דף הבית / חדשות העיר ראשי / להציל את מיכל

להציל את מיכל

רונן דמארי

 

מיכל, הילדה החייכנית הלומדת בכיתה ה' בבית הספר "עדיני", התעוררה לפני כשלושה שבועות באמצע הלילה מכאב חד בחזה. הוריה הבהילו אותה בדחיפות אל מיון בית החולים שניידר בפתח תקווה, שם חלה התדרדרות מהירה ובלתי מוסברת במצב לבה של הילדה.

הרופאים גילו כי מיכל הקטנה החלה לסבול מאי ספיקת לב שהלכה והחריפה, כשכשבוע שעבר בישרו הרופאים להוריה של מיכל כי הם נאלצים להרדים אותה ולחבר אותה למכונת 'אקמו' בשל חולשתו הרבה של ליבה.

הרופאים גילו כי מיכל הקטנה החלה לסבול מאי ספיקת לב שהלכה והחריפה, כשכשבוע שעבר בישרו הרופאים להוריה של מיכל כי הם נאלצים להרדים אותה ולחבר אותה למכונת 'אקמו' בשל חולשתו הרבה של ליבה

 

כאמור, ביום שישי האחרון היא עברה ניתוח להשתלת לב מלאכותי המהווה פתרון נקודתי עד אשר יימצא לב שתהיה אפשרות להשתיל בגופה של מיכל. הוריה של מיכל שוהים כל העת לצדה במחלקת טיפול נמרץ וממתינים שהיא תתאושש. גם הם מבינים כי המאבק האמיתי יהיה להשגת תרומה של לב שיושתל בגופה – מהלך הכרוך באישור משרד הבריאות ובהתגברות על משוכות בירוקרטיות שונות, לרבות רשימת ההמתנה של חולים אחרים ברחבי הארץ הזקוקים להשתלה דומה.

מיכל היא נכדתו של חבר המועצה הוותיק ויו"ר ועד העובדים לשעבר בעיריית ראשל"צ, ציון כהן. רבים מתושבי העיר התעניינו השבוע בשלומה של הילדה הקטנה והתפללו לשלומה.

האם תמר סיפרה השבוע ל"גל גפן": "ביום שישי עשו למיכל ניתוח של לב מלאכותי ועכשיו היא מתאוששת לאט לאט. היא כבר לא מורדמת ומונשמת אבל עם משככים להקל עליה את ההתמודדות וההתאוששות, היא מאוד חלשה, אנחנו מקווים שלא נצטרך להיות עם זה הרבה זמן".

"מיכל תצטרך לעבור השתלה של לב ברגע שימצאו לב מתאים, אנחנו מקווים שזה יהיה כמה יותר מהר, מבחינתנו גם היום. יש רשימה שלא קשורה לבית חולים כזה או אחר, היא של משרד הבריאות ושם זה בידיים שלהם"

 

-מה השלב הבא?

"מיכל תצטרך לעבור השתלה של לב ברגע שימצאו לב מתאים, אנחנו מקווים שזה יהיה כמה יותר מהר, מבחינתנו גם היום. יש רשימה שלא קשורה לבית חולים כזה או אחר, היא של משרד הבריאות ושם זה בידיים שלהם. הם מחלקים את האיברים כשמגיעים, יש להם נתונים לכל מי שזקוק להשתלה בארץ. צריך להתאים את הלב גם מבחינת סוג הדם, סיווג רקמות, המון קריטריונים שיתאימו לא רק למצוא לב ולהכניס אותו, חשוב גם גיל האדם שנהרג".

 

-למעשה אתם תלויים ברצון הטוב של משפחות הנפטרים

"אני אומרת שאנחנו במצב בעייתי כי האסון של מישהו אחר, הוא השמחה הגדולה שלנו אבל אין לנו אפשרות לשלוט על האסון. אנחנו לא הורגים אף אחד, אבל אם אנשים צריכים לקבל החלטה אם לתרום את האיברים של המשפחה שלו חשוב שיהיו מודעים למשמעות. כיום אין מספיק מודעות וצריכים להבין שאדם שנפטר הרבה אנשים יכולים לחיות מהאיברים שלו. זה יכול לתת שמחה למשפחות שלהם ואיכות חיים למושתל".

 

-מה תאמרו על אלו שמתנגדים להשתלת איברים על רקע דתי?

"הבנתי שזה נתון להחלטה של רבנים, יש כאלו שמעודדים את זה יותר. אין משהו בתנ"ך שאוסר את זה, הכל עניין של הלכות. אבל כל אחד עם האמונה שלו ואני מאמינה בלעשות טוב לאחרים ואם אדם מת ויכול לעשות טוב לאחרים זה עולה כל כל אמונה אחרת. אני רוצה להאמין שאלוהים רוצה שלכולם יהיה טוב".

 

 

-הצלחתם להבין מהרופאים מה בדיוק קרה למיכל?

"גם הרופאים לא יודעים להסביר איך זה קרה, אין לנו זמן להתעסק בשאלות כרגע.

בדרך כלל זה קורה בעקבות מחלה גנטית או וירוס או חיידק שהשתלט ולא מצאו את זה בבדיקות דם. ניסו לסדר עם קוצב לב ולא הסתדר, ברגע ששללו את כל הדברים האלו ולא מוצאים מה הסיבה, זה סימן שאלה שמתעופף מעל כל המקרה. כרגע צריכים להתמקד במצב שהלב שלה קרס. זה חס וחלילה יכול לקרות לכל אחד וחשוב לי שכולם יהיו מודעים. כשאתה מתחבר למקרה ונמצא מול השאלה הזו, זה משפיע על ההחלטה. מה שחשוב לי זה להעלות את המודעות למקרה של מיכל היא באמת ילדה רגילה ועד לרגע זה אי אפשר להסביר איך יש לה אי ספיקת לב כזו קשה תוך חודש ימים, היא לא סובלת משום מחלה, היא משחקת טניס כבר כמה שנים, פעילה בצופים. ילדה מדהימה ונדיבה ופתאום זה הידרדר בלי שום סיבה".

 

 

-יצרו אתכם קשר מבית הספר של מיכל?

"כרגע עדיין אי אפשר לבקר אותה כי היא בטיפול נמרץ, אבל הם נמצאים בקשר איתנו כל הזמן. גם המנהלת, המחנכת והיועצת בקשר איתנו בלי סוף. הן רק מחכות לרגע שאפשר יהיה לראות אותה כי כרגע רק ההורים יכולים להיות שם".

 

בני המשפחה פתחה בקמפיין לעידוד תרומת איברים ולדבריה של תמר, הוא כבר נותן את אותותיו: "אתמול קיבלנו נתונים מאדי שממתי שהתחלנו את הקמפיין עד אתמול למעלה מאלף איש חתמו על הכרטיס וכבר יש לנו השפעה, גם אם לא יגיע ישירות אלינו אחרים ייהנו מהדבר הזה. יש לנו קמפיין מאוד גדול – עמוד פייסבוק בשם 'להציל את מיכל' וגם עמוד באינסטגרם, זה הגיע לכמויות גדולות של שיתופים ותפס תאוצה. עכשיו אנחנו מחכים לבשורה חיובית לגבי השתלה מחכים ללב כמה שיותר מהר אם לא תהיה ברירה הצטרך לטוס לחו"ל אנחנו בתקווה שלא נצטרך להגיע למצב הזה כי אנחנו משפחה גדולה ולא רוצים לעשות טלטלה כזו מקווים שנוכל לעשות את זה בארץ. למיכל יש שלושה אחים שמאוד מאוד מתגעגעים אליה נעלמה להם מהחיים ככה פתאום, זה הכל קרה בחירום".

 

חשיבות תרומת איברים

 

"אני רוצה לעודד אנשים לחתום על כרטיס אד"י", מציינת האם, "זה פשוט מציל חיים של אנשים. בן אדם שמת יכול במוות שלו לעשות את החסד הכי גדול שיש. אני חתומה על כרטיס וגם בעלי כבר שנים ארוכות. הרבה לפני המקרה של בתי הבנתי את החשיבות של תרומת איברים. בעוד שבועיים מיכל תהיה בת 11. בריאות שלמה זו המתנה היחידה שאני מתפללת שהיא תקבל".

 

1,123 איש ממתינים בארץ להשתלת איבר. בשנה שעברה ציינו במרכז הלאומי להשתלות מספר שיא של השתלות איברים – 592 איש זכו בחיים חדשים, 26 מהם היו חולי אי ספיקת לב. 231 השתלות כליה בוצעו בשנה שעברה, 551 השתלות עור, 215 השתלות עצם וגיד, 864 השתלות קרנית ו-67 השתלות מסתמי לב.

 

בישראל חתומים 944 אלף איש על כרטיס אדי. 39 אלף מהם חתמו על הכרטיס בשנת 2018.

 

מיכל כהן לביא
צילום פרטי
מיכל כהן לביא
צילום פרטי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות