובל, נווה אשלים, קרית גנים ואירוס, ועל גשרים לא ניתן לשים מחסומים אקוסטיים. אז איפה הייתה העירייה כשתכננו זאת? אנחנו בודקים בימים אלו משמעויות משפטיות של ההחלטה הזו.
עכשיו צריך להבטיח שגם הקו האדום של הרכבת הקלה לא יעבור דרך שכונת נווה חוף, אלא בסמוך לחוף הים ולוודא שהעירייה לא מוכרת את איכות חיי חלק מתושביה לטובת הארכת הקו הזה.
גם בקו הרכבת החום צפויות עוד מהמורות רבות, והרבה שנים של סבל לתושבי מרכז העיר, וחשוב שהציבור ידע ויהיה שותף בהחלטות – כי אחר כך יהיה מאוחר מדי לעצור את הרכבת״.

מלשכת ראש העירייה נמסר בתגובה: "נבהיר לכל, הרכבת הקלה היא הסיכוי הטוב ביותר לתחבורה נאותה בעיר. כולנו עדים לבעיות הקיימות בתחבורה הציבורית הנוכחית ולמשבר ההולך ומחריף בשימוש התחבורה הפרטית באזור המרכז.לכן, הפתרונות של רכבת קלה או מטרו, הם פתרונות העתיד כפי שמקובל בכל עיר או מרכז עירוני ברחבי העולם. נדמה כי במקרה זה חברת המועצה מתנגדת רק בשביל להתנגד, משום שגם הטענות שמעלה אינן נכונות. ראשית אין צורך להזמין תסקיר איכות סביבה מכיוון שהוא כבר הוזמן ובוצע. למעשה לא ניתן לקדם תהליך כזה ללא תסקיר השפעה על הסביבה. התסקיר הוצג והצביע חד משמעית כי אין פגיעת רעש לתושבים המתגוררים בסמוך. התסקיר בחן עשרות נקודות לאורך תוואי וכל הרעשים שנמדדו, נמוכים דרמטית מספי הרעש המותרים. שנית, הטענה שהרכבת חסכה בכסף בכך ששינתה את התוואי הוא לא נכון מהסיבה הפשוטה שהחלופה שהתקבלה הייתה ללא קשר לגובה התקציב, אלא החלופה הטובה ביותר מקצועית. שלישית, לגבי שיתוף הציבור, התב"ע (תוכנית בניין עיר) שמאפשרת את ביצוע הקו, נמצאת לקראת הפקדת התוכנית לעיון והתנגדות הציבור. ככל שתהיה הפקדה של התוכנית, העירייה תציג את התוואי המוצע והערותיה, ככל שיהיו, לציבור. ההליך פתוח להערות והתנגדויות".

 

הדמיה: גוגנהיים בלוך אדריכלים

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות