n
דף הבית / בקעת אונו / חדשות בקעת אונו / "אני שומע על ילדים שפתחו חרדות בעקבות הקורונה"

"אני שומע על ילדים שפתחו חרדות בעקבות הקורונה"

ישראל בוכריס, צעיר חרדי מאור יהודה, שלומד טיפול רגשי החליט להקדים תרופה למכה, והוציא ספר ילדים שעוסק בהשלכות הנפשיות שיהיו לילדים ביום שאחרי הקורונה

ישראל בוכריס בבית הכנסת 'אור יהודה'
ישראל בוכריס בבית הכנסת 'אור ישראל'
צילום: איתן אלחדז ברק

בשעת ערב מאוחרת אני נפגש עם ישראל בוכריס (30) נשוי לשירן ואב ל- ????  בבית הכנסת 'אור ישראל' באור יהודה. בוכריס סיים בדיוק שני שיעורים שהוא נותן במקום בענייני הלכות ופרשת השבוע. האוכלוסייה הולכת ומזדקנת ובוכריס כרב מקומי, מנסה לשמר את הגחלת. "כשמגיעים לפה מדי פעם צעירים למניין או לתפילות בחגים, הם זוכים ליחס מועדף כי אני רואה בהם את דור העתיד של המקום". בוכריס מספר גם על 'צעיר' אחר בן המקום, אומן בנשמתו שגילף וצייר ציורים מיוחדים שמעטרים את קירות בית הכנסת "הוא כבר בן 95 והוא מגיע כל פעם מרמת גן להתפלל פה".

 

המגפה שאחרי המגפה 

בוכריס מייצג את הדור החרדי הצעיר,  זה שמצד אחד נטוע היטב בעולם ההלכה: הוא למד בישיבות בבני ברק וכותב בימים אלו ספר הלכה בן 1,200 עמודים על סוגיות שקשורות לנידה, ומצד שני בוכריס גם נטוע 'בעולם הכללי' ומפגין פתיחות יחסית. יש לו טלפון לא כשר, הוא מתעניין בתוכניות טבע והשיא הוא ספר ילדים משובב נפש שהוציא לאחרונה ומיועד ברובו לאוכלוסייה כללית. הספר עוסק בנושא החם של הרגע- הקורונה וההשלכות הנפשיות שלה בקרב ילדים ונוער. שמו 'הקורונה של עמית'  (הוצאת 'אופיר ביכורים'). הספר מספר את סיפורו של עמית, ילד בגיל העשרה שגם לאחר חלוף המגפה, "משהו בראשו של עמית דווקא נשאר.." הספר מתאר כיצד עמית גם לאחר תום המגפה ממשיך לשמור מרחק מחברים ובני משפחה, שוטף ידיים אחרי כל הפסקת בבית הספר, ומורח כל ידית באלכוג'ל . בוכריס מסביר: "בהקשר הקורונה אנו מרבים לעסוק בנושאים בריאותיים, כלכליים ופוליטיים אך למגפה יש גם צד נפשי שפחות מרבים לדבר בו". ואכן באוגוסט האחרון דיווחו בער"ן על עלייה של 25% בפניות על רקע נפשי למוקד, ויו"ר וועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון ציינה בתגובה לכך "כי זאת תהיה המגפה שאחרי המגפה וכולנו נידרש לה". בימים אלו כשהאור בקצה המזרק כבר נראה יותר בברור, הספר של בוכריס הוא בבחינת 'להקדים תרופה למכה' תרתי משמע.

 

טיפול נכון

הספר נולד לפני כשנה כאשר בוכריס למד על חרדה ועל אובססיביות, במסגרת לימודי טיפולי רגשי שהוא לומד אצל הרב והפסיכותרפיסט שמחה צישינסקי, חסיד גור שהביא את בשורת הטיפול ההתנהגותי למגזר החרדי. "החברה החרדית מאוד פתוחה לטיפולים פסיכולוגיים, והרבה רבנים לומדים ייעוץ בעניין". כשהקורונה החלה להתפשט והועלם השתנה למול עינינו תוך חודשים ספורים הבין בוכריס את ההשלכות העתידיות "ראיתי כיצד הקורנה עלולה לגרום לנזקים לילדים. תחשוב על זה שכל אורח החיים שלנו משתנה. אין מקומות בילוי ואין בתי ספר מדברים כאלו נוצרים הפרעות דחק ואני רציתי לעלות את זה למודעות".

 

עד כמה אתה נתקל בתופעות מהסוג הזה שאתה מתאר בספר?

"תראה לפעמים אפילו ילדיי שואלים אותי האם להתקרב לאנשים כאלו או אחרים כך שזה נמצא בתודעה". בוכריס שוחח בעקבות הספר עם יועצת חינוכית שסיפרה לו "אני רואה ילדים כמו שאת מתאר בספר. אפילו על הנכדים שלי. ילדים הפכו להיות חלולים בעקבות המצב. פתאום ילדים בני חמש מספרים לי כמה החיים קשים". עוד עדות מעניינת שהוא מביא קשורה לחברה בעבודה של רעייתו "היא סיפרה לאשתי שהיא מכירה ילדים שפוחדים כבר לתת חיבוק לאמא".

בוכריס נולד בקרית גת למשפחה דתית- מסורתית ובעקבות החתונה היגר לאור יהודה, מקום לידתה של אשתו. "אין ספק שיותר תוסס פה מאשר קריית גת".

מבחינת בוכריס הספר לא רק מיועד לבני נוער וילדים, "גם מבוגרים שקוראים את הספר מרגישים חיבור. אחת המוכרות בחנויות הספרים שאני מביא להם את הספר אמרה לי שהספר הוא כמו העץ הנדיב לאנשים שסובלים מחרדות". בוכריס מאמין שעם הטיפול הנכון, גם אנשים שנמצאים בתהומות חשוכים, כמו בתי כלא ובשולי החברה מצבם ישתנה "ההבדל בין אנשים מוצלחים לאנשים שנפלטו מהחברה הוא טיפול נכון". כבן לעדה החרדית הוא מעיד כי "בחברה החרדית יש מודעות לנושא ובחנויות קודש תמצא היום ספרי עזרה עצמית". את עלויות הכספיות הרבות של הוצאת הספר הוא כיסה בעזרת אשתו "היא פתחה למעני את קופת הגמל שלה כך שכל שקל שאני מכניס מהמכירה הולך לכיסוי העלויות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

מימין לשמאל- שבי שמר, משה לארי, ישראל גל. קרדיט צילום- מזרחי טפחות

בזמן שאחרים מתכווצים, בנק מזרחי טפחות ממשיך להתרחב: חנך סניף חדש בקריית אונו

תפריט נגישות