n אור יהודה: לראשונה בישראל | גל גפן
דף הבית / בקעת אונו / חדשות בקעת אונו / אור יהודה: לראשונה בישראל

אור יהודה: לראשונה בישראל

שיטה טכנולוגית חדשה תיושם באור יהודה בפרויקטים להתחדשות עירונית, על מנת להתמודד עם מפגעי רעש מנתב"ג

מבנים בשכונות הדרומיות בקרבת נתבג
תמונה: מבנים בשכונות הדרומיות בקרבת נתב"ג
צילום: עיריית אור יהודה

נמל התעופה בן-גוריון חושף איזורים נרחבים לרעש תעופתי תמידי. אור יהודה היא העיר הגדולה ביותר הנמצאת בקרבת נתב"ג, כאשר שכונותיה הדרומיות הן המושפעות ביותר ממטרד הרעש הנובע מפעילות המטוסים. השכונות הדרומיות נבנו בשנות ה-60-70 של המאה הקודמת והן נמצאות בתחום הרעש האסור למגורים על פי תכנית המתאר הארצית של נתב"ג  (תמ"א 4/2),  שאושרה ב-1997. החל משנת 2016, מקודם תיקון לתמ"א 4/2, המציג תמונת רעש עדכנית שמאפשרת התחדשות עירונית ובנייה חדשה. יחד עם זאת, מהלכי הרגולציה הקיימים לא מתייחסים למפגע הרעש באופן הוליסטי המשלב איכויות עירוניות וחיים מחוץ למתחם הבנוי ולפיכך לא מבטיחים קיום בסביבה ראויה אשר אינה נפגעת ממטרד הרעש.

כיום מקודמת תכנית התחדשות עירונית של השכונות הדרומיות. פרויקטים דומים נקטו צעדים של בידוד אקוסטי, זיגוג כפול וכדומה, אך עד כה לא נמצאו פתרונות לאזורים הפתוחים הסובלים ממטרד הרעש. במסגרת שיתוף פעולה בין עיריית אור יהודה למחלקה לארכיטקטורה בטכניון, חברה עפרה ברוך – סטודנטית לתואר שני במחלקה, בהנחיית האדריכלים דיוויד רובינס ואיתן קימל והחוקר אדריכל יונתן דורטהיימר –  למהנדסת העיר אור יהודה, אדריכלית נוף ליאת בן אבו, כדי לפתח שיטה להתמודדות עם בעיית הרעש.

במסגרת המחקר שעשו, פותחה טכנולוגיה ראשונית לתכנון עירוני שמצמצמת את השפעת הרעש על המרחב הציבורי ועל שימושים רגישים, ומבוססת על העקרונות הבאים:

הפניה של הבינוי בהתאם למקור הרעש כדי להוות מחסום לגלי הקול – תכנון תשתית הבינוי כך שתאפשר יצירת צל אקוסטי על ידי הבינוי.

העברה של פונקציות רגישות לאזורים בעלי הצללה אקוסטית.

מיטוב גובה בינוי כך שיווצר צל אקוסטי אופטימלי ומינימום הדהוד, למשל – תכנון בניין גבוה ומקביל למקור הרעש מהווה מחסום אקוסטי וייצור שטחים מוצלים אקוסטית.

התאמה חומרית וגאומטרית של החזיתות הפונות למקור הרעש. לדוגמה, חזית בנויה מחומר בעל מאפיינים של השתקפות כמו קירות מסך, צריכה להיות בזווית למקור הרעש וליצור זווית החזרת רעש כדי לנתב את הרעש הרחק מהשטח עליו רוצים להגן אקוסטית.

התכנון החדשני נמדד באמצעות תוכנת סימולציה לבדיקת הביצועים מבחינה אקוסטית, ותוצאות הבדיקה הראו כי תכנון הבינוי באמצעות האסטרטגיה שפותחה מספק אזורי "צל אקוסטי" נרחבים יותר בהשוואה למצב הקיים ומביא לירידה בעוצמות הרעש. כלי התכנון יכול לסייע למתכננים הן באיזורים הסובלים ממטרד רעש כיווני משמעותי וברור, כגון נמל תעופה, כביש ראשי, רכבת כבדה וכדומה, והן כחלק מתהליך תכנון הוליסטי באיזורים שאינם סובלים ממטרד רעש באופן מובהק.

לדברי ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט שמובילה בשנים האחרונות מאבק לצמצום היקף הטיסות מעל שטח העיר: "אלפי משפחות באור יהודה סובלות מנזקי הרעש בצורה בלתי נסבלת שחייבת להיפתר. לצד המאבק המשפטי שאנו מנהלים ביחד עם רשויות נוספות לצמצום היקף הטיסות מעל שטחנו, אנחנו גם פועלים ליצירת פתרונות בינוי, שימזערו את עוצמות הרעש".

עוד הוסיפה שוחט כי "שיטת התכנון החדשנית הועברה לאדריכלים שמתכננים כיום את השכונות הדרומיות בעיר כדי ליישם את מסקנות המחקר. המטרה שלנו היא לקדם התחדשות עירונית שמצליחה לא רק לחדש את המבנים הישנים, אלא גם למזער את היקף הנזקים שנגרמים לנו מנתב"ג ולאפשר איכות חיים טובה יותר לתושבים שלנו".

אדריכל יונתן דורטהיימר "מטרת המחקר – לפתח שיטות טכנולוגיות להתמודדות עם אתגרי ערי העתיד. המחקר הנוכחי מדגים את הפוטנציאל הרב הטמון במחקר עיצובי טכנולוגי והשפעתו הדרמטית על חיי התושבים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

אילוסטרציה. צילום: Pixabay

המחבל