n
דף הבית / ראשון-לציון / ראשון לציון עסקים מומלצים / קוד לבוש בעבודה: ההיגיון מאחורי השיגעון

קוד לבוש בעבודה: ההיגיון מאחורי השיגעון

ברוב מקומות העבודה בארץ, ובמיוחד במדינות המערב כגון אירופה וארצות הברית, נהוג לדרוש קוד לבוש מסוים. המטרה היא לא להתערב בבחירות האופנתיות שלכם ולקבוע לכם מה ללבוש; אלא להגיע למקום העבודה בצורה מכובדת ככל האפשר

employees
צילום: pexels.com

במדינה חמה כמו ישראל, לעיתים נראה קצת מגוחך (ולעיתים אף פולשני) לדרוש מהעובדים להגיע לעבודה עם קוד לבוש מסוים. אחרי הכול, הטמפרטורות כאן לא תמיד ידידותיות לאדם, בטח שלא בימות שרב לוהט. מצד שני – כשמבינים את ההיגיון מאחורי הדרישה, פתאום הדברים מתחילים להתבהר.

"קוד לבוש במקומות עבודה צריך לשמור הן על רשמיות מצד אחד, והן על נוחות מרבית מצד שני" – אומרים בבית האופנה לגבר יוסי בן נון. "לכל מקום עבודה יכול להיות קוד לבוש שונה ועצמאי משלו, אבל ברוב המקרים יש סטנדרט מינימלי כלשהו שמשותף לכולם".

הנה כמה כללי אצבע שכדאי לזכור בנוגע ללבוש במקומות עבודה.

אתם לא בחוף הים

בדיוק כפי ששפת גוף משדרת מסרים, בין שנרצה בכך ובין שלא, כך בדיוק פועל גם המראה החיצוני שלנו. הבגדים שלגופנו משתתפים ב"תשדורת המסרים" הזו.

מי שמגיע לעבודה עם מכנסיים קצרים, גופייה וכפכפים, עלול לתת לעובדים האחרים (ולבוס) תחושה שהוא הגיע לעוד יום של הנאה בחוף הים. התחושה הזו אולי מוטעית, כי למרות הביגוד באתם לעבוד וזה בהחלט מה שאתם עושים; אבל מראה עיניים משפיע רבות על התחושה ועל האווירה, וביגוד קצר מדי משדר את המסר הלא נכון.

הדברים נכונים על אחת כמה וכמה בריאיון עבודה. איש לא היה מעז להגיע לראיון עבודה בגופייה וכפכפים, מפני שברור מייד איזה מסר (מזלזל) זה עלול לשדר לצד השני. אז אם זה לא טוב לריאיון עבודה, אי אפשר לצפות שזה יהיה טוב במקום עבודה. גם אם אתם עובדים שם כבר במשך שנים, אל תתנו לאחרים להרגיש שבאתם ליהנות – בעוד שכל השאר באו לעבוד.

מראה מכובד מכבד גם אתכם

לא כולם רוצים וצריכים לראות חלקי גוף של עמיתיהם לעבודה, בטח שלא בזמן העבודה. מעבר לכך שזה פשוט עלול להסיח את הדעת, ואף להיות בעייתי בקרב אנשים שומרי מסורת ודת, זה לא מכבד אתכם ולא את מקום העבודה.

למזלנו, בישראל החמה והלוהטת לא צריך להגיע לעבודה עם חליפה ועניבה, כמו שנהוג במקומות מסוימים בעולם. חולצת טי פשוטה, מכנסיים ארוכים ונעליים – בהחלט מספיקים כדי לתת את הרושם הנכון. בחברות מסוימות ייתכן שיש קוד לבוש קצת יותר קפדני, כגון נעליים סגורות בלבד (ולא סנדלים, גם אם מדובר בעונת הקיץ). זה נכון על אחת כמה וכמה אם תפקידכם מחייב אתכם לפגישות עם לקוחות, מנהלים ושאר גורמים פנימיים וחיצוניים.

אם אתם חדשים במקום העבודה, בררו מראש האם יש קוד לבוש מסוים ומה אתם נדרשים ללבוש ביומיום. זה יחסוך לכם כאבי ראש בהמשך.

למעסיק מותר לדרוש קוד לבוש

החוק בישראל מאפשר למעסיק לדרוש מעובדיו להגיע בקוד לבוש מסוים, אבל זה לא אומר שמותר לדרוש כל דבר עלי אדמות. בתי המשפט בישראל כבר נדרשו לסוגייה הזו, וקבעו שיש לשמור על מידתיות. יש לאזן בין דרישות המעסיק לבין הפגיעה הפוטנציאלית בעובד.

למשל, נקבע כי אין זו אפליה לדרוש ממלצר ללבוש חולצה עם שרוולים ארוכים – כאשר ידיו מכוסות בקעקועים. זוהי דרישה סבירה ומידתית, שלא מפרה את זכויות העובד ולא את זכות המעסיק לדרוש הופעה מקצועית.

באותו אופן, לא יעלה על הדעת שמעסיק יבקש מיהודי דתי לבוא לעבודה בלי כיפה, או לדרוש מאישה מוסלמית להגיע בלי כיסוי ראש (במידה שזה מנהגה הקבוע). כל מקרה הוא לגופו, גם אם מדובר בפריטי לבוש בזיקה לדת או מוצא אתני מסוימים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

נורית בר. צילום: מלי אפרתי

"אנשים אמרו לי שהם לא סובלים ספורט. הם רק באו אליי והתאהבו"

תפריט נגישות