דף הבית / ייעוץ / שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה

שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה

שאלה

בתיה שלום, אני אם לתאומות בנות שלוש, אחת מהן אוהבת להיות במרכז העניינים ותופסת את מקום אחותה. כואב לי לראות את בתי עומדת מהצד, למרות שבמריבות ביניהן, היא זאת שמושכת בשיער, מרביצה ודוחפת את אחותה. איך למנוע החמרת המצב בבית.

 

תשובה

תאומים נולדים לתוך עולם שונה בתכלית מילדים יחידים. קינאה אצל אחים היא צורך ודרך להבעת רגשות. אצל תאומים הקנאה מאפשרת לבטא את הנוכחות בעולם והפגנת שליטה מול האחר, ובעיקר מהווה צורך פנימי של כל אחד להיפרד ולהגדיר את עצמו כבעל אישיות ייחודית.

בתך חשה שאחותה תופסת את מקומה ואולי אף שאחותה אהובה ומועדפת ממנה, וכתגובה היא נוהגת כלפיה באלימות. לכן, בכל ניסיון "השתלטות", החזירי אותה למקומה בעדינות, דרך אמירה חד משמעית, שחשוב לך לשמוע גם את אחותה, אל תאמרי לה שתפסיק מייד או שלא תתערב, כי זה עלול להחמיר את היחסים ביניהן. מידי פעם תשאלי קודם את התאומה "השקטה" יותר ותפני אליה ראשונה ואח"כ לאחותה. הזדהותך עם התאומה החשה קינאה עלולה ליצור אצלה תחושת נחיתות ותלות, עלייך להיות קשובה לשני הצדדים ולקבל את המריבה כצורך התפתחותי. חשוב לזכור, שלמריבות חשיבות מכרעת בהתפתחות האישיות הייחודית של כל אחת מהן. אחת הדרכים להפחתת הקנאה ולנתינת מקום לכל אחת מבנותייך היא הפרדה ביניהן במסגרות החינוכיות, בבילויים אישיים עם כל אחת מהן ובהתייחסות נפרדת. הורים לתאומים הם בעלי תפקיד מכריע בעבודה על הנפרדות הפסיכולוגית של ילדיהם.

שאלה

לבעלי קשר הדוק עם משפחתו במיוחד לאור העובדה שהוא בן יחיד בין ארבע אחיות. הקשר שלי עם משפחתי פחות קרוב. לאחרונה הקרבה נראית לי מוגזמת, אני אף מרגישה שהוא מעדיף אותם על פני ועל פני ילדינו. כשאני מעירה לו הוא טוען שלעולם לא אבין את הקשר בגלל הריחוק שלי ממשפחתי. מה לעשות?

תשובה

מערכת יחסים עם המשפחה המורחבת אינה פשוטה, אין כללים מנחים להגדרת מערכת יחסים מאוזנת. עלייך לבדוק את מידת הקרבה. למשל, האם בעלך נמצא אתם על חשבון זמנכם או ישנה התערבות יתר מצדם בחייכם, אזי הקשר הדוק מידי.  קשר קרוב הוא דבר נפלא, אך בדרך כלל מעורבות יתר עם בני המשפחה המורחבת מצביעה על מעורבות מעטה עם בן הזוג. להערכתי, הקשר הקרוב של בעלך עם משפחתו מאיים עלייך. כדי שהדברים ישתנו עלייך לשוחח אתו על השפעת הקשר עליכם. הבהירי לו שאינך מבקשת להפנות להם את הגב או להרחיקו מהם, אלא שיקדיש יותר זמן לך ולילדים והדגישי שזה לא קשור למשפחתו אלא לקשר ביניכם. בדקו יחד כיצד ניתן לחזק את מערכת היחסים ביניכם כדי שבעלך יזדקק פחות לשהות עם משפחתו. גם אם ישנה סיבה חשובה וברורה לקשר של בעלך עם משפחתו המורחבת, את וילדייך צריכים להיות במקום הראשון.

שאלות למדור נא להפנות לבתיה בר-שביט
[email protected], טל: 6899298 – 054

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות