דף הבית / ייעוץ / שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה

שאלות ותשובות בנושא זוגיות ומשפחה

בתיה בר-שביט
יועצת זוגית ומשפחתית, .A.M בייעוץ חינוכי

שאלה

בתיה שלום, לאחרונה הובחנה אצל בעלי בן ה-38 מחלת הסרטן, אנחנו הורים לשלושה ילדים בגילאים: 5, 7 ו-11 ומתלבטים האם ומתי לספר לילדים ובכלל איך לעשות זאת, קשה לי מאוד עם שם המחלה, האם כדאי לנקוב בשמה? ואיך להתייחס לתופעות הלוואי במהלך הטיפולים?

תשובה

התמודדות עם מחלה של הורה הנה קשה עבור המשפחה כולה, הורים מעוניינים באופן טבעי להגן על ילדיהם ולמנוע מהם כאב, פחד ועצב. חשוב לספר לילדים על המחלה ולהתאים את ההסברים לגילו ולהתפתחותו, בשיחה הראשונה אני ממליצה לספר לכולם יחד כדי להעביר מסר שאתם משפחה וההתמודדות היא של כולם יחד. יש לערוך את השיחה כאשר אתם מרגישים מחוזקים יותר, באווירה רגועה, בפשטות ובצורה עניינית והעיקר ללא דרמה. עליכם לשדר אופטימיות ולאפשר לילדים לשאול שאלות וכמובן לענות. במהלך הטיפולים רצוי להסביר לילדים שתופעות הלוואי כמו הקאות או התקרחות הן חלק מהטיפול ומלמדות על כך שהטיפול משפיע. בגילאי הגן והכיתות הראשונות ביסודי לא הייתי ממליצה לנקוב בשם המחלה, אך להסביר שהמחלה שונה מהמחלות שהם מכירים, המחלה אינה מדבקת, אך אבא ייעדר מהבית ויהיה זקוק להרבה מנוחה ועזרה מכל בני המשפחה. קרוב לודאי שבגיל 11 כבר יודעים על המחלה, אך לא תמיד המידע שיש בגיל זה הנו מידע אמין ונכון ולכן חשובה התקשורת הפתוחה והישירה עם בני העשרה. זכרי, כי אתם ההורים מכירים הכי טוב את ילדיכם, אין מרשם שנכון לכולם, כל ילד שונה ממשנהו ולכל משפחה אופי משלה ורק מתוך היכרותכם את ילדיכם תצליחו למצוא את הדרך הנכונה לכם ולהם.

שאלה

בתיה שלום, בני בן 9 לומד בכיתה ג'. קשה לו לזכור, הוא לא זוכר מה המורה אמרה בכיתה, מה למד במקצועות השונים ובכלל הוא לא בעניינים. כיצד לעזור לו?

תשובה

ישנן סיבות רבות לקשיים של ילדים בלמידה. לעיתים ישנו גורם מרכזי אחד לקושי ולעיתים מספר גורמים. כאשר הקושי הנו אובייקטיבי עלולה להיות פגיעה גם בדימוי העצמי של הילד. חשוב לאתר את הקושי ולאבחן את הסיבות לבעיה בעזרה מקצועית. יתכן שקשיי הזכירה של בנך קשורים לקשיי קשב וריכוז הנובעים מקשיי קליטה ועיבוד של החומר הנלמד או שקשייו נובעים מקשיים רגשיים, לעיתים למוטיבציה יש קשר ללמידה ולזכירה. יתכן מצב שבו ילד לא יזכור את חומר הלימוד ואת הנאמר בכיתה, אבל יזכור מצוין שמות שחקנים, מכוניות ועוד. עלייך לעזור לבנך למצוא דרכים לזכור טוב יותר דרך אסטרטגיות למידה ודרך התארגנות נכונה של הלמידה. חשוב ביותר לשתף פעולה עם הגורמים בביה"ס. זכרי, כי אבחון מוקדם וממוקד שבעקבותיו טיפול מתאים, המשלב לעיתים היבטים שונים, ימנע תסכול וכעסים.

שאלות למדור נא להפנות לבתיה בר-שביט [email protected], טל: 6899298 – 054

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות