דף הבית / כללי / פרשת "ראה", הצדקה כשלב בדרך לצדק

פרשת "ראה", הצדקה כשלב בדרך לצדק

מתוך חמישים וחמש המצוות המופיעות בפרשה, בולטת מצוות הצדקה. שלושה פסוקים שלמים עוסקים באביון מזוויות שונות.
מכיוון שכך, ברור עד כמה מצוות הצדקה הינה עמוד תווך בחברה היהודית, אך קיימות פה שתי שאלות מרכזיות.
האחת הינה על הסדר. סביר שבעולם יהיה עוני ולא יחדל אביון, אחר כך האדם מזהה אביון הקרוב אליו – "כי יהיה בך אביון", ולבסוף הברכה אם נזכה לה היא: "אפס כי לא יהיה בך אביון,. זה הסדר הלוגי של החיים. מדוע בפרשה הסדר הפוך באופן מובהק? שאלה שניה, הינה ההקשר שבכל פסוק לארץ ישראל. הרי העוני הוא ענין אוניברסלי וקיים גם בגלות, מדוע התורה מחברת זאת לארץ כאילו זו מצווה התלויה בארץ?
חלק מהמפרשים מסבירים כי מדובר על מצבים רוחניים שונים של ישראל. המצב האוטופי הינו כשאין עוני בישראל וזאת כשמקיימים רצונו של מקום ואילו כאשר לא, נגזר עלינו העוני וההתייחסות אליו במצוות הצדקה. תפיסה זו לא מסבירה את הסדר ההפוך המופיע בפרשה, בנוסף מה ההקשר בין הצדקה דווקא לארץ
ישראל?
נראה לי כי כדי לענות על שאלות אלו נכון לבחון את מהות המצווה והקשר שלה לארץ ישראל ומקומה כאן לאחר הכניסה לארץ ומצוות המעשרות והשמיטה.
הצדקה הינה מהשורש "צדק". נתינת צדקה אין פירושה מעשה יוצא דופן ומיוחד. מהות הצדקה הינה חזרה במעט למצב הצדק הבסיסי.
עם ישראל נכנס ומתנחל בארץ ישראל וזוכה להתפרנס ממעשה ידיו. מצב יסוד זה שקיים בארץ ישראל בלבד לאחר שכל השבטים זוכים בנחלות מאפשר לכולם שוויון הזדמנויות מלא. על זה מדבר הפסוק הראשון – "אפס כי לא יהיה בך אביון". אולם למציאות הגיון משלה, ולמרות שמתחילים מאותה נקודה, יש אנשים שמתעשרים ויש את אלו שאיבדו את נכסיהם. את אלו מצווה עלינו התורה לזהות באופן פעיל – "כי יהיה בך אביון". התורה מצווה על "פתוח תפתח את ידך לו" עלינו לפתוח את ידנו לעני אך גם לעצמנו. עלינו לזכור שפעם אנו למעלה ופעם למטה. כאשר אנו נותנים צדקה, גם כיום, נוטים אנו לעיתים לדחות אותה. קובעת התורה, אחרי שזיהית את העני והאביון, אי אפשר לדחות ואי אפשר לסמוך "שמישהו אחר יטפל בזה עבורנו". הנחת העבודה שלך צריכה להיות "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ על כן אנוכי מצווך לאמר פתוח תפתח את ידך" . הדגש בפסוק הוא על כך שאתה מצווה באופן אישי לתת את הצדקה.
התורה מלמדת אותנו כי למרות שלכאורה אנו מתחילים בתנאים שווים, לחיים יש מסלול משלהם ואנו נתבעים לחתור לצדק ולהוסיף מעט לאותו צדק, זאת על ידי מתן צדקה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

צילום ארכיון: דובר צה"ל

חזרת פתאום – כל מה שחשוב לדעת כשהחיילות והחיילים חוזרים הביתה – המדריך המלא

תפריט נגישות