n
דף הבית / בת ים / צרכנות בת ים / אחד הדברים החשובים: מהי ריבית משכנתא

אחד הדברים החשובים: מהי ריבית משכנתא

רכישת דירה או בית מגורים היא עבור הישראלי הממוצע העסקה הפיננסית המשמעותית והגדולה ביותר שהוא יעשה במהלך חייו. רכישת דירה ראשונה מוסיפה למשוואה הזאת גם את ההלוואה בסכום הגבוה ביותר שאותו רוכש דירה ייקח אי פעם ממוסד פיננסי כל שהוא.

משכנתא
צילום: FREEPIK

מדובר בהלוואה בסדר גודל של מאות אלפי שקלים לכל הפחות ומיליון שקלים ויותר במקרה שעלות הבית שנרכש היא גבוהה יותר. ההלוואה הזאת ניתנת כנגד העמדת הדירה כעירבון שימומש אם הרוכשים לא יעמדו בהחזרי ההלוואה, שהכינוי השגור שלה בפי כל הוא משכנתא. מהם התנאים לקבלת משכנתא לרכישת דירה? מהי ריבית משכנתא ומה המשמעויות שלה? היכן אפשר לקבל משכנתא בתנאים הטובים ביותר? כל התשובות בשורות להלן.

 

תנאים לקבלת משכנתא לרכישת דירה

על מנת לקבל משכנתא לרכישת דירה, על הרוכשים לעמוד בכמה וכמה תנאים. עם התנאים העיקריים לצורך העניין, אפשר למנות את גובה ההכנסה של הרוכשים, את עצם קיומה של הכנסה קבועה ואת תקינות הפעילות של הרוכשים בחשבון הבנק. אם לרוכשים אין הכנסה חודשית קבועה שניתן להוכיח אותה, הם פשוט לא יקבלו הלוואת משכנתא. העמדת הדירה כערבות איננה מספיקה, אלא הרוכשים חייבים להיות בעלי כושר החזר. גובה ההכנסה, לעומת זאת, חשוב על מנת לקבוע את גובה ההחזר החודשי הצפוי, מה שמשפיע על גובה המשכנתא האפשרי. על פי הקביעה של בנק ישראל, ההחזר החודשי לא יעלה על מחצית ההכנסה החודשית. ככל שההכנסה הזאת נמוכה יותר, כך ההחזר האפשרי יהיה נמוך ומכאן – גם גובה ההלוואה הרצוי. זאת הסיבה שלעיתים המלווים מאשרים סכומי משכנתא נמוכים מאלה שרוכשי הדירה בקשו מלכתחילה.

 

מהי הריבית על המשכנתא

ריבית המשכנתא היא הריבית שהמלווה ישלם תמורת הסכום שהוא לווה. ריבית משכנתא מורכבת מריבית הפריים ומהתוספת שהבנק הוסיף עליה. שני סוגי הריבית המקובלים הן ריבית משתנה וריבית קבועה. ריבית משתנה היא ריבית משכנתא שתשתנה ככל שריבית הפריים תעלה או תרד. ריבית קבועה היא ריבית שלא תשתנה לכל אורך חיי המשכנתא. ריבית מהסוג הזה היא מלכתחילה גבוהה יחסית והיא מגלמת את כלל הסיכונים שהמלווה לוקח על עצמו בעצם הענקת הריבית הקבועה. לאחר שנקבעה שיטת הריבית וההצמדה, מחבר הבנק את כל הסכום כולל המשכנתא המקורית והריבית הצפויה ומחלק את הסכום למספר תשלומים לאורך תקופת ההלוואה. אם מדובר בעשרים שנה, יחולק הסכום שהצטבר למאתיים וארבעים תשלומים.

דבר חשוב שכדאי לדעת הוא שריבית משכנתא איננה דבר קדוש ואפשר בהחלט להתמקח ולהשוות מחירים. לרוב הריבית משקפת את הסיכון שהמלווה לקח על עצמו. בנוסף, הריבית משקפת את האיכות של הלווה – גובה ההכנסה שלו והעדר בעיות אחרות כגון פיגור בהחזרי הלוואות קודמות, הליכי הוצאה לפועל וכיוצא באלה. חשוב להתמקח כי גם הורדה של עשירית האחוז, פירושה הפחתה של אלפי, ואולי עשרות אלפי שקלים בהחזרי המשכנתא לאורך השנים. רוכשים דירה? רוצים להתעניין במשכנתא? צרו קשר כעת והמומחים של טפחות יסייעו לכם וילוו אתכם לאורך התהליך עד לסיומו המוצלח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

תמונה של WhatsApp‏ 2023-09-10 בשעה 00.27.03

המדף של בתי עם מוצרי ניקיון לפסח: באתי, בדקתי, המלצתי!

תפריט נגישות