דף הבית / חדשות העיר ראשי / "ברוך השם זכיתי לקלוע למטרה"

"ברוך השם זכיתי לקלוע למטרה"

רונן דמארי

 

הרב אריה כהן, מאושר. רשימת ש"ס אותה הוביל בבחירות האחרונות למועצת העיר כמו גם בחמשת מערכות הבחירות שקדמו לה, זכתה אמנם רק למנדט בודד, אולם המציאות הפוליטית החדשה שנוצרה בעיר זיכתה אותו בתפקיד הסגנות בשכר במסגרתו הוא מחזיק בתיק המוקד ותיק תרבות וחינוך מורשת יהודית. החיוך המפורסם שלו לא מש מפניו כאשר הוא מתכונן במרץ לאתגר המשמעותי מבחינתו – הכתרתו לתפקיד הרב הראשי הספרדי של ראשון לציון.

 

בריאיון מקיף ל"גל גפן" הוא מספר על העבודה לצד ראש העיר הנבחר, רז קינסטליך, תוקף בחריפות את ראש העיר הקודם, דב צור ומתייחס גם לתחבורה ציבורית בשבתות ולנעשה במועצה הדתית בעיר.

"אני מאוד שמח שחל השינוי הזה". הוא אומר "הרגשנו שדב צור מיצה את מערכת היחסים בינו ובינינו. זה נהפך להיות מערכת של חוסר אמון משווע. הוא תעתע בנו והתנהג נגדנו ברמה לא אנושית עד לרמה של השפלות. אני באמת שמח שרז ניצח ויש לי הרבה עדים שיגידו שאמרתי חודשים לפני הבחירות שאם רז יתמודד הוא ינצח. הוא אמנם היה צעיר, לכאורה חסר ניסיון שהתמודד מול ראש עיר טוב וזה לא היה קל, אבל מה שעמד בעוכריו של ראש העיר הקודם הייתה מערכת יחסי האנוש שלו. ברמה בלתי נסבלת, לא אנושית. אני מאוד מקווה שהוא יודה בזה ויקבל את זה כתוכחה. לא ברמה הפוליטית, כי מבחינתנו הוא כבר סיים את הקריירה הפוליטית שלו".

 

-איך אתה מתרשם מתפקודו של רז עד עתה?

"רז הוא פוליטיקאי הרבה יותר טוב והרבה יותר חכם. כולם אומרים את זה בפה מלא. אני חושב שהעיר זכתה בראש עיר שמתפקד מצוין. הייתה לנו פגישה עם שר הפנים והוא התפעל מאוד, רז היה נחוש ידען, בקיא. זה לא פשוט. להיות סגן או ממלא מקום של דב צור זה כמו להיות פקידה במחלקת רישוי. זה לא שקיבלנו ממנו ניסיון או גיבוי מלא לתפקד. דב צמצם אותנו ברמות שלא נתן לנו להתפתח. רז מגלה התקדמות מצוינת ואני יכול לומר שהוא נותן לנו לעבוד. הוא חבר, הוא מבין שאם נעבוד ונהיה חזקים מול הציבור הוא יהיה חזק. אנחנו צריכים לשרת את הציבור שלנו, אין לי יומרות להיות ראש עיר. אם נהיה מסופקים שהוא סומך עלינו ונותן לנו לשרת את הציבור שלנו, הכוח שלנו יעבור אליו. זה מה שדב צור לא הבין.

תראה את חברי המועצה הולכים עם חיוך על הפנים, זה לא היה בקדנציה השנייה של דב צור. כמעט עזבתי את מועצת העיר כי פשוט נגעלתי, לא יכולתי להגיע לבניין העירייה. זה היה ברמה בלתי נסבלת. אנחנו שמחים מאוד למהפך הזה".

 

-אם אני חוזר איתך לשבועות האחרונים של מערכת הבחירות, הצטרפת לרז די מאוחר ולא תמכת בו בסיבוב הראשון

"זה לא סוד, שדב לאורך כל הקדנציה האחרונה בגד בי באופן אישי פעם אחרי פעם. כאיש ציבור ייחלתי שיגיע היום שאני אהיה לשון המאזניים. עם כל הרצונות האישיים שלי, בסופו של יום יש לי מחויבות למען הציבור שלי. גם אם אני לא רוצה אותו מאוד, אבל הציבור שלי יפסיד, יש לי אחריות ציבורית. הייתי עם היד על הדופק ובחנתי את המצב הפוליטי בעיר יום יום. היה חשוב לי מאוד לא לפספס למען הציבור שלי. בסוף הבנתי שאני לשון המאזניים ואני מעדיף את רז על דב, ואז דחפתי בכל הכוח לטובת רז וברוך השם זכיתי לקלוע למטרה".

 

-כלומר יכולת להוביל לניצחון של דב?

"ידוע ומפורסם, בהחלט. אני האחרון שהצטרף לרז. רז התקשר אליי לפני הסיבוב הראשון ואמר לי תתמוך בי בסיבוב הראשון – אמרתי לו 'רז הלוואי, אבל יש לי קצת ניסיון בפוליטיקה, אני רואה את השטח ואמרתי לו לא תנצח בסיבוב הראשון'. אמרתי לו 'אני אעשה הכל שתעלה לסיבוב השני ומי שלא יבחר בך יבחר במוטי עג'מי, בכל מקרה לא יתמכו בדב כי בסיבוב השני אתה מנצח'. הקב"ה ריחם עליי ונתן לי חוכמה בינה ודעת לקלוע למטרה. בסיבוב השני יצאנו מגדרנו לפעול להצלחתו של רז ואכן הוא ניצח את הבחירות. גילינו חבר ישר, נאמן, הגון, הוא אדם חילוני אבל הוא מתייחס אליך בגובה העיניים. הוא לא נותן לי הכל, אבל גם כשנותנים, יש דרך לתת. והוא נותן בצורה חיובית ומוכיח שהחרדים בראשון לציון שווים בין שווים".

 

-כחוזר בתשובה, מה הבעיה שלך שתושבי ראשון לציון ייסעו בתחבורה ציבורית בשבת לחוף הים

"תחבורה ציבורית בשבת, באמת אף אחד לא צריך. העירייה באופן חוקי לא יכולה לממן אוטובוסים לצורך כך, כי אם כן, יש לי עוד תושבים שצריכים אוטובוסים לצרכים אחרים, כמו למשל לנסוע לבני ברק ביום חול, למה שלא יממנו אותם? בקדנציה הקודמת ניסו שבת אחת וראו שהאוטובוסים נוסעים ריקים ועשו על זה פרסום בזמנו. אין שום צורך אמיתי. היום ברוך השם לכל משפחה יש רכב פרטי, יש כאלו שיכולים להגיע באופניים חשמליים או בכל דרך אחרת. אני בחיים שלי לא אמרתי ליהודי איך לחיות ומה לעשות. אני יכול להגיד לך שכאדם חילוני לא הכרתי את הדברים האלו ונסעתי בשבת לצערי הרב כי לא הכרתי את מעלת השבת. היום אני ברוך השם שומר שבת ואני רק יכול להתפלל שכל יהודי שלא מכיר את עונג השבת גם הוא יזכה להכיר בכך ולשמור אותה".

 

-מה לגבי פתיחת עסקים בשבת?

"יש לנו סטטוס קוו בעיר שאומר שיש חנויות מסוימות שפתוחות בשבת, אבל על זה שתקנו והחרשנו. אין לנו שום יומרות לבוא ולסגור חנויות בשבת, מה שכן אנחנו מבקשים שבמרחב הציבורי יהיה לנו קצת ציביון בעיר. אם תיכנס למוזיאון ותראה תמונות של מייסדי העיר לפני קום המדינה, תגלה שכולם היו משפחות חרדיות דתיות שהגיעו מאירופה. הם ייסדו את העיר הזו. חנניה גיבשטיין ראש העיר לשעבר לא היה נוסע בשבת, כשהיה צריך להגיע למקום מסוים בעיר הוא היה מגיע ברגל. יש סטטוס קוו, צריכים לכבד אחד את השני. ברוך השם העיר מהווה דוגמא ומופת לכל הערים בארץ שחיים פה חילונים ודתיים כאחד, לא ראינו מלחמות בין העדות השונות וההשקפות השונות. ברוך השם יש אהבה ואחווה ושלום ורעות. חברי מועצת העיר ממרצ ויש עתיד חברים טובים שלי לא פחות מחברים אחרים. יש הרבה יותר מהמשותף מאשר במחלוקת. אני לא קנאי, אני לא איש רע מי כמוני שהיה חילוני והיום חרדי מכיר את הנפשות הפועלות בעולם החילוני ואת הצרכים, ואני אומר לך, על הכל ניתן לגשר ברוח טובה".

 

-בניגוד למצופה לא מתחת ביקורת על קיום מצעד הגאווה בעיר

"כשבאו אליי ואמרו לי שרוצים לעשות בעיר, אמרתי זה לא עניין שלי, לכל אחד יש את הזכות ללכת ברחובה של עיר אם הוא הולך על פי חוק. כשהתייעצתי עם מורי ורבי ואמרתי שיש פעילים שרוצים לצאת להפגנות, הוא אמר לי 'מה זה עניין שלכם מה הם עושים?'"

 

-זו גישה מתונה

"ודאי, כי אין לי יומרות לשנות אותם. אני לא חושב שאם אני אצא להפגנה זה יתרום לטובת יהודי אחד. יתרה מזאת, זה נותן להם יותר ביטוי. לדעתי הם רוצים את זה. היו שוטים שפרסמו מודעות רחוב נגד המצעד ואני אומר להם, חכמים היזהרו בדבריכם כי מה קרה עכשיו? הדבקתם מודעות בבתי כנסת והילדים הקטנים שלנו שאין להם מושג בדברים האלו ואז הם שואלים את ההורים מה זה מצעד הגאווה? אז יצא שכרם בהפסדם. הבאתם את המצעד לתוך בתי הכנסת. אני חושד בהחלט שמי שאחראי על הקמפיין הפרסומי של הלהט"בים הוא שהלך ופרסם את המודעות האלו ואם זה אחד מהקהל החרדי, אז הוא טיפש כי הוא לא הרוויח בזה שום דבר".

 

-מה דעתך על תפקוד המועצה הדתית?

"לצערנו הרב, המועצה הדתית הייתה אמורה להתחלף מיד אחרי הבחירות האחרונות למועצת העיר ולצערי הרב ההרכב התעכב בגלל הבחירות לכנסת, ועכשיו שוב, ומי שיוצא נשכר בסופו של דבר הוא אדם שאנחנו לא רוצים לראות אותו כיו"ר".

 

-בגילוי נאות אתה צריך לומר שבעצמך רצית לכהן כיו"ר המועצה הדתית ונלחמת על כך גם בבג"צ

"זה ברור, רציתי להיות כשהיה צורך, אבל היום אני לא רוצה להיות. זה לא קשור אליי, ההרכב היה אמור להתחלף מזמן ובעזרת השם בהחלט נעשה הרכב חדש ונמנה את האנשים הראויים לנהל את שירותי הדת בראשון לציון, לנהל זו לא בעיה, כל קוף יודע לנהל אם תשים לידו כמה יועצים טובים ואני אומר את זה על מנת לסבר את האוזן לא רק במועצה הדתית אלא בכלל. הבעיה היא מערכת היחסים האנושית ולצערי המועצה הדתית נקלעה בשנים האחרונות למערכת יחסים עכורה בין ההנהלה ובין העובדים וחייבים לעשות לזה סוף. מערכת שירותי הדת בעיר על סף קריסה – הכשרות, רישום הנישואין, המקוואות. אלו דברים שמבחינתי בסדר עדיפות ראשונה וחשובים לנו מאוד כי מי שצריך את מערכת שירותי הדת אלו לאו דווקא חרדים אלא גם חילונים. למה שתושבי העיר לא יירשמו במועצה הדתית לנישואין? למה שיילכו לארגון צוהר? משהו דפוק שם. נדלקת מנורה אדומה. אין מי שייתן תשובות, כי כל היום הם עסוקים שם המלחמות דם יחד עם ועד העובדים וההנהלה".

 

-מה דעתך על הביקורת שמושמעת לפיה התיק בו אתה מחזיק לא מצריך מאמץ מיוחד?

"כסגן ראש עיר וחבר מועצה ותיק, מעולם לא התרשמתי מהתיק אותו אני מחזיק. אנשים כאן משוועים לעזרה ולסיוע בהרבה תחומים. אני לא טמנתי את ידי בצלחת בשום נושא, גם כשיצאה הוראה כללית שלא לגעת בתחומים של חברי מועצה אחרים, כולם ידעו שזה לא תופס לגביי. אני נבחרתי כאיש ציבור, אני צריך לעזור לציבור שלי בכל תחום ובכל נושא. גם אם אחרים סבורים שיש נושא שקשור לתחומי התיקים שלי זה מקובל לחלוטין מבחינתי. אני לא אחכה שסגן פלוני יתפנה מעיסוקיו כדי לעזור לתושב שמחכה לי מחוץ לדלת, אין דבר כזה אצלי. הטענה הזו קנטרנית ולא רלוונטית לגביי".

 

-ומבחינתך היעד הבא הוא להיות רב העיר?

"כן, אני חושב שאני האיש המתאים להיות הרב הראשי. אני מכיר את כל הציבורים, אני האיש שיכול לגשר על כל הפערים בעיר הזו, אני מכיר את הציבור החילוני כי הייתי שם פעם, אני מכיר את הציבור החרדי הספרדי, את כל השכבות הציבור הזה. אני מכיר את רגשות החילונים ואני יכול לגשר בין הפערים האלו. ברוך השם כל חיי עסקתי בתורה, כתבתי ספרים, אני לומד תורה במשך רוב היום במקביל לפעילות הציבורית שלי. יש למעלה ממאתיים בתי כנסת בעיר וכמעט אין בית כנסת אחד שלא מסרתי בו שיעורי טובה ולא הייתי מעורה בצרכים ובפעילות. אני ראוי ומוכן לתפקיד. עברתי את כל המבחנים ויש לי את כל הכלים לשרת הציבור שלי וניסיון ציבורי גדול מאוד".

 

-מתי זה יקרה?

"מיד לאחר הבחירות לכנסת, מיד כשיתמנה שר דתות יתחיל הליך הבחירה לרב העיר, יהיה גוף בוחר. אתמודד ונצליח לנצח".

 

 

בסביבתו של צור ציינו השבוע כי המקור להאשמותיו של כהן נעוץ בעובדה שצור התנגד לתמוך בו לתפקיד רב העיר. צור עצמו העדיף שלא להתייחס לדברים.

 

יו"ר המועצה הדתית לא מסר תגובתו.

 

הרב אריה כהן. צילום: רונן דמארי
הרב אריה כהן. צילום: רונן דמארי

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות