דף הבית / עסקים בכותרות / מנהגי חינה מרוקאית – איך מארגנים חינה בצורה נכונה

מנהגי חינה מרוקאית – איך מארגנים חינה בצורה נכונה

חינה
צילום: pixabay

כאשר זוג עומד להתחתן, ואחד מהם או שניהם בני העדה המרוקאית, אז לפני שהם נכנסים בברית הנישואין, הם בוחרים לערוך טקס חינה מסורתי, חינה מרוקאית, כפי שהיה נהוג לערוך במרוקו. טקס זה נועד לסמל את תחילת הדרך המשותפת שלהם ביחד, וכן לספק להם ברכה לרגל הנישואים, ברכה לפריון, שפע, פרנסה, ועוד.

כפי שניתן להניח, חינה מרוקאית מאגדת בתוכה מגוון רחב של מנהגים ומאפיינים ייחודים. אלה הופכים את הטקס לייחודי, חגיגי ושונה. יתרה מזו, אלה מבדילים את הטקס מטקסים אחרים, בין אם מדובר מטקסי חינה שהיו נפוצים במקומות אחרים בעולם (דוגמא הודו), וכן מטקסי נישואים רגילים.

לפני שאנחנו נסביר על מנהגים של טקסי חינה מרוקאית, חשוב לציין שלוש נקודות משמעותיות:

נקודה ראשונה, מאחר ואנחנו חיים בתקופה אחרת, ומרבית הזוגות הם מעורבים ולא בהכרח מדובר בשני בני זוג שמגיעים מהעדה, הרי שטקס החינה הוא מעט שונה, יותר מודרני, פחות עם מאפיינים מסורתיים.

נקודה שנייה, את האירוע היה נהוג לחגוג בעבר בבית הורי הכלה. בתקופתנו נהוג לערוך אותו באולם או גן אירועים. הן בגלל האפשרויות, הן בגלל היכולות הכלכליות וכן בגלל היבטים נוספים. מן הסתם, הצוות באולם אמור לדעת כיצד להכין את המקום שיהיה מסודר לקראת אירוע שכזה.

נקודה שלישית, בשביל שהאירוע יהיה מושלם, אז  מוטב להזמין חברת קייטרינג שיכולה לספק לנו שירות לאירועי חינה. לשם כך, אנחנו יכולים להזמין את חברת קייטרינג מאמא שמספקת שירותים למגוון רחב של אירועים, כולל חינות מרוקאיות, עם תפריט בשרי עשיר ומגוון, איכותי, כשר כמובן. הצוות של החברה יעמוד לרשותכם בכל עת וישמח לספק לכם תפריט מתאים לחינה מרוקאית, על פי דרישה.

כיצד מארגנים חינה מרוקאית

בשביל לארגן חינה, יש לדעת את המנהגים המסורתיים שנהוג לקיים באירוע שכזה. כפי שציינו, כיום זה לא כמו בעבר, כפי שהיה נהוג במרוקו, אז היה נהוג שהכלה חוזרת מהטבילה במקווה, ולאחר מכן הזוג חותם על כתובה, חוזה משותף בין המשפחות ולאחר מכן הכלה היתה מקיפה את בית הוריה שבע פעמים. רק אז היו מתחילות החגיגות.

היום זה שונה, מאחר ולפחות חלק מהטקסים שציינו לא בהכרח נערכים לפני החינה. הכלה אומנם הולכת למקווה, אז החינה עצמה היא אירוע חגיגי, לא צריך לחתום על כתובה (אלא בערב החתונה), והכלה גם לא צריכה להקיף את בית הוריה שבע פעמים.

מה כן נהוג לעשות היום בחינה מרוקאית? ראשית, בני הזוג יתלבשו בצורה מסורתית, גם ההורים יתלבשו, מדובר בגלימות צבעוניות, מוזהבות. כפי שהיה נהוג להתלבש בחינות במרוקו.

לצד האוכל שיוגש לאורחים, בין אם מדובר בתפריט הרגיל, שיכלול הרבה מנות מרוקאיות טיפוסיות אך גם מנות אחרות, שמתאימות יותר לתקופה, הרי שיוגשו לאורחים גם הרבה עוגיות מרוקאיות, דברי מתיקה ושתייה חריפה.

במהלך האירוע, תגיש משפחת החתן לכלה סלסלה עם הרבה מאוד תכשיטים, איפור, ערכות טיפוח ועוד, כסוג של מתנה, נדוניה מיוחדת לחתונה. כמו כן, יברכו ההורים את בני הזוג ולאחר מכן, יגיעו האורחים לברך את בני הזוג אשר ישבו במקומם ויקבלו מהם את הברכות השונות. ביום זה נהוג שההורים גם מברכים את האורחים בברכות שונות. הברכה תלווה כמובן בהנחת עיסת חינה על היד, סימן זה יישאר מספר ימים. הכנת העיסה תיעשה בידי אם הכלה.

המקום עצמו יעוצב בצורה יפה, מרשימה, עם הרבה צבעים, קישוטים שונים, מסורתיים, קישוטים שהיה נהוג להשתמש בהם גם במרוקו. יש מקומות שאפילו יביאו ריהוט אותנטי, ספות וכורסאות מרוקאיות, עליהם יישבו בני הזוג, ההורים וכן האורחים השונים.

ברקע, נשמע כל הזמן מוזיקה מרוקאית, בין אם זו מוזיקה ממרוקו ובין אם זו מוזיקה ישראלית בסגנון מרוקאי, או מוזיקה מרוקאית שזמרים ישראלים יצרו במהלך השנים.

לסיום צריך לומר, טקס החינה הוא מיוחד, מאוד מרשים, גם היום בעידן המודרני, הוא יכול לשלב הרבה מאוד אלמנטים מסורתיים לצד אלמנטים מודרניים. אין ספק שבני הזוג ייהנו, אין ספק שהאורחים ייהנו, ואנחנו יכולים להיות בטוחים שגם בני משפחה, אפילו המבוגרים שבהם, אלה שעדיין זוכרים את החינה ממרוקו, יוכלו ליהנות מהטקס כפי שאנחנו עורכים אותו בארץ.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

חקירת היעילות של שמן CBD בהקלה על תסמיני פיברומיאלגיה: סקירה מקיפה של מחקר רפואי

תפריט נגישות