n
דף הבית / בקעת אונו / חדשות בקעת אונו / אל תגידו לא ראיתי: בדיקות ראיה ללא עלות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה בבר-אילן

אל תגידו לא ראיתי: בדיקות ראיה ללא עלות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה בבר-אילן

הקליניקות לבדיקות ראיה ולטיפולים של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה, בפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת בר-אילן, פתוחות לקהל הרחב ומציעות בדיקות ראיה מקיפות, טיפולים באימון חזותי, בהתאמת עדשות מגע רגילות ומיוחדות למגוון בעיות או לקויות ראייה, ואף נותנת מגוון פתרונות אופטיים שיקומיים וכל זאת ללא עלות

ד"ר גוגנהיים, עדי ענתבי ועדי
ד"ר גוגנהיים, עדי ענתבי ועדי עמרם

לקראת חודש מעשים טובים, החלטתי לשתף אתכם הקוראים, בכתבת בריאות המשלבת תרומה לקהילה.

כידוע, הקליניקות לבדיקות ראיה ולטיפולים של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה בבר-אילן פועלות כבר 20 שנה.

את הרעיון לכתבה קיבלתי מרחלי גלבוע-סגנית מנהלית בית הספר, שעדכנה אותי בהתלהבות מה עדין קורה שם ומה התחדש.

מי שיזמו והקימו אותן הם ד"ר מרק גוגנהיים, ד"ר שלמה שריידר וד"ר קנת קוזלו. ד"ר גוגנהיים הוא המנהל האקדמי של הקליניקות שעלה מבולטימור בארה"ב בשנת 2000 בעקבות בנותיו שעלו והחלו ללמוד בארץ. "הייתי אופטומטריסט בבולטימור במשרה פרטית. 

חשבנו כל הזמן לעלות לארץ, אבל לא הייתה לנו הזדמנות. שתי הבנות שלנו החליטו לעלות וללמוד בישראל, ותוך חצי שנה מכרנו אני ואשתי את הבית והמשרד שלנו ועלינו לארץ, ב-2001 כבר התחלתי לעבוד בבר-אילן והקמתי את הקליניקות".

 

צוות הקליניקות
צוות הקליניקות

 

מה הייחוד של הקליניקות? 

"אנחנו מציעים בדיקה מאוד מקיפה שכוללת בדיקה של מצב העיניים וההיסטוריה הרפואית שלהן. זה לא כמו הבדיקות המהירות שנעשות בחנות משקפיים, חשוב לנו לשמוע מהאנשים מה הם מרגישים והאם יש בעיות הקשורות ללימודים, עין עצלה, טשטוש, פזילה, ראיה שונה בלילה ועוד. הבדיקה מאוד יסודית והיא לוקחת בין שעה לשעה וחצי. 

אם מגיע לקליניקה אדם עם בעיות בקרנית והוא צריך עדשות מיוחדות בהתאמה אישית, בחנויות אופטיקה לא יכולים לתת לכך מענה, אבל לנו כן יש מומחה שיכול לטפל בו במסגרת קליניקות מקצועייות שיכולות לתת מענה למגוון בעיות".

איך יכול להיות שהבדיקות ללא עלות? 

"בגלל שמדובר באוניברסיטה ובמחקר אקדמי וקליני, הבאים לבדיקה מתקבלים ע"י סטודנט בשנה הרביעית כשהוא מלווה באופטומטריסט, בעל תואר דוקטור וחבר סגל בית הספר ויחד הם מבצעים את הבדיקה. הסטודנטים בבית הספר לאופטומטריה לומדים תואר ראשון קליני שבסיומו הם נבחנים בבחינה של משרד הבריאות ויוצאים לשוק העבודה כשהם אופטומטריסטים מורשים (בר-אילן היא האוניברסיטה היחידה שמעניקה תואר -B.Sc באופטומטריה).

את ההכשרה המעשית שלהם, שהיא חלק משמעותי מהתואר, הם עושים בקליניקות כשהם פוגשים פציינטים ועורכים להם בדיקות ראיה. זה הופך את התואר שלהם לתואר מעשי ומעניין המשלב אקדמיה עם הכשרה קלינית לצד תרומה לקהילה. בגלל שמדובר באוניברסיטה, הסטודנטים מסיימים עם ידע רב בזכות החשיפה שלהם לעבודה הקלינית בקרב אוכלוסיות שונות. 

מגוון המקרים שהסטודנטים נחשפים אליהם לצד המכשור המתקדם הקיים בקליניקות מבטיח סיוע אמיתי לפציינטים והפניה לטיפול נכון".

האם כל אחד יכול להגיע לאבחון בקליניקות? 

"בהחלט. המקום פתוח לכל אחד. אבחון הוא דבר חשוב ביותר, וכדאי לכל אחד להבדק. לא פעם גילינו אנשים שסבלו מבעיה בעין בטרם הרגישו בה, והגילוי המוקדם הוביל לטיפול נכון. 

אנשים מגיעים מכל חלקי הארץ החל מילדים בני שש ועד מבוגרים בני מאה פלוס"

 

לא חסרים מקרים מרגשים 

כשתגיעו לבדיקות הראיה בקליניקה, תפגשו את האופטומטריסטיות עדי ענתבי ועדי עמרם האחראיות על הפעילות של הקליניקה.

הן מספרות על עבודתן הייחודית: "שתינו בוגרות בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה בבר-אילן, ואחראיות על מערך הקליניקה לבדיקות ראיה.

אנחנו מקבלות כל פציינט שמגיע לקליניקה, ומצמידות לו סטודנט וד"ר לאופטומטריה שלנו. בקליניקה יש מגוון שירותי טיפול בניהולם של חברי הסגל ומדריכי הקליניקה: קליניקה להתאמת עדשות מגע בניהולם של פיליפ פיין ונגה ברומברגר, קליניקה לראיה ירודה, בניהולו של נח רפפורט המטפלת בעיקר באוכלוסיות מבוגרות וקליניקה לאימון חזותי, בניהולו של אבי פארנטאי, בה מבצעים בדיקות גם לילדים, שאחת הבעיות הנפוצות אצלם היא התפקוד הדו עיני שלהם: ילדים שמתקשים בקריאה, בכפל ראיה וכן בעיות של מיקוד ראיה". 

איך קובעים תור?

"הבדיקה מתבצעת בתיאום מראש בלבד. בטלפון 03-5317691/2 או במייל: [email protected] 

רוב האנשים מגיעים לבדיקת ראיה רגילה הכוללת היסטוריה רפואית, בדיקת מרשם, בדיקה תפקוד דו עיניי ובריאות העיניים. המכשור שלנו מתקדם מאוד וניתן לבדוק איתו פרמטרים שונים: שדה ראיה, מיפוי קרנית, לחץ תוך עיני וצילום רישתית 

ישנם מקרים בהם יש אבחנה של ממצאים לא תקינים, הדורשים הפניה לרופא עיניים ולרופא משפחה. כל נבדק בקליניקה יכול גם לרכוש בחנות שקיימת בקליניקה משקפיים, עדשות מגע מסוגים שונים וכן אביזרים אופטיים במחירים מוזלים". 

ספרו לי מקרה מרגש במיוחד?

"יש הרבה מקרים הזכורים לנו שריגשו אותנו במיוחד. למשל, לפני שלושה שבועות, הגיע זוג ששכל את בנם והאישה היא ניצולת שואה. ערכנו בדיקה של ראיה ירודה. הפציינטית כבר נבדקה במקומות אחרים בעבר, ורצתה לקנות מכשיר יקר במיוחד (המאפשר הגדלה לקריאה), שכן כבר לא היתה מסוגלת לקרוא, הצלחנו להשיג לה הנחה משמעותית, וכך היא יכלה לקנות את המכשיר ולחזור ליהנות מקריאה.

מקרה נוסף, זכור במיוחד, כשהגיעה אלינו אישה צעירה בת 36, שהחלה להרגיש טשטוש בראיה. בדיקת חדות ראיה שביצענו ובה ניסינו לשפר את ראייתה לא צלח. רק בצילום רשתית שעשינו, נראתה מחלה ברשתית של העין, שדרשה הפניה לאבחון מיידי. כמובן שמיד הפננו אותה לאבחון אצל רופא עיניים". 

 

"בעדשות מגע חייבים התאמה אישית" 

לא מעט אנשים, ואני ביניהם, קונים עדשות מגע בחנויות הפארם השונות, ללא בדיקה מקצועית של אופטומטריסט. פיליפ פיין, חבר סגל בית הספר ומדריך בקליניקות, המומחה לעדשות מגע מיוחדות, מסביר מדוע זה מסוכן: "כל המכירה של עדשות מגע ללא בדיקה יסודית ואבחון מקצועי של התאמה לפציינט הוא דבר פסול ויכול לגרום לסיבוכים מהותיים". 

למה?

"אם עדשה מונחת לא טוב, לא יגיע חמצן לקרנית, ואם לא נעשה התאמה מקצועית זה יכול להיות מסוכן. עדשות מגע זה גוף זר שנכנס לעין, וצריך מומחה בתחום שיעשה התאמה ראויה וגם יבצע מעקב". 

על עבודתו הוא מספר: "אני מקבל אנשים שיש להם ראיה ירודה מאוד, עקב עיוותים בקרנית. אני מתאים להם עדשות מגע ובונה מערכת שמאפשרת החזרת ראיה מעולה. אני חוזר ואומר לסטודנטים שלי: כל עוד הרשתית תקינה, המדיום האופטי יחסית נקי והקרנית יחסית שקופה, לא משנה איזה בעיות ראיה יש למטופל, כמעט ודאי שהוא יחזור לראות כמעט שש שש בכל מצב". 

מה קורה בטיפול?

"אנחנו שמים לפציינט עדשות ובודקים ומאבחנים קלינית האם זה מתאים לו, ואז מזמינים לו מה שמתאים"

כמה זמן לוקח להזמין עדשות מגע מותאמות? 

"ההזמנה אורכת כשבוע וחצי". 

פיין מסביר שאצל ילדים, נושא קוצר ראיה חשוב במיוחד.

"אנחנו יודעים שככל שהמספר גבוה יותר, הסיכוי שמדובר במחלות המאיימות על הראיה עולה. לדוגמא: אם לילד יש מספר גבוה מ-6, יש סיכוי של 40 אחוז למחלות רשתית, לעומת מישהו עם קוצר ראיה נמוך. לכן, המחלות האלה מסכנות ממשית את יכולת הראיה. יש חשיבות עליונה למנוע ככל שאפשר, את העליה במספר אצל ילדים מגיל שמונה ומעלה. אני עושה את העבודה הזו בהתאמה אישית לכל מטופל בהצלחה מאוד גדולה. 

במחקר גדול התגלה כי אצל 83% מהילדים שמתאימים להם עדשות מגע מיוחדות, יש עצירת עלייה מוחלטת של המספר ו-65% אכן חווים ירידה כתוצאה מהטיפול". 

האופטומטריסט נוח רפפורט, מנהל מרפאת ראיה ירודה, שרוב הפייצנטים שלו הם דווקא מבוגרים, מסביר מדוע יש עלייה במספר המטופלים בראיה ירודה: "אנשים חיים יותר זמן ולכן יש בעיות ניווניות גדולות יותר". 

מהי ראיה ירודה? 

"זו ראיה שלא ניתן לשפרה בעזרת משקפיים רגילים או בהתערבות כירורגית או תרופתית. למעשה לאנשים אלו יש ראיה לא טובה וכתוצאה מכך יש להם קושי בזיהוי פרצופים, קריאת טקסטים וכו'". 

מה ניתן לעשות?

"בדיקה יסודית תוביל להתאמה של אביזרי ראיה מיוחדים כמו: עדשות מיוחדות בצבעים שונים, טלסקופים שמיועדים לצפייה בטלוויזיה, מגדלות שמשתמשים בהם לקריאה ועוד. אנחנו גם מסבירים להם ומלמדים אותם כיצד לנצל נכון את יכולת הראיה שלהם, גם כשהיא כבר חלשה". 

האם מדובר בתהליך מתמשך?

"כן. הבדיקה כוללת גם תרגול של האביזר, וכן אנו מזמינים לתרגול נוסף אם יש צורך בכך". 

האם יש לך עצה שיכולה למנוע מלהגיע למצב של ראיה ירודה? 

"צריך להיות במעקב של רופא עיניים, כי אם מגלים מצב ניווני בעין, לפעמים יש טיפול תרופתי שיכול לעזור ולהאט את החמרת המצב. כמו כן, אסור להתייאש כי יש פתרון לכל מצב". 

 

מגיעים לבדיקות ראיה בכל מקום 

"החשיבות של התרומה לקהילה הולידה רעיון של קליניקה ניידת, שאיתה מגיעים לכל מקום בארץ" מספר הדוקטורנט

 גד סררו, אופטומטריסט מוסמך, מנהל הפרוייקט. ב-2001 הגיע סררו לארץ ממרוקו, למד אופטומטריה בבר-אילן ולאחר נסיון מקצועי שצבר בתחום חזר לאקדמיה.

 

גד סררו
גד סררו

 

"פרויקט הקליניקה הניידת קיים כבר 20 שנה והקליניקה הניידת נתרמה בתרומה של קרן רוטשטיין . זו קליניקה לכל דבר: ניתן לערוך בה בדיקת ראיה עם ציוד חדיש ומקצועי. במשך השנה אנחנו נוסעים לכל מקום בארץ, במטרה להגיע לאוכלוסיות חלשות, ביניהם: ניצולי שואה, אוכלוסיות קשות יום, כפרים בדואים, ישובים ערביים ועוד, שם הטיפול בבעיות ראיה, הוא פחות נגיש. בימים מרוכזים שאנו עורכים אנו מתאימים בנוסף ולפי הצורך גם מסגרות ראיה ללא עלות". 

איך ניתן להזמין את הקליניקה הניידת לאזור מסויים בארץ?

"ניתן ליצור קשר במייל: [email protected] או בטלפון: 054-2124022. במקביל, אנחנו יוזמים פעילות במסגרת עמותות הדואגות לאוכלוסיה הזקוקה לנו. בקליניקה הניידת יהיה צוות של 4-3 אופטומטריסטים מוסמכים על ידי משרד הבריאות, וכן סטודנטים בשנה אחרונה של הסטאז'. בצוות יהיו, לפי הצורך, מומחים שונים המתאימים לאוכלוסייה אליה מגיעים: אם אנחנו בודקים קשישים, יהיה מומחה לראיה ירודה, ואפילו מתרגמים בשפות המתאימות להם, כי חשובה לנו תקשורת טובה ונעימה". 

היכן הייתם?

"הגענו למקומות שונים ומרוחקים בארץ, מהצפון ועד לדרום. וטיפלנו באוכלוסיות מגוונות, בגילאים שונים עם בעיות ולקויות שונות. בימים אלו, לקראת יום המעשים הטובים שיחול בחודש מרס, אנחנו מתכוונים לחדש את פעילות הקליניקה ולתת מענה גם לקשישים ניצולי שואה". 

 

ניידת בדיקות
ניידת בדיקות

 

יש פה תרומה משמעותית לקהילה.

"אכן. התרומה שלנו לקהילה היא המנחה אותנו בפעילות. לצערנו, זה נושא שנוטה לפעמים להיות מוזנח בקרב אוכלוסיות מסויימות, וההידרדרות הבריאותית שנובעת מכך היא משמעותית. 

יש לנו היכולת לתת מענה ופתרון לכל כך הרבה בעיות בתחום הראיה ואנחנו שמחים לגייס את ההתמחויות השונות שלנו לטובת הקהילה. למשל, ילדים שאינם רואים טוב, יחוו קשיים לימודיים ואולי אף הערכה עצמית נמוכה. עצם זה שאנחנו כל כך נגישים, תעודד אותם ואת ההורים להגיע אלינו ולהיבדק וההטבה בראיה תהיה משמעותית. ברור לנו שזה מצב משנה חיים ויש לנו היכולת והרצון לטפל ולשפר כל מטופל".

 

תואר ראשון שני ודוקטורט באוניברסיטה היחידה בישראל

ראש בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה, פרופ' אורי פולת, מסביר על תוכנית הלימודים הייחודית של אוניברסיטת בר-אילן:

"בר-אילן היא האוניברסיטה היחידה בארץ המציעה תואר ראשון מדעי בתחום האופטומטריה והראיה. בבר-אילן ניתן ללמוד גם לתארים מתקדמים מחקריים: תואר שני ודוקטורט. בבית הספר נערכים מחקרים רבים ומגוונים החל מרמת הרשתית ועד לחקר המוח. בסגל האקדמי יש רופא עיניים, אופטומטריסט, שלושה בוגרי חקר מוח ממכון וייצמן, וכן עשרות תלמידי מחקר לתארים מתקדמים".

מה החזון שלך? 

"בית הספר קיים כ- 30 שנה והוא הכשיר כבר מאות בוגרים לעסוק בתחום האופטומטריה ובתחום מדעי הראיה. 

קל למצוא את הבוגרים שלנו והם עוסקים במקצוע בתחומיו השונים. לבית הספר ארבע זרועות עיקריות: 

הפדגוגית: פיתוח-בית הספר לאופטומטריה ברמה בינלאומית, ויש לנו שיתופי פעולה עם אוניברסיטת' ברקלי, ועם האיחוד האירופי. 

המחקרית: מחקרים פורצי דרך גם בתחומים קליניים וגם בנושאי חקר המוח.

הטכנולוגית: אנו שואפים להפוך למרכז ידע ופיתוח של מוצרים מתקדמים בתחום הטכנולוגיה, ויש לנו שיתופי פעולה עם חברות מובילות.

הקהילתית: המחוייבות לקהילה ולבריאותה היא המשימה המנחה אותנו בכל הפעילות המחקרית והקלינית בבית הספר. החזון שלנו הוא לשפר את מקצוע האופטומטריה ולהכשיר ולטפח את מיטב המומחים". 

ההרשמה נפתחת באתר האוניברסיטה

( דנה יופה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תג יחידה צילום דוברות עיריית חולון

שי לפסח לחיילי חולון

תפריט נגישות