דף הבית / חדשות העיר ראשי / אחד מכל ארבעה בני נוער שלח תמונה או סרטון למישהו שלא פגש מעולם

אחד מכל ארבעה בני נוער שלח תמונה או סרטון למישהו שלא פגש מעולם

ילדים מול מחשב
צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון

איך בני נוער תופסים את ההשפעה של הרשתות החברתיות והאינטרנט על חייהם, איך המורים רואים זאת ואיך ההורים. לרגל שבוע גלישה בטוחה שיצוין השבוע, מתפרסם מחקר חדש שערכה ד"ר חגית ששון, מנהלת היחידה למדידה והערכה במינהל החינוך שבעיריית ראשון לציון, שמגלה פערים בתפיסה. כך למשל 45% מהמורים ציינו שהשפעת האינטרנט והמדיה החברתית על תלמידיהם היא בעיקר שלילית, בעוד שרק 26% מבני הנוער ו-26% מההורים סבורים כך. המורים, שציינו את ההשפעה השלילית על התלמידים, 35% מהם מסבירים זאת בבריונות ברשת הכוללת התנהגות ברשעות, הפצת שמועות ו/או יחסים פוגעניים. לעומת זאת, ההורים, שכאמור רק 26% מהם ציינו את ההשפעה השלילית של הרשתות החברתיות והאינטרנט על ילדיהם, הצביעו על העדר התקשורת הבינאישית, מצג השווא על חיים של אחרים וההתמכרות למדיה החברתית, כסיבות העיקריות.

המחקר כלל שלושה מדגמים שונים –300 הורים לילדים בני 6-18 תושבי העיר, 444 מורים שמלמדים בבתי הספר בעיר ו-557 בני נוער בגילאי 12-18 תושבי העיר.

הנתונים נאספו באמצעות שאלון מקוון המותאם לכל אחת מהאוכלוסיות בחודשים אוקטובר-נובמבר. ממצאי הסקר יוצגו בכנס חוויתי להורים, מורים ובני נוער, שיערך בקרוב בראשון לציון, במטרה לעורר דיאלוג מקדם בתפיסות והעמדות כלפי האינטרנט ורשתות חברתיות, באופן שיעודד הבנה הדדית ותקשורת חיובית.

שבוע גלישה בטוחה יצוין השבוע (9-14.2.20) ברחבי המדינה וכמובן גם במוסדות החינוך בראשון לציון בסימן "סוף שיתוף במחשבה תחילה". במהלך שבוע זה יעבירו הצוותים החינוכיים בבתי הספר שיעורים ייחודים בנושא ויתקיימו ברחבי העיר פעילויות חיצוניות בשיתוף הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול שיכללו בין היתר, הרצאות גורמי מקצוע ושוטרים, סיפורים אישיים של אנשים שנפגעו ברשת והצגות בנושא. ראש העירייה, רז קינסטליך, אמר: "לצד היתרונות הרבים של למידה ויצירת אינטראקציות חברתיות ברשת, ישנן גם סכנות רבות וחשוב שהילדים, בני הנוער וההורים יהיו מודעים אליהן וידעו להתמודד איתן".

עוד נמצא ש41% מבני הנוער סבורים שהשפעת האינטרנט והמדיה החברתית עליהם היא בעיקר חיובית והסיבות העיקריות לכך הן תקשורת עם חברים ובני משפחה (35%), הנאה, בידור ונוחות (22%). לעומתם מבוגרים, הורים ומורים, שציינו את השפעתן החיובית של הרשתות החברתיות והאינטרנט, הצביעו על היותן מקור למידע וללמידה, דבר שממחיש את פער הדורות.

הממצא שהאינטרנט והמדיה החברתית משמשים את בני הנוער לתקשורת בא לידי ביטוי במעשיהם. 45% מבני הנוער חיפשו חברים חדשים באינטרנט, אחד מכל ארבעה בני נוער שלח תמונה או סרטון למישהו שלא פגש מעולם לפחות פעם אחת בחודש בשנה האחרונה, ואחד מכל חמישה שלח פרטים אישיים לאדם שמעולם לא פגש פנים אל פנים.

למרות השימוש האינטנסיבי שעושים בני הנוער באינטרנט למטרות חברתיות, שימו לב לנתון הבא, 70% מבני הנוער טוענים שהם לא נתקלו במשהו שהטריד או הדאיג אותם ברשת החברתית או בכלל באינטרנט, או ציינו שזה קרה להם לעיתים רחוקות. ובכל זאת, בקרב אלו שדיווחו שנתקלו במשהו מטריד, 86% מהם דיווחו שהתגברו על כך באופן מידיי או בתוך כמה ימים. נתון אחד שבלט מיתר הנתונים מעלה דאגה. אחד מכל חמישה בני הנוער שחוו משהו מטריד או מדאיג באינטרנט בשנה האחרונה לא סיפרו על כך לאף אחד. הנטייה לא לשתף אף אחד הולכת ומתחזקת עם הגיל, וקשורה גם למעורבות ההורית.

באופן לא מפתיע, נמצא שמחצית מבני הנוער שחוו משהו מטריד או מדאיג באינטרנט בשנה האחרונה סיפרו זאת לחבריהם, שליש סיפרו להוריהם. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם נטייתם של בני הנוער להתקרבות לקבוצת השווים שהופכת להיות משמעותית מאד בחייהם בגיל ההתבגרות. נציין כי בימים אלו הרשות למלחמה באלימות, סמים ואלכוהול פועלת עם מינהל החינוך על מנת להפעיל את סיירת הנוער- "אבירי הרשת" שתתופעל על ידי תלמידי חטיבות עליונות שיסרקו את המרחב הווירטואלי וידווחו למוקד 105 על כל התנהגות סיכונית בין אם פלילית או לא.

מ"מ וסגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, ליאל אבן זוהר: "אנו עושים פעילויות הסברה בנושא לאורך כל השנה אך במסגרת שבוע זה אנו עוסקים בנושאים שונים ומגוונים הקשורים לגלישה בטוחה ברשת ושמים דגש על נושא ה"שיימינג" ברשת. לצד ההסברה של הצוותים החינוכיים, גם התלמידים עצמם המשתתפים בתוכנית העירוניות מנהיגוטק ומנהיגוטק  PRO מעבירים את הנושא לחבריהם בגובה העיניים ובדרך חווייתית ומהנה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם:

פתיחת סניף מקס סטוק בת ים. תמונה 2. קרדיט צילום- אוריה ברגיל

בת ים: תתחדשי בסניף חדש וגדול של מקס סטוק

תפריט נגישות