n
דף הבית / בקעת אונו / חינוך בקעת אונו / אור יהודה: כשהאקדמיה נכנסת למערכת החינוך

אור יהודה: כשהאקדמיה נכנסת למערכת החינוך

אחד ההישגים של אור יהודה, שזכתה בפרס החינוך הארצי, הוא שילובם של גופי אקדמיה מגוונים שמוטמעים בתכניות הלימוד. כך משפיעים בר אילן, הטכניון, מכללת בית ברל, ועוד רבים על חייהם של תלמידי העיר

פורום YTEK
פורום YTEK

אחת החוליות המשמעותיות בתוכנית האסטרטגית לחדשנות בחינוך באור יהודה, שזכתה לאחרונה בפרס החינוך הארצי, היא שילוב אקדמיה, תעשייה והמגזר השלישי העסקי בעשייה החינוכית בעיר. "אחד הנושאים המשמעותיים ביותר שאני גאה בהם במערכת החינוך העירונית הוא השילוב של גופים כמו אוניברסיטת בר אילן, הטכניון, מכללות בית ברל, סמינר הקיבוצים, מכללת לוינסקי וחברות תעשייה ומוזיאונים בבתי הספר ובגני הילדים", מציינת בגאווה ראש העיר, ליאת שוחט. "כל הגופים הללו מעשירים את עולמם של ילדי העיר לעולם הגלובאלי שאליו הם עתידים לצאת בעתיד הלא רחוק תוך מתן כלים ומיומנויות הנלמדים מחוץ לכותלי בית הספר ו/או הגן. אין ספק כי היכולות הנלמדות תסייענה לבוגרים העתידיים לתפקד טוב יותר בעולם המשתנה של המחר ולקבל החלטות שקולות".

 

דלילה אשכנזי, מנהלת אגף החינוך, מציינת ש "התפיסה העומדת מאחורי שילובם ושיתופם של גופים חיצוניים לתחומי ההוראה והלמידה, נשענת על עקרונות של 'פדגוגיה מוטת עתיד', שתכתליתה לספק מענה פדגוגי בהווה לדרישות ולהשפעות הנגזרות ממגמות כלליות וחינוכיות עתידיות. תפישת הפדגוגיה מוטת עתיד  נועדה לסייע למערכת החינוך להתמודד עם אתגר הרלוונטיות של החינוך במציאות משתנה המובילה לעתיד שונה ובלתי ידוע, והיא מבוססת על עקרונות פדגוגיים המשפיעים על דרכי למידה, מיומנויות נדרשות, שינויים במערכת החינוך והטמעת סביבות ארגוניות וטכנולוגיות מאפשרות שכוללות מרחבי למידה חדשניים".

ליאת שוחט ודלילה
ליאת שוחט ודלילה

 

אז מי הם אותם גופים שפועלים במערכת החינוך העירונית ומהם שיתופי הפעולה שמתקיימים?

המרכז לרובוטיקה– הטכניון , הפקולטה להנדסה ביורפואית -הטכניון , בית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן (Y-TEK).

 

בשנת 2017 הכריזה עיריית אור יהודה על הצטרפותה לתוכנית מהפכנית בחינוך "עיר המח"ר" ה-STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) שמטרותיה הן העלאת מוטיבציה ללימודי מתמטיקה ומדעים באמצעות 'טכנולוגיה מעשית' המשלבת רובוטים שתכליתם לשפר את ההישגים הלימודיים במדעים ובמתמטיקה,  תוך יצירת רצף לימודי מתפתח מגילאי גן ועד לתיכון. התוכנית פועלת בבתי ספר בעיר – היסודיים והעל יסודיים, ומהשנה הצטרפו לתוכנית עשרה גני ילדים.

 

פורום מנהלים
פורום מנהלים

אוניברסיטת בר אילן  – "חושבים שפה"- מכון חדד – בליוויה של פרופ' רחל שיף

 העירייה פועלת לקידום והעצמת לימודי השפה העברית בעיר שהתברכה באוכלוסייה רב עדתית ומגזרית. התכנית החלה משנת 2007, ופועלת כיום בחלק מגני הילדים ובכל בתי הספר היסודיים הממלכתיים והממ"ד בכיתות א-ו. התוכנית מתמקדת בפיתוח מיומנויות לשוניות, קריאה וכתיבה. בנוסף, העירייה רואה חשיבות רבה ביצירת שותפויות בין אגף החינוך העירוני, בתי הספר והורים בקיום ערבי עידוד קריאה, הרצאות, פרויקטים עירונים – תחרות הקורא הצעיר ועוד.

 

המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך  – Israel Center for Education Innovation

ארגון חינוכי ייחודי שהוקם במטרה לגשר על פערים בכל הנוגע לכישורי שפה בדגש בקרב תלמידים מקהילת יוצאי אתיופיה בישראל. התוכנית הייחודית שפותחה ופועלת בעיר בביה"ס היסודי סעדיה גאון- ממ"ד מחזקת את התרבות הפדגוגית וכישורי השפה, תוך מתן דגש למנהיגות קהילתית והתמקצעות של הצוות החינוכי.

 

מכללת בית ברל – ביסוס וקידום מו"פים בית ספרים

השנה החלו שיתופי פעולה עם מכללת בית ברל במטרה להקים צוותי מו"פ (פיתוח מקצועי) בתוך בתי הספר כאשר גולת הכותרת היא הצמחת קהילות לומדות ברמה העירונית. הרעיון הוא לקיים מפגשים מקצועיים באווירה אינטימית, יצירתית עם חשיבה משותפת, קידום שיח חינוכי מקצועי המבוסס על אמון שקיפות והדדיות בין עמיתים למקצוע, ביסוס תכנית בית ספרית שהינה בהלימה לתוכנית האסטרטגית החינוכית היישובית, קידום שותפות חינוכית עם מוסד אקדמי ויצירת מודל עבודה-למידה חדשני וקידום מתודולוגיית למידה שיתופית מבוססת חקר פעולה באמצעות למידת עמיתים.

אקדמיה עם מנהלים
אקדמיה עם מנהלים

 

 

חדש בתשפ"א – שת"פ עם סמינר הקיבוצים – אור יהודה מקדמת תכנית להסבת אקדמאים

אור יהודה מצטרפת, יחד עם עוד 10 רשויות בארץ, לתוכנית להסבת אקדמאים להוראה באור יהודה בהובלת אגף החינוך, הפיקוח ומכללת סמינר הקיבוצים. ייחודיות התוכנית הותאמה במיוחד עבור האקדמאים שילמדו  בעיר ועבור עתיד החינוך בעיר – כי חינוך עושים יחד ובבית.  תכני התוכנית תואמים את החזון החינוכי האסטרטגי של העירוני, והיא תכשיר את המוסבים להוראה דיפרנציאלית על מנת לתת מענה ממוקד לכל ילד. התוכנית תתרחש בחלקה הארי באור יהודה על מנת ללמד את המוסבים בקמפוס בעיר כדי שיוכלו להיות מורים מבוססי מקום וזהות. עם השלמת תכנית ההכשרה, תוענק תעודת הוראה מטעם סמינר הקיבוצים המוכרת על ידי משרד החינוך. הלימודים מקנים תעודת הוראה המוכרת על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה, וכוללת מלגת שכר לימוד של משרד החינוך ומפעל הפיס בסך 10,000 ₪ לעומדים בתנאים והלוואה מותנית של משרד החינוך בהיקף של 5,800 ₪ לעומדים בתנאים.

מכללת לוינסקי – הכשרת חותמיסטים להוראה

תכנית חותם מגייסת, מפתחת ומכשירה אקדמאים בעלי חזון וכישורי מנהיגות להוראה משמעותית ומעוררת השראה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל בעזרת השותפות בין משרד החינוך, ג'וינט ישראל וקרן נעמי. באור יהודה משולבים מורי חותם רבים, בבתי ספר יסודיים ובעל יסודיים. ב'יובלים' הנחשב למוסד דגל ברמה הארצית,  מועסקים למעלה מ-30 מבוגרי התוכנית!

מרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה

מעורבות המוזיאון בחיי הקהילה בכלל ובמערכת החינוך בפרט בעלת חשיבות רבה. לאור זאת, העירייה יזמה פרויקטים חדשים עם מרכז מורשת יהדות בבל במטרה להרחיב את אופקיהם של התלמידים, תוך שהם עוברים חוויה מוזאלית.

  • פרויקט "ילדות במעברה" – במסגרת לימודי לשון ושפה של שכבת כיתות ד' בעיר.
  • פרויקט "אור יהודה שלי"- במסגרתו מגיעים למוזיאון תלמידי כיתות ה', כהשלמה ויזואלית להכנה לחידון העירוני בנושא: "מורשת אור יהודה".
  • פרויקט "מוזיאון למען הקהילה"- במסגרתו מאמץ המרכז מאות תלמידים הלומדים בעיר, במטרה לחשוף בפניהם תרבות עשירה ומגוונת, המשלימה את התכנים הנלמדים בבתי הספר ובמועדוניות.
  • מוזיאון מטייל – שמגיע למוסדות החינוך בעיר.

 

מרכז מורשת יהדות לוב – פרלמנט הילדים אימץ את המוזיאון

כחלק מהתוכנית האסטרטגית של העיר, נבנתה תוכנית הכוללת ביקורים של תלמידי הפרלמנט העירוני במרכז מורשת יהדות לוב. במהלך הביקורים נחשפים התלמידים לתרבות ולמסורת של יהדות לוב. התלמידים התחקו אחר שורשי העדה מתוך משחק חוויתי וחידונים שנערכו על ידי מתנדבי המוזיאון. אירוע השיא של המפגשים היה מפגש ראיונות עם ותיקי העיר, יוצאי העדה, ששיתפו בסיפורי הקמתה של העיר אור יהודה, על הקשיים ההתחלתיים, ועל חוויות ילדות מתוקות. התלמידים זכו להכיר פן חדש של העיר, להתחבר אל המקום בו הם נולדו, לפתח זהות מעמיקה ששורשיה אי שם ב-1948 עם העליות הראשונות שהגיעו לעיר.

המרכז לחינוך סביבתי חירייה

המרכז לחינוך סביבתי חירייה הוקם בשנת 2007 בפארק המחזור חירייה ומשמש כזרוע החינוכית של איגוד ערים דן לתברואה. המרכז עוסק בחינוך והסברה בנושאי פסולת ותרבות הצריכה. עיריית אור יהודה עובדת עם המרכז באופן שוטף, הן בביקורי תלמידים ללמידת נושא הפסולת והן בתוכניות חינוך סביבתי המבוצעות ע"י מח' הדרכה של המרכז.

חברות תעשייה "בית אלטמן" ו"מדלינק" באור יהודה

בית אקשטיין, בשיתוף פעולה עם חברות "בית אלטמן" ו"מדלינק" שבאור יהודה מקיימים פעילויות בית ספריות משותפות. עובדי החברות קיימו יום ספורט, שכלל בין היתר, פעילות מאתגרת o.d.t . בנוסף, חולקו לנבחרת הכדורגל חולצות ממותגות שהובילו לגאווה בית ספרית.

 

גופי התנדבות חברות הייטק ותעשייה בחמש מועדוניות באור יהודה

אחד מיעדי מערכת החינוך, הוא להעצים ולהעשיר את עולמם של ילדי המועדוניות בתחומים רבים, בין היתר, בתחומי האומנויות, המדעים, הטכנולוגיה ועוד נכונו להם הפתעות רבות השנה. בין הגופים המתנדבים: חברת הייטק- מיקרו פוקוס hp,  החברה מאמצת את חמש המועדוניות בעיר וחבריה שותפים למגוון הפעלות, כגון: סרט פופקורן, קריוקי, פעילויות יצירה ככל העולה בדמיונם של המתנדבים. עובדי חברת נתיבי ישראל -חברה לתשתיות תחבורה.  חברת אליין טכנולוגיות -חברה לפיתוח תרופות ושיווק ויישור שיניים שממוקמת באזור התעשייה באור יהודה. עובדי משרד הביטחון – אגף משפחות הנצחה ומורשת שיושבים בתל השומר מאמצים ומפעילים את ילדי המועדוניות בתחנות יצירה, פינת קוסמים ושולחנות צביעה ואיפור. בנק לאומי בשיתוף ילדי חט"ב יובלים באור יהודה הגיעו לשמח את ילדי המועדוניות בחנוכה. מוזיאון לאומנות ע"ש ״נחום גוטמן״ שבשכונת נווה צדק בתל אביב אירח את ילדי המועדוניות בתערוכה ״חנוכייה לי יש״.  כ-20 מחניכי מכינת ארז בעיר התנדבו במועדוניות במהלך פעילויות חג חנוכה.

(הכתבה בשיתוף עיריית אור יהודה)

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

ניידת צקלאקה צילום דוברות משטרת ישראל

זה היה מהיר: נעצר חשוד בתקיפת החייל ברמת גן

תפריט נגישות