n
דף הבית / לימודים והשכלה / קבלה לעם: האם יש צדק בכך שמאשימים את היהודים במלחמה באוקראינה?

קבלה לעם: האם יש צדק בכך שמאשימים את היהודים במלחמה באוקראינה?

ד"ר לייטמן. צילום: טים נוקס
ד"ר לייטמן. צילום: טים נוקס

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

 

כמו בכל עימות בינלאומי, זה רק עניין של זמן עד שהאצבע המאשימה תופנה כלפינו היהודים. כך קורה עכשיו עם המלחמה במזרח אירופה. ככל שמתקדמת הלחימה כך מציפים את הרשתות החברתיות יותר פוסטים, כרזות וסרטונים המכילים תכנים אנטי-ישראליים ואנטישמיים.

אפשר להרים גבה, שכן ראש ממשלת ישראל ניסה לתווך בין העמים הניצים, משרד הבריאות הישראלי הקים בית חולים שדה באוקראינה ואלפי פליטים נקלטו בארצנו הקטנטונת, אבל ליחס העוין כלפי היהודים יש שורש עמוק יותר.

כל עוד איננו ממלאים את ייעודנו בתור העם היהודי ולא מעבירים "אור לגויים", השנאה נגדנו מתגברת. כדי להבין את הנוסחה הזאת צריך לשוב אחורה בזמן, אל נקודת זמן בהיסטוריה שבה האנושות כולה התנקזה בבבל העתיקה שבמסופוטמיה – מעוז הציוויליזציה של לפני כארבעת אלפים שנה.

בזמנים ההם האנושות חיה בשלום כמשפחה אחת מאוחדת. עד שלפתע, הופרה ההרמוניה והיחסים השתנו: מאחווה לתחרות, מאיחוד לפירוד, מאלטרואיזם לאגואיזם. אברם בן תרח – אברהם אבינו – ראה את הכאוס שהתחולל בקרב שכניו הבבלים, פצח בחקירה של טבע האדם והעולם, וגילה שהקרע החברתי המתרחב נובע כתוצאה מהרצון האגואיסטי שהתגבר. הוא הבין שלפני שיהיה מאוחר, על החברה הבבלית להגיע לאחדות כשם שהטבע הסובב פועל בהרמוניה ובתלות הדדית. המעטים שקיבלו את שיטתו של אברהם הפכו לתלמידיו. כך נולד עם ישראל – עם שמקורותיו אינם ביולוגיים ככל העמים, אלא אידאולוגיים.

מאז אותו מעמד נוצרה זוגיות סימביוטית בין ישראל לאומות העולם שנמשכת עד ימינו. אומות העולם יורים עלינו מכל הכיוונים ומתרצים את השנאה שבוערת בהם נגדנו באלף סיבות ותירוצים, אבל מאחורי כל התירוצים האנטישמיים ישנה אותה דרישה. תנו לנו מהכוח העליון, מהרגשת הניצוץ המיוחד שמתעורר ביניכם כשאתם מתחברים.

מה שמיוחד הפעם ובולט יותר מגל שנאה אחד לשני, הוא שהעולם מתחיל לראות את האמת וכבר לא מתבייש לומר בחדות שהיהודים אשמים, ובזה הם צודקים. כל עוד אנחנו לא מתחברים בינינו, או לפחות פועלים כדי להסביר לעצמנו במה תלוי שלום העולם, אנחנו סותמים את אותו מעבר לאור העליון שמוטבע בנו מימי אברהם, והמחנק הזה מעורר שנאה עזה כלפינו.

חכמת הקבלה, אותה שיטת חיבור שלימד אברהם אבינו, עדיין תקפה. היא נדרשת היום יותר מתמיד, שכן השנאה הולכת וגוברת. עלינו להרגיש ישובים כמו באוהל אחד וללמוד מחדש את היסודות שלנו, ללמוד איך להתחבר ולהעצים את כוח החיבור הישראלי. כשנשוב להיות עם חזק ומלוכד, נאיר לכל הגויים וניתן דוגמה לכל העמים. אז, כמו שכתב בעל הסולם, הרב המקובל יהודה אשלג, "יתגברו מעיינות התבונה והדעת מעל לגבול ישראל וישקו לכל אומות העולם" ("הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות").

 

 

 

 

  • הרב ד"ר מיכאל לייטמן מלמד קבלה בערוץ 96  (HOT) ובאתר "קבלה לעם kab.co.il – "

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

בגרות במתמטיקה. צילום: דוברות העירייה

רגע לפני ההחלטה: כך תבחרו את התיכון שהכי מתאים לכם!

תפריט נגישות